Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-23, 11:15
Medlem
Vi är en forskargrupp från Stockholms universitet som undersöker varför man använder cannabis och hur det är att vara cannabisbrukare i Sverige (se mer info här). Vi vill gärna höra hur aktiva cannabisbrukare själva tänker kring detta. Vi hoppas få era åsikter och erfarenheter via denna tråd eftersom vi anser att kunskap bör byggas på information från de som själva är berörda.

Följande tråd kommer att användas för forskning, och vi kommer i egenskap av forskare att vara aktiva i tråden under en period för att ställa frågor. Det finns inga risker med att delta i diskussionstråden. Eftersom du är anonym på Flashback kommer ingen få veta att just du har uttalat dig. När vi rapporterar studiens resultat kommer dina uttalanden inte att kunna knytas till ditt användarnamn eller dig som person. Deltagandet är helt frivilligt och du har rätt att när som helst, utan förklaring, avbryta deltagande i tråden.

Vi hoppas på att aktiva cannabisbrukare vill diskutera följande frågor med varandra och med oss:
1. Varför använder man cannabis och vad får man ut av det?
2. Hur är det att vara cannabisbrukare i Sverige?

Diskutera på!
/ForskarJosefin
Citera
2017-10-23, 11:33
Medlem
Hupats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForskarJosefin
Vi hoppas på att aktiva cannabisbrukare vill diskutera följande frågor med varandra och med oss:
/ForskarJosefin
1. Jag använder mig utav cannabis som berusningsmedel, alltså finns inget medicinskt syfte med mitt bruk. Röker för att koppla av och ha kul. Tycker heller inte om att dricka alkohol. Sedan upplever jag att det hjälper med koncentrationen och att man tänker på ett helt annat sätt.
2. Jag är ganska paranoid av mig som person vilket vid vissa tillfällen kan bli ganska jobbigt om jag rökt. Går jag omkring i stan och får syn på polisen håller jag på att skita på mig till exempel. Har mest att göra med att det inte är speciellt accepterat att bruka cannabis här och att det är olagligt bara att ha det i pisset. I andra länder, till exempel Tyskland där det är avkriminaliserat, är jag mer lugn. Kan gå omkring i stan och hälsa på polisen.
Citera
2017-10-23, 11:40
Medlem
1. Jag använder cannabis sporadiskt emellanåt för att komma ner efter en stressig period och för att verka förebyggande mot stress. Ett utmanande arbete på full tid, krav i privatlivet och ett stressigare samhälle kräver att en tar till metoder. Andra saker som fungerar för mig är hälsosam kost och träning men jag behöver komplettera den med cannabis, alkohol är inte min grej. Dock ska sägas att det måste ske, för mig, i små former och längre tid emellan. Blir det för ofta blir jag för slö och glömsk.

2. Jag möter otroligt mycket fördomar mot cannabis. Många jag pratar med i arbetsliv och privat tror att bara för att man börjar med cannabis så kommer allt gå utför. Det har fungerat väldigt bra för mig. Det är viktigt att komma ihåg att det finns risker. Vilka är det jag handlar av? Hur mycket pengar ska jag lägga på detta? Är det rimligt? Behöver jag längre uppehåll ibland? Jag tror att om stigmat kring cannabis släpper mer och forskning skulle ske på området i Sverige så skulle staten kunna gå ut med bra och säker information kring användning. Nu testar brukarna på själva vad som fungerar för dem. För många går det väldigt bra, för andra inte. De som de går bäst för är de kriminella gängen och de struntar i vilka de säljer till. Frånta dem makten!
Citera
2017-10-23, 11:59
Bannlyst
skoj tråd, bra om det bryter stigmat kring en suverän medicin.

Är 39 och höll på gå in i ett alkoholmissbruk modell grövre för 4 år sen, använder mest indica men även hasch. köper via nätet på kontakter jag får här.

Rent rekreationellt, och framför allt för att sova bättre och reducera mitt alkoholintag. Har ej slutat helt med alkohol, men dragit ner det med 90 procent.

Känner mig generellt 15 år yngre och gladare sen jag la ner det tunga supandet. Dock blir jag aldrig av med min missbrukarpersonlighet, så jag behöver få flyga iväg lite ibland för att orka med mig själv.

kanske 3 ggr per vecka, kring 0.6 gram vid varje tillfälle i bong. Just nu kör jag ett tremånaders uppehåll, men kommer kicka igång igen kring jul, sen kör jag till påsk, paus till midsommar unt so weiter...

edit: brukar alltid själv, ingen vet om det. Under ruset/påverkan ser jag uteslutande på serier på streamingtjänster och svt kunskapskanalen och svt utbildningsradion.

