Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-06, 15:50
  #25
Medlem
Firewaias avatar
Ja. Grattis, du har listat ut att om man bor i ett land hela sitt liv så kanske några av det landets kulturella och sociala normer gnuggar av sig på dig som person, helt jävla stört fantastiskt konstigt.
Citera
2017-10-07, 10:44
  #26
Medlem
Fast nu tjänar trafikregler och att cykla på rätt sida syften.
Och samhällen/ grupper av människor är absolut beroende av att dess innvånare agerar i samförstånd efter regelverk.
Vi kan liksom inte ha 10 miljoner cyklister som cyklar lite som hen har lust till...
eller ett samhälle där man får kladda på dem man har lust till just där och då.
etc etc.

Detta är basic.
Citera
2017-10-07, 13:00
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast nu tjänar trafikregler och att cykla på rätt sida syften.
Och samhällen/ grupper av människor är absolut beroende av att dess innvånare agerar i samförstånd efter regelverk.
Vi kan liksom inte ha 10 miljoner cyklister som cyklar lite som hen har lust till...
eller ett samhälle där man får kladda på dem man har lust till just där och då.
etc etc.

Detta är basic.

Idag cyklade jag mot rött ljus och en bil kom emot mig 100 meter bort utan någon som helst möjlighet att kunna bli störd av mitt beteende eller risk för att krocka med mig på något som helst vis. Inte desto mindre skulle denne förbannade paragraf ryttande medelsvensson slänga sig på tutan. Inte för att avvärja en potentiellt farlig situation. Utan för att läxa upp mig. Sådana minipoliser behöver vi ta mig fan inte i Sverige. Det här har blivit en ny trend som vi måste få bort.

När jag cyklade hem så råkade jag korsa vägen där det var ett övergångsställe utan trafikljus. Förbannade svenska bilister ska stanna vi dessa förbannade övergångsställen så vad jag gjorde var att stanna en bra bit iväg så de inte skulle stanna för mig. Så när sista bilen ska just till att passera så cyklar jag fram långsamt och försiktigt. Vad tror ni den forbannade bilisten gjorde om han eller hon inte stannade. Jag biir så rasandes förbannad att jag cyklar runt och bakom bilen och riskerar en allvarlig olycka med en buss som kommer efter.

Det här med att följa trafikregler är något som är väldigt Svenskt. Och det är farligt. Jag har sett exempel på en cyklist som passerade gatan på ett övergångsställe för gående, inte avsett för cyklister. En lagparagraf körandes buss kommer och tutar länge tills den stackars cyklisten blir tvungen att stanna helt livsfarligt mitt i vägen för bussen. trots övergångsstället. Det var ju fel slags övergångsställe för en cyklist. Det var ju avsett bara för gångare.

Nej, det här landet har spårat ur helt totalt.

I vettiga länder följer folk intuitiva regler, bromsar för faror och hjälper fortkörare att komma fram, ger fri väg, hjälper alla trafikanter, lagbrytare såväl som paragrafryttare.

Sverige är ett hårt land, Svenskar hjälper inte de som bryter mot lagen i trafiken. Det kan hända medvetet att man bryter en lag. Men det KAN också hända att man gör ett misstag.

Sverige är ett farligt land. Trafikanter är brutala mot lagbrytare. Detta är inte bra, det är farligt.

Det är mycket säkrare att vara trafikant i ett land som Korea där alla bryter mot lagen och alla hjälper alla i trafiken.
__________________
Senast redigerad av intelligentare 2017-10-07 kl. 13:16.
Citera
2017-10-07, 16:06
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Ja hastighetsbegränsningarna är patetiska, dom borde sänkas ytterligare och det behövs mycket fler fartkameror då många inte respekterar de hastighetsbegränsningar som är uppsatta!
Ju lägre fart desto lägre utsläpp, buller och risker för alla som befinner sig på och nära vägarna.

Håll hastigheten, planera din körning, håll avstånd, använd körriktningsvisare och hjälp varandra och visa hänsyn till varandra i trafiken, det vinner vi alla på, människan och naturen

Du är dum i huvudet. Men ja de absolut bästa för miljön är att vi bygger om alla bilar till a-traktorer så kan vi alla köra runt i 30 km/h på 6000 varv. Ja, för miljöns skull alltså!
Citera
2017-10-09, 02:24
  #29
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onelostsoul
Det är just detta som gör att jag blir jävligt nere av att bo i DDR sverige. Tänker man utanför ramarna eller sanningsenligt så blir man hotad och utfryst.

Njäsch, som kvinna känner jag mig helt rätt i alla lägen här i Sverige. Karlarna vill att jag ska vara kaxig och uppkäftig, samt min vilja brukar vara den som vinner på jobbet. Men ni karlar är ju mobboffer, så jag förstår att ni vill emigrera.
Citera
2017-10-09, 06:55
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intelligentare
Idag cyklade jag mot rött ljus och en bil kom emot mig 100 meter bort utan någon som helst möjlighet att kunna bli störd av mitt beteende eller risk för att krocka med mig på något som helst vis. Inte desto mindre skulle denne förbannade paragraf ryttande medelsvensson slänga sig på tutan. Inte för att avvärja en potentiellt farlig situation. Utan för att läxa upp mig. Sådana minipoliser behöver vi ta mig fan inte i Sverige. Det här har blivit en ny trend som vi måste få bort.

