• 1
  • 2
2017-11-09, 12:52
Medlem
Lao Tzus avatar
Hur bör västvärlden agera om det blir verklighet?

Kan markeringen få positiva politiska biverkningar så att även övergrepp mot kvinnor (Tahirtorget) minskar om man tabubelägger en del av landets hittills okontrollerbara sexualitet?
Citat:
Homosexualitet kan bli brottsligt i Egypten

https://www.aftonbladet.se/senasteny...cle26526681.ab
Citera
2017-11-09, 13:14
Medlem
svartenQQQs avatar
Vad har homo ned att göra vid kvinnliga våldtäkter ???
Citera
2017-11-09, 13:18
Medlem
Maeglins avatar
Jag kan inte låta bli: är något automatiskt dåligt för att det är bakåtsträvande? Du skriver ju "eller".

Det är dåligt eftersom att jag anser att en människa har rätt till att älska och ligga med vem man vill. Har inget med övergrepp på torg eller tvång att göra.
Citera
2017-11-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Hur bör västvärlden agera om det blir verklighet?

Kan markeringen få positiva politiska biverkningar så att även övergrepp mot kvinnor (Tahirtorget) minskar om man tabubelägger en del av landets hittills okontrollerbara sexualitet?
Synd att säga att en kriminalisering ger någon praktisk skillnad. Det har de facto varit förbjudet i Egypten sedan år 2000 (läggningen är ”tillåten” men inte något utövande eller opinionsbildning). Egypten har varit bakåtsträvande och repressivt länge.
Citera
2017-11-09, 13:34
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Jag kan inte låta bli: är något automatiskt dåligt för att det är bakåtsträvande? Du skriver ju "eller".

Det är dåligt eftersom att jag anser att en människa har rätt till att älska och ligga med vem man vill. Har inget med övergrepp på torg eller tvång att göra.
Självklart har du helt rätt i allt du skriver.

Men vi måste ändå lämna utrymme i en diskussion att försöka förstå den andra sidans ställningstagande och politiska skäl även om det kan tyckas strida mot vår begränsade kultursfär. Som en egyptisk diplomat jag sprang på för en tid sedan sa; "Vem i Egypten tror du skulle sätta Kevin Spacey som barnvakt till sin minderårige son?"
Citera
2017-11-09, 14:45
Medlem
Tycker det är en sån konstig grej att kriminalisera. Dom homosexuella skadar inte någon utan råkar bara vara lagda åt andra hållet. Därför blir dom tillsammans med någon av samma kön.

Det är så löjligt att folk lägger sig i andras förhållande.
Citera
2017-11-09, 15:57
Medlem
Guru-Gurus avatar
Islam(isterna) levererar. Samtidigt kräver muhammedaner större utrymme i den svenska offentligheten: https://www.svt.se/opinion/sabuni-mu...yati-abdullahi
Citera
2017-11-09, 17:09
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tycker egentligen inte att det är fel att de förbjuder det. Och det finns egentligen inget som är "bakåtsträvande", utan moralen går upp och ner i en pendelrörelse. Den kommer att svänga tillbaka mot puritanism här i Sverige också, var så säker! Allt har sin tid.

Vi har ju också regler för vilka som får ha sex med varandra, och då inte bara sådana lagar som ska skydda barn, djur, patienter, biktbarn och andra som är i beroendeställning till den andra parten. Utan det är även förbjudet för vuxna helsyskon att ha sex. Personligen tycker jag att två personer av samma kön som har det är minst lika onaturligt... Så det där kan diskutera hur länge som helst, var gränserna ska gå, och det finns inte ett definitivt rätt eller fel för alla länder och alla tider.
Citera
vfs avatar

Moderatormeddelande

Postat av vf 2017-11-09, 17:21
Moderator
Vi befinner oss alltså i Politik-Utrikes, huruvida homosexualitet är en sjukdom eller inte
hör inte hemma i denna tråden. Läs trådstarten. OT raderat/Mod
2017-11-09, 17:27
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Jag vet inte hur det är i Egypten, men i Ryssland finns det inga restriktioner för personer som vill donera blod och donerat blod testas inte.

Det är en orsak varför homosexuella har kriminaliserats i Ryssland.

I Väst är allting tvärtom. Homosexuella får ännu heller inte donera blod eller organer under deras livstid. Snyft. Men det är fritt fram för alla att vara homosexuell.

Men.... månne inte LGBT-rörelsen får snart den lagen bort i västerländerna. Alla som har HIV eller AIDS får donera blod, det är ju deras människorättigheter inte sant?

Sedan får vi se om dubbelmoralisterna svimmar, när folk blir smittade genom blodtransfusioner som under AIDS gyllene tider skedde, lol
Citera
2017-11-09, 17:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Jag vet inte hur det är i Egypten, men i Ryssland finns det inga restriktioner för personer som vill donera blod och donerat blod testas inte.

Det är en orsak varför homosexuella har kriminaliserats i Ryssland.

I Väst är allting tvärtom. Homosexuella får ännu heller inte donera blod eller organer under deras livstid. Snyft. Men det är fritt fram för alla att vara homosexuell.

Men.... månne inte LGBT-rörelsen får snart den lagen bort i västerländerna. Alla som har HIV eller AIDS får donera blod, det är ju deras människorättigheter inte sant?

Sedan får vi se om dubbelmoralisterna svimmar, när folk blir smittade genom blodtransfusioner som under AIDS gyllene tider skedde, lol

Den åsikten finns redan: att sjuksköterskan vid inskrivning av blodgivare inte ska få fråga om personens läggning, utan enbart om vilka beteenden han haft typ det sista halvåret.
Citera
2017-11-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker egentligen inte att det är fel att de förbjuder det. Och det finns egentligen inget som är "bakåtsträvande", utan moralen går upp och ner i en pendelrörelse. Den kommer att svänga tillbaka mot puritanism här i Sverige också, var så säker! Allt har sin tid.

Vi har ju också regler för vilka som får ha sex med varandra, och då inte bara sådana lagar som ska skydda barn, djur, patienter, biktbarn och andra som är i beroendeställning till den andra parten. Utan det är även förbjudet för vuxna helsyskon att ha sex. Personligen tycker jag att två personer av samma kön som har det är minst lika onaturligt... Så det där kan diskutera hur länge som helst, var gränserna ska gå, och det finns inte ett definitivt rätt eller fel för alla länder och alla tider.

Jämförelsen med syskon haltar betänkligt med tanke på att det kan drabba tredje part i form av en gravt utvecklingsstörd avkomma.

Därmed inte sagt att jag tycker bögeri är så vidare naturligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in