Hade inte toleransen kickat in så pass snabbt som den ändå gör, hade jag lätt rökt en gång till per vecka.
Senast redigerad av stepthefuckback666 2017-10-23 kl. 12:03.
Citera
2017-10-23, 12:01
Bannlyst
1. Jag använder cannabis för att återfå mina olika behov som försvunnit i samband med medicinering mot depression. Jag har ätit cymbalta och stesolid i flera år och det slutade med att när jag var klar med medicineringen så var sexlusten borta helt, jag kunde inte sova och jag var aldrig hungrig. Min depression var helt botad, dock av andra skäl. Har heller inte fått ett panikångestanfall på länge även fast jag inte längre äter stesolid.

När jag röker cannabis på morgonen så kan jag utan problem få i mig en bra frukost, jag kan duscha och sminka mig utan att känna mig yrslig eller illamående. Ruset varar i några timmar men jag fyller på allt eftersom. Om ni som röker känner till Amnesia Haze så vet ni hur pigg och glad man blir.

Iallafall så är jag hög hela dagen och enligt mig så måste jag vara hög för att kunna njuta av mitt liv så som jag gjorde förr. Min förhoppning är att drogen avkriminaliseras så att jag kan fortsätta mitt bruk utan att vara rädd för att förlora jobb och körkort. Jag är även helt säker på att bruket kommer fortgå resten av mitt liv.

2. Det är väldigt jobbigt och stressfullt att bruka cannabis i Sverige. Ja, vi brukar kalla alla som är emot cannabis för okunniga och nonchalanta, och jag förstår att ni inte tar oss seriöst när vi påstår det om er. Jag måste dock insistera på att det ni tror er veta om cannabis samt om drogberoende är fel!

William Petzäll försökte för flera år sedan få hjälp, direkt från talarstolen i vår Riksdag. Trots det så ignorerades han och han tvingades fortsätta med läkemedel som han inte behövde och på grund av sitt mående så blev det för mycket och han dog av andningsdepression.

Cannabis är en drog, det är ingen som säger något annat. Däremot så är det en av våra droger som orsakar allra minst skada, samt är minst beroendeframkallande. Det enda preparat som kommer i närheten av så lindriga biverkningar är LSD eller andra lindriga psykadeliska droger.

När vi brukar cannabis och blir tagna på bar gärning, så förlorar vi jobbet eftersom vi utgör en risk där. Vi förlorar körkortet så att vi inte kör rattfulla. Har vi barn så förlorar vi även dom eftersom jag inte är en lämplig mamma, för att jag rökt på.

Alla ovanstående scenarion med alkohol är dock inga problem. Du får behålla jobbet i utbyte mot behandling och terapi (förvisso är det lika med t.ex. cannabis men det beror på chefen!). Du kanske blir av med körkortet men enbart om du druckit tillräckligt. Folk ser inte snett på dig heller, för "det var ju bara alkohol, fan cool fest brorsan, synd att farbror blå tog dig eyyy!!!'. Sedan så lär du dricka förbannat jävla mycket om du ska dricka dig av med barnen.

Att bruka cannabis idag är så riskfyllt att människor som behöver den för underhållning eller hälsa inte kan utnyttja egenskaperna fullt ut, eftersom vi hela tiden måste tänka på att någon kanske ser oss.

Att köpa cannabis idag är ännu värre. Tänk alla ungdomar som är unga och dumma som jättegärna vill testa cannabis. Det finns definitivt någon som säljer där ute, men som vill spara lite kosing så dom säljer spice istället för riktig marijuana. Då får ungdomarna tag på spice, dom blir hjärndöda, det kommer fram att dom ville ha cannabis, rubriken i Aftonbladet blir:

"ELEVER VILLE TESTA CANNABIS, BLEV HJÄRNDÖDA!
- Mamma: Ja vi har berättat för barnen hur farligt det är... Vi misstänker att dom blivit radikaliserade genom våldsamma TV-spel."

Sedan läser alla föräldrar det och använder det som referens för utbildning om droger, dumheterna sprider sig, någon avdankad personal från psyk eller beroendekliniker börjar prata om "haschpsykoser" (finns inget som heter haschpsykos / man får inte psykoser av cannabis som vissa tror).

Så kort och gott så är faktan om cannabis följande:
• Olagligt som fan, helt orimligt olagligt.
• Ej beroendeframkallande.
• Ej giftigt eller skadligt.
• Ej några överdoser dokumenterade sedan Big Bang.
• Människor förändras inte alls före, under eller efter ett cannabisrus, med reservation för att man under själva ruset känner olika känslor, t.ex. hunger, upphetsning, dåsighet, uppiggande, eller allt på samma gång.

