Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Vi har alltså detta dilemma. Moa borde ha kunnat ta ansvar, gå därifrån.
Mannen borde ha kunnat förstå ordet nej.
Beroende på vilken del vi tycker att är rimligare avgör vår uppfattning.
Men det finns en sak till Moa var full. Mannen erbjöd sin "gentlemannamässiga hjälp" till en yngre kvinna som kanske var i behov av lite hjälp. Frågan är om han utnyttjar en kvinna som är för full?
Att man är full är väl rimligtvis ingen ursäkt till något. Han var ju säkerligen full han också och hade väl inte heller sitt bästa omdöme framme i det läget. Så att de var fulla går ju åt båda hållen i det fallet.
Dock vet vi ju inte hur full varken han eller hon var, bara att de hade druckit. Det kan ju vara allt från ett par drinkar till ett par flaskor vin. Förstår dock inte över huvud taget varför det ska vara en del av ditt resonemang. Hon var ju uppenbarligen tillräckligt "nykter" för att både veta och minnas allt som hände och sades, vilket innebär att det inte är en faktor att ta hänsyn till här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Sen finns det ännu en sak att beakta. Många verkar mena att Moa visste vad mannen ville när hon steg över tröskeln till hotellrummet. Det är ungefär som att hon ångrar ett dåligt ragg. Låt oss säga att det fanns viss attraktion. Hon visste kanske att han försökte ragga på henne och hon stiger över hotellrumströskeln lite förväntansfull över hans förförelsekonster. Jag är medveten att kvinnor gör sånt och det skall de få göra. Men väl över tröskeln så blir det inga förförelsekonster utan det är pang på, kläderna bort. Hon väntade på att bli förförd, men blev överrumplad.
Vad i hela helskotta snackar du om här? Det här var det mest osammanhängande och totalt irrelevanta resonemanget jag hört. På inget sätt har detta någon förmildrande omständighet över huvud taget. Snarare påstår du här att hon är ett omdömeslöst och lössläppt pucko som är totalt tappad. "Väntar på att bli förförd"....vad fan betyder det ens? De är fulla och har festat, ska han nu ta med henne till hotellrummet där det väntar tända ljus, en säng med rosor och lugn musik de kan dansa till medan han ömsint berättar för henne hur vacker och härlig hon är i en timme? Jag fattar ingenting...du har kollat för mycket på film.
Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Frågan är vem som tolkar rätt. Är jobbet gjort när kvinnan stiger över tröskeln? De som försvarar mannen menar alltså det att när kvinnan stigit över den magiska hotellrumströskeln så får mannen ta för sig av sin belöning. Moa (kvinnorna) menar att det ännu återstår en del jobb.
Hur än herrskapet försöker få det till att Moa visste så visste hon inte att hon skulle överrumplas. Hon visste inte att ett nej inte betydde något längre. Därmed faller alla insinuationer på Moas delaktighet.
Jag är själv så pass bra att läsa av en kvinna att säger hon nej och är stel så vet jag att hon inte vill. Det är nästan förmätet att jag här säger "så bra att läsa av" för det är ju ingen raketforskning precis utan grundläggande mänskokännedom. Som man vet jag att kvinnor kan känna sig oerhört underlägsna i en sådan situation. Därför går jag på Moas linje och stora delar av den samlade svenska "manligheten" har en del att lära.
Jag försvarar inte mannen, men man kan ju inte ha ett utgångsläge av en felfri värld. Folk kommer försöka trots nej, kod kommer ha buggar, oskyldiga människor kommer dömas i domstol, barn dör i cancer. Världen är inte perfekt och allt händer inte så som man skulle kunna önska. Alltså måste man se till att kunna ta lite eget ansvar när det dyker upp situationer som man inte räknar med ska hända. Jag vidhåller att hon bara kunde ha gått därifrån, inget hindrade henne. Men hon gjorde inte det, hon valde aktivt att stanna kvar där och låta honom göra sitt utan minsta motstånd förutom ett par nej i ett tidigt skede.
Ditt slutliga resonemang om att "läsa av kvinnor" faller ju också ganska platt eftersom båda förmodligen var fulla, vilket gör att man tappar både omdöme och förmåga att kunna läsa av situationer på rätt sätt. Detta är dock inget försvar, bara ett faktum. Först snackar du om att han utnyttjat en full kvinna, när han mycket väl kunnat vara ännu mer berusad. Sen avslutar du med ett resonemang som i princip utgår från att alla varit nyktra....kom igen.