2006-01-14, 19:10
Medlem
Robin Woods avatar
Jag slog över till TV2 och landet runtoch jag fick se en symfoniorkester sitta och spela.

Allt mer och i större utsräckning, ser man utländska musiker framträda.
Aledningen är den att de SVENSKA inte räcker till, vilket förvånnar mig!

Samtidigt är jag klar med en analys över varför vi har den utvecklingen.
Man har helt enkelt skurit ned på kvallificerad utbildning då det gäller unga musikintresserade här i landet.

Till att numera bara hålla den igång rent symboliskt.
Man skiter i kulturen för den svenska befolkningen.

Hellre låter man importera från alla världens hörn, vilket ökar på den s.k uppblandningen av vårt folk.
Och man måste inse att snedfördelningen blir galen.

Detta har hållit på i trettio år, medan man undan för undan ger mindre pengar till unga musiker o.s.v. Jag upplevde det som ett sätt att visa svenskarna att dom inte duger något till, av vad jag såg TV presentera genom programmet Landet Runt.

Och som grädde på moset så fortsatte programmet att ta fram en handikappad simmare, som representant för det svenska. Man kan tolka det så, och jag gör det defenetivt. den handikappade simmaren blev helt enkellt utnyttjad i sammanhanget, med att måla på våran otillräcklighet i smått och gott ungefär.
Det de gör är att smyga in en otillräcklighetkänsla i folks omedvetna som sakta men säkert låter sig göras påmind. (Precis som om jag skulle tycka illa om den handikappade killen, fel!)
Ett slags hjärntvätt av tankesätt och vad vi ska lära oss att acceptera, att vi så småningom skall utrotas som folk(som svenskar). Det är vad svensk politik håller på med!

Finns det fler sådana här iaktagelser av er som läser detta?
Skriv här om det, för att göra folk medvetna om vad som sker i samhället!
Citera
2006-01-14, 23:47
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood

Till att numera bara hålla den igång rent symboliskt.
Man skiter i kulturen för den svenska befolkningen.

Ett slags hjärntvätt av tankesätt och vad vi ska lära oss att acceptera, att vi så småningom skall utrotas som folk(som svenskar). Det är vad svensk politik håller på med!

Finns det fler sådana här iaktagelser av er som läser detta?
Skriv här om det, för att göra folk medvetna om vad som sker i samhället!

---> ämnet flyttas till nationell.nu
//mod?

Det enda det här bekräftar är din egen otrygghet och ditt behov av att berättiga dig själv genom andra.

Smutsa inte ner inrikesforumet med ditt skräp.
Citera
2006-01-15, 03:38
Medlem
Även fast jag tycker det är trångsynt skrivet håller jag med lite. Det känns som att svensk kultur medvetet skjuts åt sidan för att icke-svenska medborgare inte ska känna sig kränkta (som att de skulle bry sig...) av att de faktiskt inte har samma kultur som oss.

Detta skulle kunna förklaras som att Sverige ska vara ett mångkulturellt samhälle. Det skulle jag tycka vara trevligt ifs. Men vad är då det största problemet här?

Jo, invandrarna har fortfarande full rätt att fira sina traditioner.

Ex. får invandrare/personer med utländskt ursprung(ni förstår vad jag menar så...) fira sin nationaldag.
Jag vet inte hur det är överallt i sverige, men det är inte uppskattat att fira nationaldagen i flertalet skolor. Det har tillochmed gått så långt att man inte längre sjunger nationalsången på nationaldagen!

Vad jag menar är, att vill man verkligen ha ett jämlikt samhälle, då måste det vara jämlikt på alla sätt. Man kan inte säga "Svensken har 10 fördelar, jag har 5 fördelar, nu plockar vi bort svenskens 10 fördelar så är alla nöjda, okej?".

Det blir inte jämställt, bara omvänt. Och nej, jag tror inte att invandrarna kommer ta över sverige, att jag kommer tvingas bli muslim eller att vi kommer ha arabiska som riksspråk. Jag skulle förövrigt inte ha någonting emot det. Men man måste respektera SVERIGES kultur, på samma sätt som man alltid ska respektera minoriteternas kultur. Annars ger det helt fel signaler. "Vi vill inte ha det rättvist, vi vill bara straffa dom med mest makt" typ. (Jämför: extrema feminister)
Citera
2006-01-15, 11:33
Medlem
Sveriges nationaldag är helgdag numera, det passar inte riktigt in med bilden av att man inte skulle få fira den...