Det är ett rent helvete att vara en brukare i Sverige, Sveriges regler tar livet av fler missbrukare än självaste drogen.
Citera
2017-10-23, 12:11
Medlem

De perioder jag använt cannabis har det varit först och främst för att det gör allting roligare. film blir mysigare, intresantare, lever sig in mer i spel, mat blir godare...

en annan sak jag fått på köpet som jag älskar är att jag somnar så mycket lättare med röka, normalt så kan det ta flera timmar in på natten innan jag blir trött men men när jag rökt så somnar jag som en princessa

Det värsta med att vara cannabisbrukare i sverige tycker jag är att man inte kan prata om det med folk, de flesta kan inte så mycket om det och ser drog som drog och bryr sig inte om det mer än så, även om andra moderna länder har gått så långt som att legalisera.
Citera
2017-10-23, 12:11
Medlem
1. Haft enorma upp och nedgångar, kuratorer, psykologer och läkare ville skriva ut diverse piller (ångestdämpande/antidepressiva och sömntabletter), något jag inte vill äta. Valde cannabisen som självmedikation. Fungerade bra i ett par månader och både ångest och sömn blev bättre. Gav mig för att jag ville ta sorgerna nykter.
Började bruka igen i syftet att bli berusad utan att bli förstörd dagen efter som med alkohol.
Gillar hur mitt tänk tre sig när jag röker, blir så intresserad utav vad som helst.

2. Eftersom det är extremt få människor som känner till mitt bruk så vet jag inte. Jag döljer det nog bra och är alltid nykter när jag umgås med folk.
Citera
2017-10-23, 12:21
Medlem
Citat:
Kan inte svara direkt för andra mer än för mig själv. Men för mig själv så får jag ut att vardagen blir enklare att hantera under ett cannabisrus. Det är ett enkelt sätt att bota tristess.

Får inte ut något av att bruka cannabis, men skulle säga samma med att vara nykter.

Citat:

Rätt svårt, och jag jämför med platser där jag varit där cannabis är lagligt (Nederländerna, Spanien och Kalifornien). Eftersom cannabis inte är lagligt i Sverige så brukar jag mestadels drogen i hemmet och stannar hemma under ruset. Skulle verkligen inte vilja bli påkommen att vara hög när jag t.ex är ute på gatan, träffar på en vän på gatan eller i affären. Dock har jag varit hög utomhus massor av gånger och utfört olika aktiviteter och har verkligen varit extra roligt. En av mina favoritsysslor när jag är hög är att shoppa (handla kläder) men gör det som sagt väldigt sällan.

Dessutom tycker jag cannabisbrukare stigmatiseras så det går inte att vara öppen om att man brukar cannabis. Dock har jag valt att vara öppen om mitt cannabisbruk inför mina nära vänner och familj, och även fast det känns rätt så känner jag mig dömd baserat på reaktionerna.

Dock måste jag erkänna att det är roligare att vara hög i Sverige än där det är lagligt. Jag gillar känslan av att det är lite tufft och annorlunda. Jag är hellre hög än full. Vill därför inte att cannabis ska bli avkriminaliserat utan det enda som skulle underlätta är om straffet för narkotikabruk och innehav ska vara minimala på straffskalan, eller om något straff alls. Sen att det blir mer socialt acceptabelt att bruka cannabis.
Citera
2017-10-23, 12:29
Medlem
Citat:

Diskutera på!
/ForskarJosefin
1) När jag var yngre hade jag ett mycket mer utbrett och möjligen problematiskt bruk. Idag använder jag cannabis av olika anledningar. Jag är välutbildad och har ett stressigt, välavlönat jobb med stora prestationskrav. I snitt någon vardagkväll i veckan brukar jag röka hemma för att koppla av från vardagslunken. Ibland blir jag sittande och lyssnar djupt försunken på musik jag tycker om (att vara stenad förhöjer som bekant musikupplevelse), andra gånger funderar jag över livet. Jag upplever att cannabis hjälper mig att komma ur negativa tankemönster som vardagslunken inland kan dra in mig i och underlättar att flytta fokus till sådana ting som verkligen är viktiga här i livet (ex relationer, den personliga hälsan, att ta vara på sin tid och sitt liv). Självklara saker kan tyckas men att röka hjälper mig att sortera tankar och åskådliggör tydligare vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt här i livet.

