Citat:
Ursprungligen postat av
ForskarJosefin
1. Varför använder man cannabis och vad får man ut av det?
2. Hur är det att vara cannabisbrukare i Sverige?
Diskutera på!
/ForskarJosefin
1) När jag var yngre hade jag ett mycket mer utbrett och möjligen problematiskt bruk. Idag använder jag cannabis av olika anledningar. Jag är välutbildad och har ett stressigt, välavlönat jobb med stora prestationskrav. I snitt någon vardagkväll i veckan brukar jag röka hemma för att koppla av från vardagslunken. Ibland blir jag sittande och lyssnar djupt försunken på musik jag tycker om (att vara stenad förhöjer som bekant musikupplevelse), andra gånger funderar jag över livet. Jag upplever att cannabis hjälper mig att komma ur negativa tankemönster som vardagslunken inland kan dra in mig i och underlättar att flytta fokus till sådana ting som verkligen är viktiga här i livet (ex relationer, den personliga hälsan, att ta vara på sin tid och sitt liv). Självklara saker kan tyckas men att röka hjälper mig att sortera tankar och åskådliggör tydligare vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt här i livet.
Med jämna mellanrum brukar jag och min sambo även utnyttja en fredag-/lördagkväll till att röka alternativt äta haschkakor. Kvällen ägnas sedan åt till avkoppling, intressanta diskussioner, nån film, munchies och fantastiskt sex. Ett säkert kort för en härlig kväll tillsammans helt enkelt, där vi laddar batterierna samtidigt som vi kommer varandra lite närmare. Min sambo använder sällan cannabis utöver dessa kvällar.
Ett tredje användningsområde är föratås i goda vänners lag. Ett sätt att ha kul tillsammans, det leder till härliga diskussioner om allt mellan himmel och jord och man slipper undan vidriga alkoholbakfyllor där det känns som att man sprängt huvudet i småbitar.
2) Vid det här laget har msn anpassat sig till att cannabis är något som i första hand används i hemmets trygga vrå. Att det tyvärr fortfarande är olagligt tänker jag inte så mycket på. Men nog saknar man friheten man har utomlands. Det är sorgligt och absurdt att man inte kan avnjuta en bio eller musikkonsert lite stenad utan att riskera repressalier. Eller att möta upp sina vänner ute på en pub eller gå ut på krogen och mingla/dansa. Alkohol är en så otroligt mycket mer destruktiv drog i jämförelse - både för individ och omgivning - men fyllan, fyllebråk, sexuella övergrepp osv härjar fritt i samhället medan cannabisbruk fortsatt ses ned på av svårförklarliga skäl. Inte utan att man blir lite less på samtiden ibland.
Hoppas er forskning leder till nåt kul och intressant!