Klas Grinell diskuterar i en understreckare i SvD en ny bok av Ronny Ambjörnsson och Mohammad Fazlhashemi: Visdomens hus. Muslimska idévärldar 600–2000:
Idéhistoriskt botemedel mot islamofobi
https://www.svd.se/idehistoriskt-bot...mot-islamofobi
Synen på den islamiska idévärlden som statisk och helt väsensskild från den kristna bygger till stor del på okunskap och fördomar. I en ny bok sammanfattar Ronny Ambjörnsson och Mohammad Fazlhashemi den muslimska tanketraditionen och visar hur den ständigt förändrats i takt med tiden.
Mångfalden i den muslimska idétraditionen illustreras med en rad exempel:
Alla dessa politiska tänkare får vi stifta bekantskap med i ”Visdomens hus. Muslimska idévärldar 600–2000” av Ronny Ambjörnsson och Mohammad Fazlhashemi (Natur & Kultur), en introduktionsbok som betonar att de muslimska idévärldarna är mångfaldiga, komplexa och ständigt i samspel med sin samtid. Det är en viktig insikt som uttryckligen formuleras som kritik av både utopiska islamistiska bakåtsträvare och islamofoba föreställningar om islams tidlösa enhetlighet.
Boken visar också på det täta samspelet mellan de abrahamitiska religionerna och det gemensamma kulturella och religiösa arvet:
Framställningen visar hur myter och berättelser färdas och anpassas från ett område till ett annat, från en tid till en annan och från ett språk till ett annat. Islam normaliseras på så sätt till att vara en idévärld bland många som utvecklats i Mellanöstern och som, även om dessa var och en haft sina egna särdrag, samtidigt förvaltat ett i stora delar gemensamt och sakta tillväxande arv. Redan här är alla som vill tala om islam som något främmande och unikt motbevisade.
Grinell avslutar:
Här ges bevis på att de muslimska idévärldarna varken är tidlösa eller ligger så avlägset från det som räknas till vår egen tradition som många tror. Därigenom blir de förhoppningsvis också mindre skrämmande.
Fråga att diskutera:
Kan ökad kunskap om det muslimska idéarvet och dess betydelse för vår egen idéhistoria motverka islamofoba fördomar och leda till bättre förståelse mellan muslimer och kristna?
Observera att tråden inte handlar om betydelsen av ordet islamofobi. För en definition av islamofobi hänvisar jag till följande inlägg:
(FB) Tysk islamofob och PEGIDA-grundare inför rätta
Idéhistoriskt botemedel mot islamofobi
https://www.svd.se/idehistoriskt-bot...mot-islamofobi
Synen på den islamiska idévärlden som statisk och helt väsensskild från den kristna bygger till stor del på okunskap och fördomar. I en ny bok sammanfattar Ronny Ambjörnsson och Mohammad Fazlhashemi den muslimska tanketraditionen och visar hur den ständigt förändrats i takt med tiden.
Mångfalden i den muslimska idétraditionen illustreras med en rad exempel:
Alla dessa politiska tänkare får vi stifta bekantskap med i ”Visdomens hus. Muslimska idévärldar 600–2000” av Ronny Ambjörnsson och Mohammad Fazlhashemi (Natur & Kultur), en introduktionsbok som betonar att de muslimska idévärldarna är mångfaldiga, komplexa och ständigt i samspel med sin samtid. Det är en viktig insikt som uttryckligen formuleras som kritik av både utopiska islamistiska bakåtsträvare och islamofoba föreställningar om islams tidlösa enhetlighet.
Boken visar också på det täta samspelet mellan de abrahamitiska religionerna och det gemensamma kulturella och religiösa arvet:
Framställningen visar hur myter och berättelser färdas och anpassas från ett område till ett annat, från en tid till en annan och från ett språk till ett annat. Islam normaliseras på så sätt till att vara en idévärld bland många som utvecklats i Mellanöstern och som, även om dessa var och en haft sina egna särdrag, samtidigt förvaltat ett i stora delar gemensamt och sakta tillväxande arv. Redan här är alla som vill tala om islam som något främmande och unikt motbevisade.
Grinell avslutar:
Här ges bevis på att de muslimska idévärldarna varken är tidlösa eller ligger så avlägset från det som räknas till vår egen tradition som många tror. Därigenom blir de förhoppningsvis också mindre skrämmande.
Fråga att diskutera:
Kan ökad kunskap om det muslimska idéarvet och dess betydelse för vår egen idéhistoria motverka islamofoba fördomar och leda till bättre förståelse mellan muslimer och kristna?
Observera att tråden inte handlar om betydelsen av ordet islamofobi. För en definition av islamofobi hänvisar jag till följande inlägg:
(FB) Tysk islamofob och PEGIDA-grundare inför rätta
__________________
Senast redigerad av Regulus 2017-10-09 kl. 22:52.
Senast redigerad av Regulus 2017-10-09 kl. 22:52.