2017-11-18, 18:19
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag tycker den ser ganska cool ut, men det ser inte ut att vara något jag skulle vilja frontalkrocka med en bil med. Till skillnad mot en konventionell lastbil som lämnar föraren intakt vid en frontalkrock, så ser denna modell ut som något som skickar upp ganska mycket slagg både från ens egna bil samt från den andra bilen rakt i ansiktet på föraren.

Ja smaken är ju olika men nog tusan tycker jag dessa äger i fränhets grad

https://www.youtube.com/watch?v=p5mVIULekZQ
Citera
2017-11-18, 18:42
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Problemet med lösa batterier är att spänningen är hög väldigt mycket högre än vad vi har i bostäder och människor i största allmänhet är korkade så självservice tror jag inte skulle funka.
Aha, nä det är klart Det låter ju faktiskt som ett ganska olösligt problem. Tänkte inte på det.

Edit: Fast kanske om 10-15 år när man har tagit fram tekniska lösningar för kontakter och strömbrytare som klarar 400V?
Senast redigerad av Schering 2017-11-18 kl. 18:44.
Citera
2017-11-18, 19:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Aha, nä det är klart Det låter ju faktiskt som ett ganska olösligt problem. Tänkte inte på det.

Edit: Fast kanske om 10-15 år när man har tagit fram tekniska lösningar för kontakter och strömbrytare som klarar 400V?
Tror inte 400V räcker, skulle inte förvåna mig om spänningen är 800V kanske ännu högre för det sänker förlusterna och ökar räckvidden, koenigeggs regera till exempel har 800V arbetsspänning.
När det gäller kontakter så ligger svårigheten att få fram kontakter som klarar tusentals in och urkopplingar utan att slitas ut, dålig kontakt och ärg/smuts samtidigt som vem som helst ska kunna hantera det, säger inte att det är omöjligt men lätt är det inte.

Då tror jag mer på ett fast batteripaket och lite modern teknologi som tillåter snabbladdning, det forskas i rasande takt inom detta området, läste häromdagen om en ny teknik att bygga li-ion batterier som i bil kan laddas på en sekund, kan man ladda ett batteripaket på 5 minuter då blir det riktigt attraktivt.
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-11-18 kl. 19:09.
Citera
2017-11-18, 19:13
Medlem
Citat:
Fast då gäller det ju att bygga om hela infrastrukturen för transportsektorn om det ska klaffa. Bygga snabbladdare på varenda parkeringsficka utmed vägnätet och införa någon form av planekonomi för betalningen av elräkningen. Eller så har man ett lager batterier på pall vid terminalerna med ett pantsystem och låter chauffören ta sin paus där det passar dem, som idag. Sen några olika konkurrerande firmor som säljer batterier och så är vi i hamn.

Jag läste nånstans att infrastrukturen, om du menar mackar, donken och liknande, har vuxit upp på dom ställen där man har laddarna för nuvarande Teslor. Omvänt har man ju också placerat laddare på existerande pausställen. Eftersom räckvidden för en laddning ligger på 80 mil så ger det en hel del flexibilitet i alla fall.
Skulle vara en rätt kul uppgift att klura på var man bäst placerar stationerna
Man är ju heller inte tvungen att använda ström från solceller.
Citera
2017-11-18, 19:21
Medlem
Automatvapens avatar
Citat:

Eh what? Jag har 3fas 380v i garaget som byggdes på 70talet.
Citera
2017-11-18, 19:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Automatvapen
Eh what? Jag har 3fas 380v i garaget som byggdes på 70talet.
Men du har förmodligen bara 16A säkringar och kopplar inte in/ur grejer flera gånger varje dag år efter år efter år.
650Kw motor med 400V drivspänning ger strömmen 1625A, nästan 150 gånger mer än vad du har i uttaget, 3-fas 400V 16A maxar ~11Kw

Ps, 380V har vi inte haft på många år, 400V är det.
Citera
2017-11-18, 22:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xavi8222
Musk är en lögnare av sällan skådat slag.

Batterilastbilarna kommer aldrig att slå.

Konkurs nästa.

15 beställda osett:
https://electrek.co/2017/11/17/tesla...#disqus_thread

Citat:
Update: Canada’s grocery giant Loblaws confirmed an order of 25 Tesla Semi trucks. More are coming too.
Citera
2017-11-18, 22:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asiktsbrottsling
För att erbjuda snabbladdning i megawatt-klassen behöver varje station vara kopplad till en solfarm på flera kvadratkilometer. Ska man dessutom leverera ström på natten eller när det är dåligt väder så behövs batteribackup på minst ett 10-tal MWh. Så Tesla ska arrendera mark för att anlägga solfarm, anlägga eller hyra anslutning från farmen till megaladdaren, installera 10+ MWh batterier och allt detta ska kosta mindre än 7 cent/kWh? Lycka till med den du.

