Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-19, 17:19
  #1
Medlem
https://unv.is/di.se/analys/henrik-m...panien-ar-2007

Citat:
Det som hände i Spanien var att man tillät bubblan inflateras tills den sprack. Huspriser accelererade fram till år 2008 och skulderna växte. Byggboomen visste inga gränser och arbetslösheten föll när den byggbaserade tillväxten lyfte. Känns det igen?

Sverige är ruskigt likt Spanien år 2007/2008.

Byggandet sätter nya rekord och hushållens skulder har ökat från 100 procent av inkomsterna år 2000 till dagens 180 procent. I Spanien gick skulderna från 70 procent år 2000 till toppen år 2007 på 130 procent. Därefter föll huspriserna med en tredjedel och ekonomin havererade när byggandet halverades från 2008 till 2014/2015. Arbetslösheten i byggbranschen steg så klart snabbt och med fallet i huspriser dämpades konsumtionen. Under fem år föll detaljhandeln. Som värst var det 2012-2013 då årstakten låg på hiskeliga minus 10 procent. Det gör ont när bubblor brister.

För Spanien har det varit tio år av umbäranden, samtidigt som vi i Sverige blåst upp vår egen bubbla. Det är inte Spanien man ska oroa sig för nu, varken ekonomiskt eller politiskt.

Har Henrik rätt i sin iakttagelse, finns det stora likheter mellan Spanien före krisen och Sverige år 2017?

Är våra förutsättningar bättre än vad Spaniens var om det nu blir en likvärdig eller värre smäll? Spontant tänker jag att minusränta nu under högkonjunktur, en ekonomi som är tokberoende av konsumtion för lånade pengar samt ett par 100k tärande individer inom landets gränser kommer ställa till med en jävla oreda när det väl bär av.

Vad säger Flashback?
__________________
Senast redigerad av Runkspenat 2017-10-19 kl. 17:32.
Citera
2017-10-19, 17:26
  #2
Medlem
Jag reagerade även på följande: " Därefter föll huspriserna med en tredjedel och ekonomin havererade när byggandet halverades från 2008 till 2014/2015. "

Ett 30% boprisras rövknullade Spaniens ekonomi totalt, men om vi drog bort 30% från dagens rekordpriser i Sverige så skulle vi bara backa till typ år 2013-14s(?) nivårer. Det låter inte så farligt, men jag är inte heller någon expert på NEK, så någon mer insatt får gärna förklara.

Betyder det att Sverige skulle klara ett boprisfall på 30% med galans, eller betyder det att vår fallhöjd riskerar bli betydligt mycket högre, kanske +50%?
Citera
2017-10-19, 17:41
  #3
Medlem
Mitelman brukar vara rätt klarsynt och har haft rätt innan. Jag tror han är mitt i prick även här !

Jag skulle själv aldrig rekommendera någon att (för lånade pengar) köpa bostadsrätt eller villa idag. Fallhöjden är enorm, all historisk fakta tyder på att detta är en av alla bubblor som alltid har funnits och alltid kommer att finnas. De blåses upp och punkteras alltid, man kan bara aldrig veta när !

När alla vet (men efteråt) och säger "vad var det jag sa" då har det varit en bubbla.


Jag skulle vilja veta vad de högsta politikerna EGENTLIGEN tänker om att Riksbanken blåst på som om det är "uppbyggnad efter ett världskrig" mitt under en högkonjunktur !

Det vi ser nu har ALDRIG hänt innan, bara ordet minusränta ger mig kalla kårar. Lägger man sedan till detta i en högkonjunktur...kommentarer överflödiga !

Alla borde ställa sig frågan "Vad ska vi göra för att få fart i en ekonomi som stagnerat när vi bränt allt krut under högkonjunkturen ?"

Alla medel och resurser är ju redan använt, det finns många som kommer lida skärselden när detta spricker.

Alla ekonomiintresserade ska veta en sak. Att riksbankschefen Stefan Ingves blev kvar som riksbankschef kan enklast förklaras med det gamla ordspråket "Har du rott båten hit, så får du fan ta mig ro den iland också".

Ni som förstår behöver ingen förklaring, ni som inte förstår kommer snart att förstå.....den hårda vägen !
Citera
2017-10-19, 17:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitbmw
Börjar bli trött på era konspirationsteorier. Varje dag snackar ni om att sveriges ekonomi kommer spricka och att det kommer bli kaos blablabla

Men ingenting händer. Svensken har mer pengar över och vi lever fortfarande flott

Så jäva trött på er. När ska era domedagsprofetior uppfyllas egentligen? Ge mig ett datum.