När jag cyklade hem så råkade jag korsa vägen där det var ett övergångsställe utan trafikljus. Förbannade svenska bilister ska stanna vi dessa förbannade övergångsställen så vad jag gjorde var att stanna en bra bit iväg så de inte skulle stanna för mig. Så när sista bilen ska just till att passera så cyklar jag fram långsamt och försiktigt. Vad tror ni den forbannade bilisten gjorde om han eller hon inte stannade. Jag biir så rasandes förbannad att jag cyklar runt och bakom bilen och riskerar en allvarlig olycka med en buss som kommer efter.

Det här med att följa trafikregler är något som är väldigt Svenskt. Och det är farligt. Jag har sett exempel på en cyklist som passerade gatan på ett övergångsställe för gående, inte avsett för cyklister. En lagparagraf körandes buss kommer och tutar länge tills den stackars cyklisten blir tvungen att stanna helt livsfarligt mitt i vägen för bussen. trots övergångsstället. Det var ju fel slags övergångsställe för en cyklist. Det var ju avsett bara för gångare.

Nej, det här landet har spårat ur helt totalt.

I vettiga länder följer folk intuitiva regler, bromsar för faror och hjälper fortkörare att komma fram, ger fri väg, hjälper alla trafikanter, lagbrytare såväl som paragrafryttare.

Sverige är ett hårt land, Svenskar hjälper inte de som bryter mot lagen i trafiken. Det kan hända medvetet att man bryter en lag. Men det KAN också hända att man gör ett misstag.

Sverige är ett farligt land. Trafikanter är brutala mot lagbrytare. Detta är inte bra, det är farligt.

Det är mycket säkrare att vara trafikant i ett land som Korea där alla bryter mot lagen och alla hjälper alla i trafiken.

Ta vilket som helst av alla dina "favorit"länder...där man cyklar hej vilt och kan trakassera kvinnor sexuellt på gatorna, allt det där du tycker är "frihet".
Så kan jag lova dig att de har avsevärt fler trafikolyckor än Sverige.
Citera
2017-10-09, 07:42
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ta vilket som helst av alla dina "favorit"länder...där man cyklar hej vilt och kan trakassera kvinnor sexuellt på gatorna, allt det där du tycker är "frihet".
Så kan jag lova dig att de har avsevärt fler trafikolyckor än Sverige.

antalet doda i trafiken

sverige = 272
korea = 5931

population

sverige = 9,910,701
korea = 50,982,212

ratio

sverige = 272/9910701 = 2.74 * 10^{-5}
korea = 5931/50982212 = 1.16 * 10^{-5}

det ar valdigt svart att rakna fel pa antalet dodsolyckor i ett land.

korea har bade farre mord och farre dodsolyckor i trafiken an sverige, raknat per person.
Citera
2017-10-09, 17:44
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intelligentare
antalet doda i trafiken

sverige = 272
korea = 5931

population

sverige = 9,910,701
korea = 50,982,212

ratio

sverige = 272/9910701 = 2.74 * 10^{-5}
korea = 5931/50982212 = 1.16 * 10^{-5}

det ar valdigt svart att rakna fel pa antalet dodsolyckor i ett land.

korea har bade farre mord och farre dodsolyckor i trafiken an sverige, raknat per person.

Nej, Korea har fler. Du har tagit fel på exponenten.

5931/50982212 = 1.16 * 10^{-4}
Citera
2017-10-09, 18:15
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2000-talet
Nej, Korea har fler. Du har tagit fel på exponenten.

5931/50982212 = 1.16 * 10^{-4}

OK, tack, antligen nagon positiv statistik for Sverige. Jag ar glad for det, for nu rakar jag trots allt bo har. Men jag ar fortfarande inte helt hundra pa hur man ska tolka statistiken for det kravs ocksa att man har data for hur manga bilar varje person i respektive land har. Sa t ex har nordkorea valdigt fa trafikolyckor av den enkla anledningen att sa fa manniskor dar kor bil. A andra sidan, en person som kor bil kan vara utsatt for en ganska stor risk for olycka. Sa statistik ar inte sa enkel.
Citera
2017-10-20, 23:09
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intelligentare
OK, tack, antligen nagon positiv statistik for Sverige. Jag ar glad for det, for nu rakar jag trots allt bo har. Men jag ar fortfarande inte helt hundra pa hur man ska tolka statistiken for det kravs ocksa att man har data for hur manga bilar varje person i respektive land har. Sa t ex har nordkorea valdigt fa trafikolyckor av den enkla anledningen att sa fa manniskor dar kor bil. A andra sidan, en person som kor bil kan vara utsatt for en ganska stor risk for olycka. Sa statistik ar inte sa enkel.
Ta du och flytta till Nordkorea. De tar gärna emot foliehattar från väst
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback