Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-23, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Här har vi en standardhändelse när en kvinna är otrogen och helt friskriver sig själv som ansvarig. Intressant hur alla idag säger att de var helt oförmögna att gå där ifrån, skrika eller slå.

Idag fryser alla till is men för inte så många år sedan var det ingen som beskrev det så. Vi pratar inte om någon överfallsvåldtäkt här utan snarare att det blev för intressant att bryta och lämna händelsen.

Känslorna blev för stora och det vet ju alla att det är just detta som styr en kvinna. Att hon skäms efteråt är för att hon först då börjar tänka på pojkvännen där hemma när den värsta kåtheten klingat av!

Ja, vad sägs om att ta ansvar och göra slut? Reparera my ass.
Citera
2017-11-23, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Hade jag varit hennes kille och hon sagt att hon blivit våldragen hade jag..tillsammans med Moa gått till polisen. Jag hade ringt upp ordförande i Friidrottsförbundet och sagt vad som skett och jag hade konfronterat den killen som hade begått detta övergrepp.

I stället verkar det som att Moas och hennes dåvarande pojkvän " fick problem " i relationen..Det är här dte inte stämmer..

Problemet kanske bestod av just det faktum att hon inte ville anmäla trots att hon påstod sig ha blivit våldtagen.

Då är det svårt för pojkvännen att veta vad han ska tro på.
Citera
2017-11-23, 23:21
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske Ali
Hur "lockar man in" en vuxen kvinna på sitt rum utan att bruden fattar att något är på väga att skena iväg åt fel håll??? Trodde hon att de skulle diskutera träningsmetoder på fyllan? Bortförklaringar i efterhand, några jävla krav måste man kunna ställa på människors omdöme. Det är bara att acceptera att om man har dåligt omdöme får kropp och själ lida. Jag är trött på vuxna människor som är fullt kapabla att avstyra en situation i tid försitter chansen och skyller sedan ifrån sig. Ta ditt ansvar för att du försätter dig i korkade situationer!

Jag håller med, men även om Moa är värdens naivaste tjej som trodde att dom skulle prata träning så hade hon hundratals chanser att avbryta. Att frysa till is duger inte som bortförklaring då trosorna åker av.
Hon har ju förfan två av världens snabbaste ben att dra därifrån med.
Citera
2017-11-23, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Vi har alltså detta dilemma. Moa borde ha kunnat ta ansvar, gå därifrån.
Mannen borde ha kunnat förstå ordet nej.

Beroende på vilken del vi tycker att är rimligare avgör vår uppfattning.

Men det finns en sak till Moa var full. Mannen erbjöd sin "gentlemannamässiga hjälp" till en yngre kvinna som kanske var i behov av lite hjälp. Frågan är om han utnyttjar en kvinna som är för full?

Sen finns det ännu en sak att beakta. Många verkar mena att Moa visste vad mannen ville när hon steg över tröskeln till hotellrummet. Det är ungefär som att hon ångrar ett dåligt ragg. Låt oss säga att det fanns viss attraktion. Hon visste kanske att han försökte ragga på henne och hon stiger över hotellrumströskeln lite förväntansfull över hans förförelsekonster. Jag är medveten att kvinnor gör sånt och det skall de få göra. Men väl över tröskeln så blir det inga förförelsekonster utan det är pang på, kläderna bort. Hon väntade på att bli förförd, men blev överrumplad.

Frågan är vem som tolkar rätt. Är jobbet gjort när kvinnan stiger över tröskeln? De som försvarar mannen menar alltså det att när kvinnan stigit över den magiska hotellrumströskeln så får mannen ta för sig av sin belöning. Moa (kvinnorna) menar att det ännu återstår en del jobb.

Hur än herrskapet försöker få det till att Moa visste så visste hon inte att hon skulle överrumplas. Hon visste inte att ett nej inte betydde något längre. Därmed faller alla insinuationer på Moas delaktighet.

Jag är själv så pass bra att läsa av en kvinna att säger hon nej och är stel så vet jag att hon inte vill. Det är nästan förmätet att jag här säger "så bra att läsa av" för det är ju ingen raketforskning precis utan grundläggande mänskokännedom. Som man vet jag att kvinnor kan känna sig oerhört underlägsna i en sådan situation. Därför går jag på Moas linje och stora delar av den samlade svenska "manligheten" har en del att lära.

