Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-23, 00:55
  #1
Medlem
Figzys avatar
Björn Wiman, journalist på DN, skrev igår i söndagskrönikan om den unga turkiska kvinnan Özgecan Aslan hemska öde, som ett inlägg i den senaste tidens debatt av de vittnesmål av sexuella trakasserier och övergrepp mot kvinnor världen över.

Men som redan avslöjas i rubriken, så drar Björn iväg helt i en absurd generalisering och blandar friskt äpplen med päron genom att påstå att "alla" kvinnor ska ha blivit utsatta av män:

Citat:
Det har varit en tung och mycket mörk vecka. Det har varit omöjligt att komma ifrån allvaret och den sammanbitna beslutsamheten i #metoo-kampanjens många berättelser om hur det är att leva som kvinna i Sverige i dag. Lika omöjligt har det varit att – som man – värja sig mot både kollektiv skam och individuell självrannsakan. Det går inte att säga ”Inte alla män!” – inte så länge alla kvinnor vittnar om samma sak.

Betyder det att Björn också sextrakasserat kvinnor? Det kan ju inte finnas något annat logiskt svar till ett sådant påstående, eftersom jag utgår ifrån att Björn betecknar sig själv som en man.

Sedan fortsätter han med att dra en kulturell och social parallell mellan Turkiet och Sverige:

Citat:
Och kan man ens jämföra Turkiet, ett av världens minst jämställda länder, med Sverige, ett av de mest jämställda? Naturligtvis kan man det. De strukturella likheterna är i detta fall större än olikheterna. I båda länderna är kvinnors utsatthet ett så djupgående samhällsproblem att arbetet för att åtgärda det borde överskrida alla ideologiska skiljelinjer.

DN, 23/10 2017:

https://www.dn.se/arkiv/kultur/bjorn...-om-samma-sak/

Har han spårat ur helt?
Hur kan man jämföra kvinnors situation i Turkiet med Sveriges?

Så sent som 2014, sade Turkiets president Erdogan att kvinnor inte är jämställda män:

Citat:
"You cannot put women and men on an equal footing," he told a meeting in Istanbul. "It is against nature."

http://www.bbc.com/news/world-europe-30183711
Citera
2017-10-23, 01:24
  #2
Medlem
Det är en masspsykos som pågår där kvinnor görs till offer för något slags kollektivt manligt våld. Vad man vill uppnå med detta är högst oklart, men det enda man vet just nu är att kvinnor i sverige tävlar om offerplatser bland judar, slavar och fångar i gulag.

Det hela är helt enkelt så hemskt att det inte går att beskriva. Nu skall vi alla ransaka oss själva, för vår kollektiva skuld, vad det nu är vi gjort mer än att existera.

Tror fö. att manliga feminister som Björn W. tillhör de värsta sexuella predatorerna, ungefär som att folk som säger sig värna om barn överraskande ofta visar sig vara pedofiler.
Citera
2017-10-23, 01:26
  #3
Medlem
Är det inte tjatigt snart denna extrema fixering vid : inte alla!!!!!!!
så fort någon pratar om förtryck?

Liksom:

- Hela min familj blev avrättade under alla världskriget av nazister.
- Inte ALLA nazister!

- Hela min familj levde som slavar till plantageägare i amerikanska södern
- Inte alla plantageägare i södern!!

- Alla kvinnor i min släkt har berättelser om sexuellt våld de utsatts för av män.
-...........

jag menar vad fan...sluta och koncentrera er på vad som faktiskt är det väsentliga.
Citera
2017-10-23, 01:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Det är en masspsykos som pågår där kvinnor görs till offer för något slags kollektivt manligt våld. Vad man vill uppnå med detta är högst oklart, men det enda man vet just nu är att kvinnor i sverige tävlar om offerplatser bland judar, slavar och fångar i gulag.

Det hela är helt enkelt så hemskt att det inte går att beskriva. Nu skall vi alla ransaka oss själva, för vår kollektiva skuld, vad det nu är vi gjort mer än att existera.