Ingen domedagsprofet, jag är en positiv människa. Men till datumet: 1 Aug, 2017
Citera
2017-10-19, 17:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitbmw
Börjar bli trött på era konspirationsteorier. Varje dag snackar ni om att sveriges ekonomi kommer spricka och att det kommer bli kaos blablabla

Men ingenting händer. Svensken har mer pengar över och vi lever fortfarande flott

Så jäva trött på er. När ska era domedagsprofetior uppfyllas egentligen? Ge mig ett datum.

Skatteökningar i kombination med de nya amorteringskraven som börjar gälla, en liten dipp i ekonomin som gör att arbeten flyttar utomlands i kombination med att många vill lösa sina lån/casha in bostäderna. Det går fort, när alla ska mot utgången samtidigt.

Se bara Spanien/USA som exempel. Men det är klart kanske dubblas priserna innan det händer, jag tror dock inte det.

Köpte lägenhet för 2 månader sen, hur man än vrider o vänder på det man måste bo någonstans.
Citera
2017-10-19, 18:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitbmw
Börjar bli trött på era konspirationsteorier. Varje dag snackar ni om att sveriges ekonomi kommer spricka och att det kommer bli kaos blablabla

Men ingenting händer. Svensken har mer pengar över och vi lever fortfarande flott

Så jäva trött på er. När ska era domedagsprofetior uppfyllas egentligen? Ge mig ett datum.

Jag sparar detta inlägget, ska bli roligt att ta fram det framöver !

Om du möjligtvis precis köpt en bostadsrätt på 40 kvm i Stockholm för 6-7 miljoner kronor med till största delen lånade pengar, där föreningen har lån på säg 8000 kr/kvm så borde du vara ruskigt nervös nu. Det är dessa personer som kommer att ta den hårdaste smällen.

Vi andra kommer att drabbas också, med arbetslöshet och social oro.

Högt belånade hushåll kommer dock ta den största smällen, så var det 1993-95 och så kommer det att bli igen...

Antagligen är du bara så ung att du inte upplevt det. Nästan alla nya barnfamiljer som sätter bo idag är i åldern 25-35 år gamla, de har aldrig sett en lågkonjunktur (jag räknar inte in Lehman Brothers-kraschen 2009, då det bara blev ett litet hack i den uppåtgående kurvan).
Citera
2017-10-19, 18:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitbmw
Börjar bli trött på era konspirationsteorier. Varje dag snackar ni om att sveriges ekonomi kommer spricka och att det kommer bli kaos blablabla

Men ingenting händer. Svensken har mer pengar över och vi lever fortfarande flott

Så jäva trött på er. När ska era domedagsprofetior uppfyllas egentligen? Ge mig ett datum.

Argumentationsfel. Bara för att ingenting hänt i närtid (läs på om 90-talskrisen) så betyder det inte att allt är frid och fröjd. Snarare tvärt om då risken för en ordentlig smäll ökar för varje år som ekonomin och låneökningen fortsätter löpa amok.

Varnignsklockorna som klämtar för Sverige är tillräckligt många för att man ska ta dem på allvar. Antalet experter och organisationer med god insyn i branschen som varnar för ekonomisk härdsmälta i Sverige ökar ständigt.

Också, "ge mig ett datum", är du efterbliven? Har du någon som helst förståelse för hur ekonomi fungerar? Varför skulle någon sitta här och ge dig exakt datum när man istället kan satsa pengar på det och bli riktigt jävla rik?
Citera
2017-10-19, 18:05
  #8
Medlem
Kvällsuppdatering:

Medianpris tusen SEK/m2 för ettor och tvåor på Södermalm enligt mina manuellt härledda siffror, baserade på boolis.se:s visade slutbud.

2016
jul: 90,3
aug: 90,0
sep: 91,5
okt: 90,5
(=> inget säsongsmönster kan härledas från aug>okt ifjol)
nov: 91,3
dec: 94,1
2017
jan: 96,2
feb: 93,4
mar: 96,8
apr: 93,5
maj: 93,7
jun: 96,3
jul: 100,0
aug: 96,3
sep: 93,6
1-19 okt: 89,0
--- 13-19 okt: 86,2
-------18-19 okt: 81,9

Observera att de senare perioderna avser allt färre objekt (och därmed är mindre tillförlitliga), t ex bara 15 objekt för 18-19 oktober.