Med jämna mellanrum brukar jag och min sambo även utnyttja en fredag-/lördagkväll till att röka alternativt äta haschkakor. Kvällen ägnas sedan åt till avkoppling, intressanta diskussioner, nån film, munchies och fantastiskt sex. Ett säkert kort för en härlig kväll tillsammans helt enkelt, där vi laddar batterierna samtidigt som vi kommer varandra lite närmare. Min sambo använder sällan cannabis utöver dessa kvällar.

Ett tredje användningsområde är föratås i goda vänners lag. Ett sätt att ha kul tillsammans, det leder till härliga diskussioner om allt mellan himmel och jord och man slipper undan vidriga alkoholbakfyllor där det känns som att man sprängt huvudet i småbitar.

2) Vid det här laget har msn anpassat sig till att cannabis är något som i första hand används i hemmets trygga vrå. Att det tyvärr fortfarande är olagligt tänker jag inte så mycket på. Men nog saknar man friheten man har utomlands. Det är sorgligt och absurdt att man inte kan avnjuta en bio eller musikkonsert lite stenad utan att riskera repressalier. Eller att möta upp sina vänner ute på en pub eller gå ut på krogen och mingla/dansa. Alkohol är en så otroligt mycket mer destruktiv drog i jämförelse - både för individ och omgivning - men fyllan, fyllebråk, sexuella övergrepp osv härjar fritt i samhället medan cannabisbruk fortsatt ses ned på av svårförklarliga skäl. Inte utan att man blir lite less på samtiden ibland.

Hoppas er forskning leder till nåt kul och intressant!
Citera
2017-10-23, 12:35
Medlem
1. Jag använder cannabis i berusningssyfte, då det är ett berusningsmedel med för mig obefintliga biverkningar och ett högst njutbart rus.
Alkohol, som för den okunniga kanske framstår som ett alternativ, är absolut inte ett alternativ.

2. Främst slås man av hur mycket okunskap som råder kring cannabis, och även andra droger.
Gateway-teorin är ungefär lika logisk som att homosexualitet leder till nekrofili.

Det är självklart jobbigt att behöva smyga med något så ofarligt framför vänner och familj, särskilt halvt alkoholiserade sådana, men jag kan inte påstå att det gör mig särskilt paranoid.
Senast redigerad av Bromoflow 2017-10-23 kl. 12:38.
Citera
2017-10-23, 12:48
Medlem
Det verkar vara flera som upplever att man tvingas dölja sitt bruk i Sverige. Finns det situationer när det känns mer ok att röka än andra? I så fall vilka?
Citera
2017-10-23, 12:57
Medlem
kallebudhamans avatar
Hej,

2. Hur det är att använda cannabis i Sverige .
Är ett rent helvete.. Om du inte är kriminell och inte har i syfte att vara delaktig i samhället, så som det är format enligt Svensk lag.
Och känn dig inte träffad om du blir behandlad som en heroinist inom sjukvården,
då detta verka vara AO inom sjukvården då dom inte har den blekaste aningen
om Vad cannabis egentligen är, och vad den besitter för olika medicinska egenskaper
faktum är att ALLA människor besitter på något som kallas cannabinoid receptorer
som är väldigt viktiga för våra hjärnors funktioner

Du får t.ex. inte äga ett körkort då du kanske använt cannabis den senaste månaden och infinner dig på djupt vatten då ditt urin innehåller nedbrytnings produkter från Tetrahydrocannabinol, och kan gå miste om ditt jobb som du kanske även har nytta av att ha ditt körkort till. DU har alltså 4 val att välja.

1. Sluta med cannabis och inte fungera som du ska om du lider av någon sjukdom som inte vården kan hjälpa dig med.
2. Fortsätt att själv medicinera i smyg och fortsätt ditt dagliga liv med jobb aktiviteter och annat och riskera att falla hårt när du blir tagen.
3. Bli kriminell då du inte har något som helst att oroa dig över med din själv medicinering mer en den tid du sitter av i fängelse.
4. Försök få din läkare att skriva ut cannabis läkemedel till dig. Högst osannolikt då vi har den politik vi har och läkare är rädda för djävuls drogen cannabis och är inte ett dugg på lästa inom ämnet och bryr sig inte, finns säkert någon som är villig och på läst och utbildad men dom går att räkna på fingrarna i Sverige.

1. Varför jag använder det, och vad jag får ut av det.
Jag själv använder det som medicin mot grava insomning och sömnsvårigheter och koncentrationssvårigheter samt ADHD.
Vad jag får ut av det är samtliga nämnda ovanför, samt mindre oros känslor känner mig mindre rastlös och ett allmänt bättre väl mående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in