Tror fö. att manliga feminister som Björn W. tillhör de värsta sexuella predatorerna, ungefär som att folk som säger sig värna om barn överraskande ofta visar sig vara pedofiler.

Ja visst

masspsykos var ordet...

alla kvinnor världen över, går samman och hypnotiserar varandra en masse! att hitta på alla dessa historier...
ja självklart är det så! För sant kan det ju INTE vara
Citera
2017-10-23, 01:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
jag menar vad fan...sluta och koncentrera er på vad som faktiskt är det väsentliga.

Att alla kvinnor är våldtagna och att alla män våldtar?

Om summan av allt det onda jag gjort mot kvinnor i livet på något vis kan summeras upp till att bli våldtäkt, då skrattar jag åt själva definitionen och är en stolt våldtäktsman. Ni förtjänade det!
Citera
2017-10-23, 01:31
  #6
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Är det inte tjatigt snart denna extrema fixering vid : inte alla!!!!!!!
så fort någon pratar om förtryck?

Liksom:

- Hela min familj blev avrättade under alla världskriget av nazister.
- Inte ALLA nazister!

- Hela min familj levde som slavar till plantageägare i amerikanska södern
- Inte alla plantageägare i södern!!

- Alla kvinnor i min släkt har berättelser om sexuellt våld de utsatts för av män.
-...........

jag menar vad fan...sluta och koncentrera er på vad som faktiskt är det väsentliga.

Nu handlar det om en procent av alla män, varav en majoritet utgörs av asylinvandrare. Så nu ska vi inte prata om nazister eller plantageägare, nu ska vi snacka asylinvandring. För det är där problemet ligger.

Du falskanklagar 99 % av männen. Så om du gör detta så kan jag anklaga alla kvinnor för vad 1 % av alla kvinnor gör lika gärna. Glöm inte att svärdet är tveeggat...
Citera
2017-10-23, 01:36
  #7
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Är det inte tjatigt snart denna extrema fixering vid : inte alla!!!!!!!
så fort någon pratar om förtryck?

Liksom:

- Hela min familj blev avrättade under alla världskriget av nazister.
- Inte ALLA nazister!

- Hela min familj levde som slavar till plantageägare i amerikanska södern
- Inte alla plantageägare i södern!!

- Alla kvinnor i min släkt har berättelser om sexuellt våld de utsatts för av män.
-...........

jag menar vad fan...sluta och koncentrera er på vad som faktiskt är det väsentliga.

Personligen skiter jag i om man generaliserar kring män. Jag har inte antastat en kvinna och kommer aldrig göra. Jag känner inte nån som gjort det heller, och om nån i min bekantskapskrets har gjort det är det inte mitt problem. Jag tänker alltså inte ta ansvar för ett piss som andra gör. Och så tänker nog de flesta män. Så lycka till med eran lilla hashtag kampanj. I dont give a fuck!

Men det är irriterande att vänstern alltid ska kapa alla rörelser och förvandla dom till en genuscirkus. Om ett par veckor har det glömts bort.

Btw glöm inte att ni nu inte kan säga nått när folk generaliserar om kvinnor eller invandrare.
__________________
Senast redigerad av Hexen666 2017-10-23 kl. 01:38.
Citera
2017-10-23, 01:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Personligen skiter jag i om man generaliserar kring män. Jag har inte antastat en kvinna och kommer aldrig göra. Jag känner inte nån som gjort det heller, och om nån i min bekantskapskrets har gjort det är det inte mitt problem. Jag tänker alltså inte ta ansvar för ett piss som andra gör. Och så tänker nog de flesta män. Så lycka till med eran lilla hashtag kampanj. I dont give a fuck!

Men det är irriterande att vänstern alltid ska kapa alla rörelser och förvandla dom till en genuscirkus. Om ett par veckor har det glömts bort.

