2017-11-11, 13:37
Medlem
tokens avatar
Verkar återigen som begåvningsreserven i Nordisk motståndsrörelse försöker störa ordningen i centrala Göteborg.

24 av 40 demonstranter gripna.

https://www.expressen.se/gt/nmr-demo...ar-i-goteborg/

Vilka är demokratihatarna som gång på gång bryter mot våra lagar och tar resurser från Polisen?
Citera
2017-11-11, 13:44
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Är det inte nasisterna som bryter mot lagen här? Dels får väl nazister inte gruppera sig + att dom saknade tillstånd?

Citat:
Nordiska motståndsrörelsen har genomfört en icke tillståndsgiven demonstration i Göteborg under lördagen.
Citera
2017-11-11, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Är det inte nasisterna som bryter mot lagen här? Dels får väl nazister inte gruppera sig + att dom saknade tillstånd?

Både att demonstrera och att gruppera sig är grundlagskyddade rättigheter, oavsett politisk åskådning.
Citera
2017-11-11, 14:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nidvild
Både att demonstrera och att gruppera sig är grundlagskyddade rättigheter, oavsett politisk åskådning.

Polisen får avbryta en demonstration om den stör ordningen.

Citat:
Eliasson betonar att polisen bara kan avbryta demonstrationer av två skäl, även de som saknar tillstånd. Det ena skälet är stora ordningsstörningar. Det andra är hets mot folkgrupp.

https://www.sydsvenskan.se/2017-09-2...er-kan-skarpas
Citat:
– För att avbryta (ett möte utan tillstånd) ska det till svårare oordning; som upplopp, fullt slagsmål eller full kalabalik i trafiken.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6537646

Däremot misstänker jag att ribban är väldigt lågt satt när det gäller nazister. Oavsett vad polisen säger, så är det deras åsikter som är huvudfaktorn. Inte själva "ordningsstörningen".

Jag har inte alla detaljer helt klara här, men läser man artikeln så får man känslan av att "ordningsstörningen" började i och med att polisen stoppade demonstrationen:

Citat:
Strax efter lunch på lördagen samlades ett 40-tal medlemmar i nazistiska Nordiska Motståndsrörelsen utanför Liseberg i Göteborg.
– De marscherade en kort stund, men kom inte längre än till Korsvägen där polisen satte stopp, säger Ulla Brehm.

Vi Korsvägen uppmanades demonstranterna att avbryta sin otillåtna demonstration. Något som inte hörsammades av de som tågade.
– De lyssnade inte. Några vägrade sluta och några sprang från platsen. Det ledde till att åtta personer omhändertogs misstänkta för ohörsamhet mot ordningsmakten.
Något senare har Ulla Brehm uppdaterade siffror:
– 24 är omhändertagna misstänkta för brott mot ordningslagen och ohörsamhet mot ordningsmakten. Det finns inga uppgifter om slagsmål eller våldsamheter.

https://www.expressen.se/gt/nmr-demo...ar-i-goteborg/
Citat:
Det var strax före klockan tolv på lördagen som polisen fick samtal om att ett 40-tal svartklädda personer samlats på Lisebergs parkering.

– De börjar sedan att gå mot Korsvägen med fanor och där avbryts demonstrationen av polisen, säger Ulla Brehm, presstalesperson vid polisen region Väst.

Efter att de inte har lyssnat till polisens instruktioner greps flera av demonstranterna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...tdemonstration

Vad hände egentligen innan? Varför stoppade polisen demonstrationen?

Citat:
Demonstrationsrätten är så starkt skyddad i grundlagen att det ska väldigt mycket till för att polisen ska stoppa en sammankomst som genomförs utan tillstånd.
Citera
2017-11-11, 14:04
Medlem
Det är ganska intressant det här. Polisen får inte stoppa en demonstration om de inte bryter mot ordningsreglerna, och det som de är gripna för är en konsekvens av att polisen försökt stoppa dom. Det måste ju vara en form av brottsprovokation.
Citera
2017-11-11, 14:07
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nidvild

Japp, men inte ordningsstörning (vilket man gör om man demonstrerar utan tillstånd) samt att jag personligen tycker deras organisation och retorik faller inom ramarna för olovlig kårverksamhet och anstiftan till högförräderi.

Men såklart är staten för mesiga för att se på NMR som ett regelrätt hot precis som IS och våldsamma kommunister
SD och skattesmitare är samhällets fiende #1 i regeringens ögon.
Citera
2017-11-11, 14:10
Medlem
0.999...s avatar
Varför blev dom omhändertagna? Får man inte ens gå i stan längre? Någon börjar uppenbarligen bli orolig för utvecklingen.
Citera
2017-11-11, 14:11
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Japp, men inte ordningsstörning (vilket man gör om man demonstrerar utan tillstånd) samt att jag personligen tycker deras organisation och retorik faller inom ramarna för olovlig kårverksamhet och anstiftan till högförräderi.

Men såklart är staten för mesiga för att se på NMR som ett regelrätt hot precis som IS och våldsamma kommunister

Vad dillar du om?
Citera
2017-11-11, 14:13
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Japp, men inte ordningsstörning (vilket man gör om man demonstrerar utan tillstånd)

Nä. En demonstration utan tillstånd är ingen ordningsstörning i sig. Polisen har ingen rätt att avbryta en olovlig demonstration bara för att den saknar tillstånd.

Citat:
Polisen har ej rätt att stoppa en demonstration, endast p.g.a. att tillstånd för den ej sökts, utan det beror på i princip samma grunder som ett avslag för tillstånd kan ske.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Demonstrationsfrihet
Citera
2017-11-11, 14:15
Medlem
dunderdasens avatar
Citat:

Där har du faktiskt fel tror jag. Den som anordnar en demonstration utan tillstånd gör sig skyldig till brott mot ordningslagen. MEN en demonstration som inte stör ordningen får inte avbrytas även om det saknas tillstånd.

Jag vet inte hur denna samling har gått till, men av texten att döma så har polisen provocerat fram en ordningsstörning genom att stoppa en demonstration utan grund, dvs polisen gör sig skyldig till lagbrott. Både pga demonstrationsrätten men även brottsprovokation vilket är olagligt i sverige.

Rätta mig gärna om jag har fel!
Citera
2017-11-11, 14:17
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ap0
Är du utvecklingsstörd

Kolla i lagen själv. Högförräderi är om man genom våld försöker förändra rikets statsbildning och/eller författning eller på annat sätt hotar statsapparaten. Vad är det NMR vill? Jo att genom revolution upplösa staten och bilda en enad nordisk republik. De är inte något parti således är deras organisation närmast en kårbildning som finns för att uppnå ett syfte.

Sen att regeringen är för flata för att inse det är en sak, hade jag fått bestämma hade både de och andra rörelser som uppmanar till revolution placerats i arbetsläger

(Med det sagt vill jag påpeka att regeringen och riksdagsledamöterna som gav makt till Bryssel borde fängslas för landsförräderi).
Senast redigerad av Mackan52 2017-11-11 kl. 14:23.
Citera
2017-11-11, 14:19
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nä. En demonstration utan tillstånd är ingen ordningsstörning i sig. Polisen har ingen rätt att avbryta en olovlig demonstration bara för att den saknar tillstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av dunderdasen
Där har du faktiskt fel tror jag. Den som anordnar en demonstration utan tillstånd gör sig skyldig till brott mot ordningslagen. MEN en demonstration som inte stör ordningen får inte avbrytas även om det saknas tillstånd.

Jag vet inte hur denna samling har gått till, men av texten att döma så har polisen provocerat fram en ordningsstörning genom att stoppa en demonstration utan grund, dvs polisen gör sig skyldig till lagbrott. Både pga demonstrationsrätten men även brottsprovokation vilket är olagligt i sverige.

Rätta mig gärna om jag har fel!

På den punkten hade jag helt fel, tack för korrigeringen, nu har man lärt sig nåt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in