Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-01-13, 23:13
Medlem
Carradines avatar
Fy satan vad surt om du har Hortons, jag skulle gå till en andra och en tredje doktor för att få en korrekt diagnos även om det inte skulle vara Hortons, din pillertrillare till företagsdoktor verkar inte ha mycket till över för lidande.

Hur illa är värken, så vitt jag vet brukar Hortons göra så ont att man skriker av smärta.
Citera
2006-01-14, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Fy satan vad surt om du har Hortons, jag skulle gå till en andra och en tredje doktor för att få en korrekt diagnos även om det inte skulle vara Hortons, din pillertrillare till företagsdoktor verkar inte ha mycket till över för lidande.

Hur illa är värken, så vitt jag vet brukar Hortons göra så ont att man skriker av smärta.
Vissa gånger gör det så ont så jag lider ljudligt, men skriker brukar jag inte göra, dels har jag inte möjlighet...flickvän sover eller är på jobbet.
Citera
2006-01-14, 01:56
Medlem
trooploopers avatar
vad är det som gör att du tror att du har hortons. En "vanlig" patient vet inte vad hortons är. Jobbar du inom vården eller har du läst på Internet?
Citera
2006-01-14, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
vad är det som gör att du tror att du har hortons. En "vanlig" patient vet inte vad hortons är. Jobbar du inom vården eller har du läst på Internet?
Jag jobbar inom vården, men inte med vård. Och ja, jag har läst på Internet. Jag minns faktiskt inte hur jag fick första reda på Hortons men om jag jämför mina besvär mellan migrän och Hortons så pekar det mesta på Hortons.
Citera
2006-01-14, 11:21
Bannlyst
Den typiska sjukdomshistorien för Hortons huvudvärk gör det lätt att ställa diagnos. Upprepade huvudvärksattacker som kommer vid samma tidpunkt och sitter vid ena ögat samtidigt med något av ovanstående symtom ger diagnosen.

Migrän kommer inte lika regelbundet och attackerna är längre. Vid migrän får man vanligen förkänningar och man drabbas oftare av illamående, kräkningar och ljud- och ljuskänslighet.

Knappt en av tusen svenskar får årligen anfall av Hortons huvudvärk. Sjukdomen börjar oftast i 20-30-års åldern och upphör vanligen omkring 65 års ålder. De flesta som drabbas är rökare, men det är inte säkert att besvären försvinner om man slutar att röka.

Sedan har du följande länk där du kan kika närmare på vård och behandling av Hortons huvudvärk:

http://www.infomedica.se/artikel.asp...15129&PreView=

Lycka till och hoppas verkligen att det inte är något farligt!!
Citera
2006-01-14, 11:54
Medlem
Idag, efter ett anfall, släpade min sambo mig till doktorn. Fick träffa en överläkare och han sa visserligen inte att jag inte Hortons. Han sa att det egentligen inte spelar någon roll än så länge för att behandlingen ändå är detsamma som för migrän. Han hade mycket mer kunskaper om Hortons än vad min företagsläkare hade iaf. Dock sade han saker som jag redan visste (2min på google räcker). Läkaren skrev ut ett recept på Imigran som jag hämtade på Apoteket.

Jag kan tillägga att jag aldrig, på något annat sätt, upplevt smärta ens i närheten av den vid anfallen.

lejonen
Det är just detta som talar för att jag har Hortons:
Ofta regelbundna anfall.
Alltid på ena sidan av huvudet, ovanför ögat.
Varje anfall är ca 30min.
Ca 3 perioder om 1-2 veckor per år, anfall 1-3 gånger dagligen.
(Minst två perioder har börjat första veckan på jobbet efter semester, ökad stress då?)

Läser man på sidor kan man ju tycka att det är solklart att jag har Hortons, men man är ju ingen läkare
Citera
2006-01-14, 14:10
Bannlyst
det är helt rätt och jag kan väl inte veta bättre än någon överläkare!! Dessutom fick jag reda på att Hortons huvudvärk är väldigt sällsynt typ av huvudvärk som visar sig på en av 1000 människor, så man kan inte direkt påstå att du har den symptomen om du nu inte blivit ordenligt undersökt.
Citera
2006-01-15, 16:35
Medlem
Första gången med Imigran Novum

I morse vaknade jag av ett anfall och tog en tablett (50mg) direkt. Jag upplevde anfallet som kortare än normalt och ljuskänsligheten som jag brukar ha efter ett anfall hade jag inte. Får väl se hur det hjälper i nästa anfall...
Citera
2006-01-15, 17:49
Bannlyst
hur kan man drabbas av en sådan huvudvärk? har du gjort något underligt eller kom det bara en vanlig morgon?
Citera
2006-01-15, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejonen
hur kan man drabbas av en sådan huvudvärk? har du gjort något underligt eller kom det bara en vanlig morgon?
Det bara kom en vanlig morgon.
Citera
2006-01-15, 18:00
Medlem
Blizzs avatar
har haft Hortons i ca 10 år så jag förstår vad du går igenom.
Problemet med att ställa diagnos är att symptomen är grymt individuella. Vissa har samma korta attacker som du medan andra (däribland jag själv) får en aningen längre attack med sängläge i ungefär 6 timmar. Det som är gemensamt är ju känslan av att man har en slö kniv som geggar om kring bakom/ovanför ögat.
Har man inte upplevt den smärtan så fattar man inte hur jävla ont det gör...

Imagran funkar men bivärkningarna är ju att man blir så förbannat seg efteråt. jag tar den bara om det är riktigt illa , annars kör jag på Treo eller nån motsvarande. Räcker ibland för att ta bort smärtan och man slipper ligga under täcket och svettas resten av dan.

Hoppas att du får bukt med skiten med tabletterna hursomhelst!
Citera
2006-01-15, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blizz
har haft Hortons i ca 10 år så jag förstår vad du går igenom.
Problemet med att ställa diagnos är att symptomen är grymt individuella. Vissa har samma korta attacker som du medan andra (däribland jag själv) får en aningen längre attack med sängläge i ungefär 6 timmar. Det som är gemensamt är ju känslan av att man har en slö kniv som geggar om kring bakom/ovanför ögat.
Har man inte upplevt den smärtan så fattar man inte hur jävla ont det gör...

Imagran funkar men bivärkningarna är ju att man blir så förbannat seg efteråt. jag tar den bara om det är riktigt illa , annars kör jag på Treo eller nån motsvarande. Räcker ibland för att ta bort smärtan och man slipper ligga under täcket och svettas resten av dan.

Hoppas att du får bukt med skiten med tabletterna hursomhelst!
Usch, jag skulle aldrig stå ut med den smärtan i 6 timmar! Efter några minuter får man lust att slå sig medvetslös. Hur pass slö blir man av Imigran, kan man t.ex. jobba efteråt? Idag märkte jag att jag blev ganska slö efteråt och somande, men även själva anfallet gör så att jag blir slö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in