Citat:
Ursprungligen postat av
Mike.Andersen
Jag talade med åklagarmyndigheten i dag och att bli anklagad för ett grovt brott räknas som förtal. Mathias Karlssons antydning om att någon befinner sig i Sverige illegalt räcker inte för att räknas som förtal.
Att befinna sig i Sverige utan tillstånd räknas nog inte ens som ett brott och då faller hela resonemanget med förtal. Vänstern påstår alltid att "Ingen människa är illegal" och då undrar man hur de tänker när det inte ens är brottsligt att befinna sig här utan tillstånd?
Här har vi då tre möjligheter:
1. Du har missförstått.
2. Du har talat med en riktig pappskalle som borde få sparken.
3. Du hittar på.
Självfallet kan antydan om att någon är skyldig till ett grovt brott (eller brott i sig) utgöra förtal. Det råder det ingen diskussion om, rättsläget är solklart. Däremot måste man se till omständigheterna varpå jag inte vågar uttala mig om huruvida han blir dömd eller ej (dvs om det utgör förtal eller ej). Personerna som blir utpekade har frivilligt ställt sig i det offentliga och förväntas därmed tåla mer än gemene man, men å andra sidan är det något som i dagsläget skapar stor missaktning för individerna.
Likväl behöver man inte utmåla någon som kriminell för att det ska vara förtal, det räcker med klandervärd i sitt leverne. Exempelvis då Schyman uppmålades som "sexgalen" för en massa år sedan.
Läs på först, uttala dig sen.