Dock är det så, att vi inte vet om dessa affärer ens gjorts, eller om det bara är slutbud/begärt pris. Vi vet s a s bara att annonserna tagits bort från Booli.

Lägsta kvadratmeterpris 18-19 oktober för enskilt objekt: 67 143 kr (Åsögatan)*, 68 939 kr (Zinkens väg), 72 619 kr (Samaritgränd), 74 490 kr (Siargatan)

Som referens kan noteras att Uppsala kommuns medianpris per m2 (ettor och tvåor) fallit från 48,8 tusen i augusti, 45 tusen i september till 42,3 tusen hittills i oktober.


*slutbud/inkommet från 19 okt men dyker av nån anledning inte upp när man söker 18-19 okt, däremot om man söker 17-19 okt, eller bara 19 okt. => Boolis sökmotor är inte helt pålitlig
__________________
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-19 kl. 18:49.
Citera
2017-10-19, 18:07
  #9
Medlem
Jag var med under den förra kraschen på 90-talet och det tog mig sedan mycket lång tid att bli skuldfri igen. Precis som nu var det givetvis ingen bubbla då heller, det "kunde inte hända". Tryggaste investeringen man kunde göra för bostad måste ju alla ha.. sen bara PANG och så var det kört!

Lägenheterna har 10-dubblats i pris sedan dess så även om det blir en halvering kommande tid så ligger de ändå sisådär 500% högre än då. Finns rätt stor fallhöjd alltså. Om man tror på en bubbla. Annars kan man fortsätta negligera riskerna som vanligt om det känns bättre.
Citera
2017-10-19, 18:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Kvällsuppdatering:

Medianpris tusen SEK/m2 för ettor och tvåor på Södermalm enligt mina manuellt härledda siffror, baserade på boolis.se:s visade slutbud.

2016
jul: 90,3
aug: 90,0
sep: 91,5
okt: 90,5
nov: 91,3
dec: 94,1
2017
jan: 96,2
feb: 93,4
mar: 96,8
apr: 93,5
maj: 93,7
jun: 96,3
jul: 100,0 (53 objekt)
aug: 96,3 (149 objekt)
sep: 93,6 (198 objekt)
1-19 okt: 88,8 (104 objekt)
--- 13-19 okt: 86,2 (24 objekt)
-------18-19 okt: 81,9 (15 objekt)

Lägsta kvadratmeterpris 18-19 oktober för enskilt objekt: 68 939 kr (Zinkens väg), 72 619 kr (Samaritgränd), 74 490 kr (Siargatan)

Som referens har Uppsala kommuns medianpris (ettor och tvåor) fallit från 48,8 tusen i augusti, 45 tusen i september till 42,3 tusen hittills i oktober.

Ser jävligt illa ut, förutsatt att det inte sker något mirakel inom kort. Vad tror du att oktobermånads officiella siffror hamnar på? September var ju -3% för Stockholm...
Citera
2017-10-19, 18:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 251
Jag var med under den förra kraschen på 90-talet och det tog mig sedan mycket lång tid att bli skuldfri igen. Precis som nu var det givetvis ingen bubbla då heller, det "kunde inte hända". Tryggaste investeringen man kunde göra för bostad måste ju alla ha.. sen bara PANG och så var det kört!

Lägenheterna har 10-dubblats i pris sedan dess så även om det blir en halvering kommande tid så ligger de ändå sisådär 500% högre än då. Finns rätt stor fallhöjd alltså. Om man tror på en bubbla. Annars kan man fortsätta negligera riskerna som vanligt om det känns bättre.

Läskigt som fan.
Alltid intressant med folk som delar med sig av egna erfarenheter!

Någon som vet hur bostadspriserna såg ut i Spanien innan smällen? Prisökningarna typ en 10 års period innan det brakade åt helvete, sen prisernas utveckling 5 år efter. Hade varit riktigt kul att jämföra med hur det sett ut här.
Citera
2017-10-19, 18:20
  #12
Medlem
MCMLXXVIIs avatar
Håll koll på skuldbetalningskvoten, på engelska Debt service ratio. Sverige ligger historiskt sett högt men inte så extremt som Spanien. Det räcker att räntan stiger ganska måttligt så stiger kvoten markant om inte hushåll och företag slutar låna pengar men det blir ändå ekonomiska problem.

https://www.bis.org/statistics/dsr.htm?m=6%7C380%7C671
__________________
Senast redigerad av MCMLXXVII 2017-10-19 kl. 18:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback