2025-03-10, 16:59
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag beställde också nyligen några prylar som kom fram efter drygt en vecka. Den här gången kunde jag identifiera mig med BankID.

Angående avgift så är momsen redan betald via Aliexpress om varans pris understiger 1800 kronor.

Om varans pris är högre så kommer speditören att ta ut tull & moms.

Ja precis, så för några hundralappar som man oftast handlar för är det lugnt.
Citera
2025-03-10, 17:15
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag beställde också nyligen några prylar som kom fram efter drygt en vecka. Den här gången kunde jag identifiera mig med BankID.

Angående avgift så är momsen redan betald via Aliexpress om varans pris understiger 1800 kronor.

Om varans pris är högre så kommer speditören att ta ut tull & moms.

Jag har beställt flera grejer som kostar 4000kr eller mer. Säljaren har alltid betalat tull och moms på varan.
Citera
2025-03-10, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja precis, så för några hundralappar som man oftast handlar för är det lugnt.

Ja, det är sällan man handlar något som kostar mer än 1800 kr. Det fungerar mycket bättre i dag när man slipper PostNords deklaration.

Förr i tiden så fick man först ett fysiskt brev. Sedan så begärde PostNord en kopia på fakturan. Naturligtvis också med ett fysiskt brev.
Citera
2025-04-15, 00:37
Medlem
_Ibanez_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Du ska absolut inte skriva ner värdet för nåt du ska skicka i retur. Det är deras problem om dom måste betala avgifter och inte ditt. Du kommer få en sån etikett att klistra när du ska skicka ett utrikes paket så om du inte försäkrar det till sitt fulla värde så gör du en grov miss.

Verkar ju vara allt annat än seriös säljare som ber dig dra en fuling och sen kan dom neka dig pengarna för du skickade ett paket som var värt "30dollar".. så tänk en extra gång vad du gör....
Jsg behöll sakerna, var inte värt att skicka tillbaka, även om adressen hade varit en legit adress, vågade inte chansa, för att sedan måsta bråka med Swedbank om att tvinga tillbaks pengarna från säljaren.
Citera
2025-04-19, 19:43
Medlem
-GGs avatar
Denna tråd borde flyttas till E-handel, frakt och konsumentfrågor.

Men i alla fall.

Jag lade tio stycken skal i min varukorg hos en svensk nätbutik, skal som jag är intresserade av till min telefon. Sedan sökte jag upp exakt samma skal hos AE och lade dessa i min varukorg där. Skillnaden i pris var mer än dubbel. 850 kronor hos den svenska butiken, och 400 kronor hos AE för alla.

Visst får man vänta en tid när man beställer via AE. Men prisskillnaden är så stor att jag kommer att köpa alla skal från AE och hellre vänta. T ex, ett av skalen som hos AE kostar 23 kronor kostar i Sverige 169 kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in