Btw glöm inte att ni nu inte kan säga nått när folk generaliserar om kvinnor eller invandrare.


neee hexen jag håller helt med dig...är ju helt oviktigt om x antal människor torteras och bränns till döds i dödsläger för att de är judar, så länge detta inte är du.

eller om människor bara pga en sån idiotisk sak som mängd melanin i huden döms till slavarbete, så länge du har turen vara född som vit.

eller om kvinnor utsätts för mäns trakasserier, så länge du nu råkar vara född med kuk..

Allt detta kan vi ju skita i så länge vi är vita och män.

Du får ju bara vara jääääävligt försiktig hörru så du inte i nästa liv råkar födas till något som alla andra skiter i, för ingen lär ju ställa upp på dig då eller hur?
Citera
2017-10-23, 01:49
  #9
Medlem
Hela denna galna hysteri handlar om något helt annat; nämligen MAKT
Makten finns hos den vita CIS-mannen, kulturbäraren, samhällsbeskyddaren.

Verktyget för att bryta ner den "etablerade makten / ta makten från den kulturelle vite CIS-mannen" är att argumentera för "de utsatta, de förtryckta, de svaga" för vem kan argumentera mot att de ska få ha samma rättigheter som normen (vite CIS-mannen), ganska självklart eg.

Problemet med feministerna är att de eg skiter i kvinnor, "flyktingar", HBTQ etc etc. för att det enda (!) de är ute efter är just MAKTEN Det är därför det ALLTID är den vite CIS-mannen som är den skyldige till allt förtryck, för när skanderar feministerna kring hedersvåld och förtryck i den muslimska kulturen i förorterna!?
-Aldrig!

Vad ska de med makten till?
Jo de är drivna av den Postmodernistiska idén vilket är kommunismen i reinkarnerad form

Har ni inte bekantat er med den termen kan jag lova er att det kommer ni tids nog att göra vare sig ni vill eller ej!
Citera
2017-10-23, 01:56
  #10
Medlem
Europes avatar
Absolut alla PK- och feministiska män är djupt störda, på ett eller annat sätt, så redan där är det ju rätt sannolikt att Björn Wiman är skyldig till något. Samt i praktiken erkänner han ju det, då han i annat fall skulle inse att åtminstone han själv ju inte är skyldig till något och därmed kan inte exakt alla män kan ha gjort sig skyldiga till sexuella trakasserier och övergrepp (och det öppnar ju rimligtvis för att kanske många andra män också är oskyldiga). Det är intressant hur inte bara feministiska män på löpande band avslöjas som sjuka, perversa och som sexualbrottslingar, utan hur en del av dem är själva angelägna att vittna om det själva. Wiman är ju inte direkt den första.
Citera
2017-10-23, 01:57
  #11
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
neee hexen jag håller helt med dig...är ju helt oviktigt om x antal människor torteras och bränns till döds i dödsläger för att de är judar, så länge detta inte är du.

eller om människor bara pga en sån idiotisk sak som mängd melanin i huden döms till slavarbete, så länge du har turen vara född som vit.

eller om kvinnor utsätts för mäns trakasserier, så länge du nu råkar vara född med kuk..

Allt detta kan vi ju skita i så länge vi är vita och män.

Du får ju bara vara jääääävligt försiktig hörru så du inte i nästa liv råkar födas till något som alla andra skiter i, för ingen lär ju ställa upp på dig då eller hur?

Haha och som vanligt ska du dra upp helt orelaterade saker.

Nope, jag har INGET ansvar för andras beteende, endast mitt eget. Alla feminister som tror att dom kan få mig att känna nån slags skuld kan dra åt helvete. Och du får väl tro på en återfödelse om du vill, jag gör det inte.
Citera
2017-10-23, 02:00
  #12
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Den gode Björn borde möjligen inse att alla kvinnor kan bli sextrakasserade utan att någon stor del av männen utför trakasserier.

Eller tror han på fullt allvar att en man som beter sig grisigt nöjer sig med att göra det med bara en kvinna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback