Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-14, 12:38
Medlem
XaoqcHs avatar
Beställde pyssel (4 produkter x 300g 15x15x5cm, gratis frakt) för 235 kr från AliExpress och har nu fått en avi-påminnelse (ursp. SMS-avisering kom aldrig fram) på ytterligare 183 kr från PostNord. Antar att det rör sig om moms- och tullavgifter men tycker det verkar ovanligt höga avgifter. Inte ens med Tullverkets egna guide blir det så dyrt.

Vad baseras egentligen avgifternas belopp på? Kan man få det justerat?
Citera
2017-11-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Inte ens med Tullverkets egna guide blir det så dyrt.[/b]
Knappade in "leksaker", från Kina, för 230:-, och fick fram 302:09, på sidan.

Edit. Såg att det beloppet var inklusive vad varan kostade...

Det som kan gjort det dyrare, kan vara om transportbolaget ville ha något för sin importdeklaration.
Senast redigerad av holgerett 2017-11-14 kl. 12:55.
Citera
2017-11-14, 12:55
Medlem
XaoqcHs avatar
Ja, det är deras beräkning på totalkostnaden men det jag får betala totalt är alltså 235+183=418 kr.
Citera
2017-11-14, 13:00
Medlem
Citat:
Ja, det är deras beräkning på totalkostnaden men det jag får betala totalt är alltså 235+183=418 kr.
Postnord skriver:
Citat:
PostNord utför importförtullningen för mottagaren och specifikationen av förtullningen medföljer paketet och avser kostnaderna för tull och moms samt vår avgift för importdeklarationen. Beloppet ska betalas i samband med utlämningen av paketet. Vår avgift för importdeklaration tillkommer, för privatpersoner är avgiften 125 SEK inkl. moms.
https://www.postnord.se/ta-emot/hamt...at-land-import

Jag har dock aldrig behövt betala något extra när jag beställt från AliExpress.

Kanske det är Postnords nya giv eftersom paketen från Kina varit till besvär för dom, att tulldeklarera det mesta?
Citera
2017-11-14, 13:01
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Beställde pyssel (4 produkter x 300g 15x15x5cm, gratis frakt) för 235 kr från AliExpress och har nu fått en avi-påminnelse (ursp. SMS-avisering kom aldrig fram) på ytterligare 183 kr från PostNord. Antar att det rör sig om moms- och tullavgifter men tycker det verkar ovanligt höga avgifter. Inte ens med Tullverkets egna guide blir det så dyrt.

Vad baseras egentligen avgifternas belopp på? Kan man få det justerat?

Postnord kräver en avgift på 125 kronor för varje undersökt paket, har du tagit med det i uträkningen?

Citat:
Vår avgift för importdeklaration tillkommer, för privatpersoner är avgiften 125 SEK inkl. moms.

Edit: för långsam...
Citera
2017-11-14, 13:02
Medlem
Citat:
Gjorde en ny uträkning, där jag inkluderade Postnords avgift på 125:-, då hamnar jag väldigt nära din slutsumma.
Citera
2017-11-14, 13:14
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Postnord skriver:

Jag har dock aldrig behövt betala något extra när jag beställt från AliExpress.

Kanske det är Postnords nya giv eftersom paketen från Kina varit till besvär för dom, att tulldeklarera det mesta?

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Postnord kräver en avgift på 125 kronor för varje undersökt paket, har du tagit med det i uträkningen?

Edit: för långsam...

Att PostNord tar en undersökningsavgift på 125 kr var okänt för mig men det förklarar totalbeloppet. Tack båda för grävandet.
Citera
2017-11-14, 18:53
Medlem
XaoqcHs avatar
Hämtade ut paketet och fick alltså betala 183 kr:
* tull/moms: 58 kr
* PostNords avgift: 125 kr

Idiotiskt nog hade säljaren skrivit ursp. ordervärde på själva paketet.
Citera
2017-11-14, 20:10
Medlem
Citat:
När man beställer från AliExpress brukar det bli ett paket per produkt.

Det kan bli riktigt dyrt om man tänkt köpa ett tjugotal billiga julklappar därifrån.
Citera
2017-11-15, 15:32
Medlem
Enydrions avatar
Jo, hoppas man kan strunta i att hämta ut det om de skulle börja göra så här ofta...

Antagligen hade det varit bättre om du köpt det en och en i stället för flera samtidigt.

Samtidigt hade ju dräggen på postmord fått röra på sig lite mera...
Senast redigerad av Enydrion 2017-11-15 kl. 15:34.
Citera
2017-11-18, 14:50
Medlem
Det är väl bra att Postnord äntligen tar betalt för sina tjänster. Tycker personligen inte att Sverige och postnord ska stödja Kina genom att frakta och dela ut paket gratis.
Citera
2017-11-18, 16:08
Medlem
frank_pes avatar
Citat:

Idiotiskt nog hade säljaren skrivit ursp. ordervärde på själva paketet.
Jag kan rekommendera att kolla på andra fraktbolag nästa gång du handlar från Aliexpress t.ex så finns PostNL att välja för denna elektriska leksakshunden och det fraktbolaget skickar via Holland där paketet packas om så att tullen i Sverige inte lägger sig i eftersom det inte är tull inom EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in