De får väl köpa solceller billigt från t.ex Tesla. De gör ju sådana. Har du räknat på ytan?
https://www.tesla.com/sv_SE/solarroof
De får väl köpa batterier billigt från t.ex Tesla. De gör ju sådana. Har du räknat på MWh?
https://www.tesla.com/sv_SE/powerpack

I ett powerpack skåp ser det ut att gå in 16 stycken teslabatterier á 100 MWh.
Senast redigerad av PeterNoster 2017-11-18 kl. 22:49.
Citera
2017-11-18, 23:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
För att producera el så använder vi vanligtvis tre enheter primärenergi (varav drygt två tredjedelar är fossil) för att producera en enhet el, så även om elmotorn i slutet av denna kedja kan nå 90% så är verkningsgraden som helhet bara 30%. Vilket är ungefär samma vad vi får med diesellastbilar när vi inkluderar förluster i produktion och distribution av drivmedel.

Detta gäller inte i Sverige. Vi har knappt någon fossil, 80% från vattenkraft och Uran.

Citat:
En stor del av en lastbils aerodynamik ligger också utanför lastbilstillverkarens kontroll, då släp och påbyggnader tillverkas av andra företag. För att man ska erhålla lågt luftmotstånd i praktiken så måste ex. hyttens höjd och eventuella vinddeflektorer uppepå hytten matcha släp/påbyggnad, och avståndet mellan hytt och släp bör ligga på ca 4 dm eller mindre. Likaså bör sidorna och undersida vara släta utan öppningar som orsakar turbulens. Sedan går det också att sänka luftmotståndet genom att låta hela släpet luta bakåt.

Jo, Elon berättade just det vid presentationen. De har redan tänkt på det förstår du. Lade du märke till att det fanns två modeller med olika hytter.

Bestämmelser om längd och vikt är ju inte huggna i sten. Om nu inte nuvarande bilar behövs längre får man väl ändra i papperna så det passar för framtiden bilar.
Citera
2017-11-19, 00:34
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag tycker den ser ganska cool ut, men det ser inte ut att vara något jag skulle vilja frontalkrocka med en bil med. Till skillnad mot en konventionell lastbil som lämnar föraren intakt vid en frontalkrock, så ser denna modell ut som något som skickar upp ganska mycket slagg både från ens egna bil samt från den andra bilen rakt i ansiktet på föraren.
Formen är garanterat bara till för aerodynamiken, och har ingen struktur bakom som skulle lyfta bilbitar upp i hytten, utan kollapsar vid krock.
Senast redigerad av GalFisk 2017-11-19 kl. 00:56.
Citera
2017-11-19, 00:45
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
När pastor Musk talar så tror du!

Du tror säkert på Hyperloop också.

Återkom i tråden om fem år så får vi se. Men seriöst, tror du på det där?

------------------------------------------------------------------------
Jag är skeptisk till batteridrift för tunga vägtransporter. Det kan kanske funka om man lyckas uppfinna en slags extrem snabbladdning.

Jag tror den icke-fossila framtiden ligger i billig modern kärnkraft och vätgas eller annat medium som energibärare. Kemiska batterier är för tunga. Det finns en fysikalisk maxgräns för hur effektiva batterier nånsin kan bli.

Men det spelar ingen roll vilken lösning man är finner så kommer miljömupparna att gnälla. Och säljande pastorer med vitblänkande leenden kommer att sälja alternativa produkter på hallelujamöten.
Den fysikaliska maxgränsen för litium-jon är, om jag minns rätt, ungefär tiodubbla energidensiteten av vad vi har nu. Så visst finns det en orubblig gräns, men den är ganska långt borta än. Ett problem är att litiumet måste lagras inuti ett annat ämne för att inte växa till dendriter (spikformiga kristaller) som petar hål på separatorn och kortsluter cellen. Det finns kemier som är på väg ifrån experimentstadiet till produktionsstadiet som löser detta (Toyota har bl. a. sagt saker som tyder på att de har en sån). Det sparar mycket vikt.
Citera
2017-11-19, 00:51
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Ja, och en viktig del i försäljningen av tunga fordon är att det från dag ett måste finnas ett fungerande servicenärverk (det var detta Scania stupade på i Nordamerika).
Troligen vill Tesla sälja batteri- och motortekniken till befintliga lastbils- och busstillverkare.
En elektrisk drivlina behöver bara en bråkdel av den service en dieseldrivlina kräver. Service kommer fortfarande att behöva göras korrekt som du säger, men det krävs mycket mindre för att uppnå detta.
Senast redigerad av GalFisk 2017-11-19 kl. 00:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in