Citat:
Använt det dels i rekreationellt syfte, men också som självmedicinering när jag led av depression. I berusningssyfte användes det till en början med vänner. Vi var alla nyfikna och tyckte det var dels spännande, men också såklart trevligt att berusa sig på något annat sätt än med alkohol. Med tiden började jag använda det även när jag var ensam för att krydda till vardagen. Cannabis har ju den fantastiska effekten att kunna göra vilken halvtrist kväll som helst till något rätt najs. Småtråkiga sysslor som att laga mat eller bara slösurfa blev liksom så mycket mer intressant och givande. Fick liksom ett större sug på livet och alla de nyanser som det erbjuder. Det var ett sätt att stå ut med tristess och förgylla redan givande kvällar. Livet nådde nya nivåer med extremt enkla medel, basically.
Drygt tre år efter att jag testat min första joint föll jag ner i en depression. Om det finns någon korrelation mellan detta och mitt cannabisbruk, som vid den tiden hade övergått i ett i perioder dagligt bruk, är svårt att svara på. Jag har alltid vetat att jag haft en viss genetisk benägenhet att falla ner i ångest och depression. Dels finns det i min släkt en historia med just den här typen av psykologisk skörhet (mamma har varit deprimerad och morfar söp bort sin ångest och sitt liv), dels för att jag redan innan jag började bruka cannabis haft vissa (mycket) lättare skov och mörkare tankar. Min psykolog har beskrivit det som att jag är "emotionellt begåvad", vilket jag förstått det som innebär att jag har ett stort känsloregister och förmåga att falla väldigt djupt i mitt egna känsloliv (Det har på senare tiden kommit fram att jag lider av en unipolär depression).
Hur som helst brukade jag cannabis för att försöka stilla de värsta tankarna. Detta gällde speciellt när skoven var som värst. Då gjorde jag inte mycket annat än att röka cannabis och spela datorspel för att skingra den värsta ångesten. Hade jag lämnats ensam åt mina tankar hade jag utan tvekan tagit livet av mig så på ett sätt är jag glad att jag hade cannabis att bruka, även om jag såklart misstänker att det även boostade min ångest de timmar jag var nykter.
Nuförtiden röker jag ytterst sällan. Vi snackar nån gång var tredje månad och då i sällskap av vänner. Det ger helt enkelt inte lika mycket längre, antagligen för att jag är såpass van vid ruset att "the novelty factor" avtagit markant. När man brukat cannabis dagligen en längre tid så känns det som om livet omöjligt kommer kunna vara njutbart utan det, men det fina är att man (eller jag iaf) inser att så inte är fallet extremt fort. Det tog typ två dagar för mig efter en längre periods bruk att inse att cannabis bara är en krydda; att livet är bra gött som det är, förutsatt att jag inte dyker ner i mina skov.
Jag har blivit gripen och dömd en gång för bruk och innehav. Utöver det märker jag inget superstort problem om jag ska vara ärlig. Man får såklart vara lite tyst om sitt bruk och är jag i ett rum där jag inte känner någon eller några nämner jag det inte förrän jag vet att alla är typ okej med folk som brukar det. Denna tystnad från min sida blir ännu mer markant om jag rör mig i sammanhang där folk ur äldre generationer befinner sig. Lyckligtvis tillhör jag en generation som inte verkar ha några nämnvärda problem med bruk eller folk som brukar. Det finns vissa människor i min ålder som har en väldigt restriktiv och moralistisk hållning gentemot narkotikabruk generellt, men de flesta jag diskuterar med på fester och så verkar antingen inte bry sig eller stödja en legalisering. Detta kanske säger mer om kretsarna jag rör mig i än om min generation i stort, men jag får det intrycket när jag överblickar över den samhälleliga diskursen kring droger att unga idag är betydligt mer coola än folk som är födda i en tid då all narkotikainformation spreds av antingen staten eller organisationer med en väldigt restriktiv (och i vissa fall direkt repressiv) hållning.
Det värsta med att bruka cannabis är att jag har svårt att röra mig avslappnat i det offentliga rummet när jag rökt eller har med mig cannabis. Oron över att bli gripen är det absolut jobbigaste, vilket innebär att jag ogärna rör mig hemifrån om jag rökt, annat än för att köpa chips och läsk haha. Har investerat i en vaporizer och en bong nästan uteslutande för att jag inte orkar med att röra mig utåt och hitta en lämplig plats att röka på utan att någon ser mig. Speciellt på dagtid (när jag enbart studerade) var detta ett problem.