Utländska musiker ser jag inget problem med, bara dom är duktiga så. Det är ju bara att ta en titt i svenskens musikarkiv, en rätt stor del av musiken kommer från utlandet. Musik är ju annars det perfekta att blanda, nya infallsvinklar förändrar och förnyar musiken.

Jag kan dock hålla med om att den politiska korrektheten går lite för långt ibland, det blir bara mer irriterande då det är gamla kärringar som är rädda för att dom själv är smärasister som anmäler små idiotsaker.
Citera
2006-01-15, 11:40
Medlem
Ankdammsmans avatar
Ni blandar ihop två helt olika saker i den här tråden. Dels svenskarnas förhållande till nationalism i form av nationaldagsfirande o dyl, och dels import av symfoniker eftersom det inte finns några svenska musiker att anställa.

Det är väl knappast utlänningarnas fel att svenskarna inte kan eller vill utbilda sig till klassiskt skolade musiker, lika lite som det är svenskarnas fel att norrmännen inte vill jobba som undersköterskor i Nordnorge och att de därför tar in svenskar istället.

Det är svårt, otacksamt och osäkert att utbilda sig till klassiskt skolad musiker, som desssutom inte precis är ett högstatusyrke i Sverige. Inte så konstigt att vi importerar alltså.

Vakna upp ur konspirationsdrömmen.
Citera
2006-01-15, 12:14
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Ni blandar ihop två helt olika saker i den här tråden. Dels svenskarnas förhållande till nationalism i form av nationaldagsfirande o dyl, och dels import av symfoniker eftersom det inte finns några svenska musiker att anställa.

Det är väl knappast utlänningarnas fel att svenskarna inte kan eller vill utbilda sig till klassiskt skolade musiker, lika lite som det är svenskarnas fel att norrmännen inte vill jobba som undersköterskor i Nordnorge och att de därför tar in svenskar istället.

Det är svårt, otacksamt och osäkert att utbilda sig till klassiskt skolad musiker, som desssutom inte precis är ett högstatusyrke i Sverige. Inte så konstigt att vi importerar alltså.

Vakna upp ur konspirationsdrömmen.

Det är ingen konspirationsdröm, bara fakta att det vimlar av invandrade musiker i våra symfoniorkestrar. (VIMLAR?). Det gjorde det även för trettio år sedan, inte vimlade, men de fanns där. Och vi hade utbildningar för unga musiker då, och jag kan inte se att utbudet har blivitstörre för dem i Sverige födda att utbilda sig inom det området.
Man kunde för ett tjugotal år sedan läsa folkhögskoleprospekten och där vimlade det av möjligheter för unga intresserade att kunna förkovra sig inom konst och musik.
Den möjlgheten finns fortfarande, men man ska veta att den privata under- visningen blir allt mindre i perspektiv till hur det var för.
Man lär medborgarna att lagom är bäst, bara lite av det och det, och sedan får de klara sig själv. Resultatet blir det att man inte utvecklar en talang tillräckligt för att kunna hävda sig, det är ytterst få som går vidare. Tror inte att en nordbo är mindre talangfull gentemot en ryss eller fransman. Det handlar om inställning till den givna inslagna vägen, och hur mycket tid man ska lägga där, och naturligtvis den sociala inställningen, den man får lära sig av föräldrar och sin omgivning. Ansvaret ligger högre upp, hur man än vrider och vänder på det.
En solistlinje exempelvis, har ett visst deltagande på högskolan, men de som går ut där får finna sig i att man även låter folk från andra länder konkurrera om de lediga platserna . Om man efter det skär ned på dessa solistutbildningar för att det blir för många arbetslösa solister i landet, har jag ingen koll på.
Och indoktrineringen genom TV, den förnekar du antar jag, likaså mitt inlägg , hur jag vinklade det.
Om man genom ettTV-inslag visar på en del tendenser som är bra eller dåliga, genom nästa inslag visar på det motsatta dåliga eller bra, som kan accosieraras med det första. Då måste det kunna ge effekt, på lång sikt genom det undermedvetna. En välutbildad från annat land, och en handikappad härifrån. Effekten kan mycket väl ge vissa tankegångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in