Undrar vad hon behövde hjälp med mitt i natten?
Citera
2017-11-23, 23:23
Medlem
-Andreas-s avatar
Går varken att dementera eller bekräfta något av den lilla information som hon har yttrat.
Hjelmer's påstående som finns i trådstarten är alldeles för tunnt, it wouldn't hold up in court.

Inväntar dokument från rättsväsendet, om hon nu har gjort en anmälan så borde det komma fram mer information.
Citera
2017-11-23, 23:24
Medlem
Krim1s avatar
Citat:
Vi har alltså detta dilemma. Moa borde ha kunnat ta ansvar, gå därifrån.
Mannen borde ha kunnat förstå ordet nej.

Beroende på vilken del vi tycker att är rimligare avgör vår uppfattning.

Men det finns en sak till Moa var full. Mannen erbjöd sin "gentlemannamässiga hjälp" till en yngre kvinna som kanske var i behov av lite hjälp. Frågan är om han utnyttjar en kvinna som är för full?

Att man är full är väl rimligtvis ingen ursäkt till något. Han var ju säkerligen full han också och hade väl inte heller sitt bästa omdöme framme i det läget. Så att de var fulla går ju åt båda hållen i det fallet.
Dock vet vi ju inte hur full varken han eller hon var, bara att de hade druckit. Det kan ju vara allt från ett par drinkar till ett par flaskor vin. Förstår dock inte över huvud taget varför det ska vara en del av ditt resonemang. Hon var ju uppenbarligen tillräckligt "nykter" för att både veta och minnas allt som hände och sades, vilket innebär att det inte är en faktor att ta hänsyn till här.

Citat:
Sen finns det ännu en sak att beakta. Många verkar mena att Moa visste vad mannen ville när hon steg över tröskeln till hotellrummet. Det är ungefär som att hon ångrar ett dåligt ragg. Låt oss säga att det fanns viss attraktion. Hon visste kanske att han försökte ragga på henne och hon stiger över hotellrumströskeln lite förväntansfull över hans förförelsekonster. Jag är medveten att kvinnor gör sånt och det skall de få göra. Men väl över tröskeln så blir det inga förförelsekonster utan det är pang på, kläderna bort. Hon väntade på att bli förförd, men blev överrumplad.

Vad i hela helskotta snackar du om här? Det här var det mest osammanhängande och totalt irrelevanta resonemanget jag hört. På inget sätt har detta någon förmildrande omständighet över huvud taget. Snarare påstår du här att hon är ett omdömeslöst och lössläppt pucko som är totalt tappad. "Väntar på att bli förförd"....vad fan betyder det ens? De är fulla och har festat, ska han nu ta med henne till hotellrummet där det väntar tända ljus, en säng med rosor och lugn musik de kan dansa till medan han ömsint berättar för henne hur vacker och härlig hon är i en timme? Jag fattar ingenting...du har kollat för mycket på film.

Citat:
Frågan är vem som tolkar rätt. Är jobbet gjort när kvinnan stiger över tröskeln? De som försvarar mannen menar alltså det att när kvinnan stigit över den magiska hotellrumströskeln så får mannen ta för sig av sin belöning. Moa (kvinnorna) menar att det ännu återstår en del jobb.

Hur än herrskapet försöker få det till att Moa visste så visste hon inte att hon skulle överrumplas. Hon visste inte att ett nej inte betydde något längre. Därmed faller alla insinuationer på Moas delaktighet.

Jag är själv så pass bra att läsa av en kvinna att säger hon nej och är stel så vet jag att hon inte vill. Det är nästan förmätet att jag här säger "så bra att läsa av" för det är ju ingen raketforskning precis utan grundläggande mänskokännedom. Som man vet jag att kvinnor kan känna sig oerhört underlägsna i en sådan situation. Därför går jag på Moas linje och stora delar av den samlade svenska "manligheten" har en del att lära.

Jag försvarar inte mannen, men man kan ju inte ha ett utgångsläge av en felfri värld. Folk kommer försöka trots nej, kod kommer ha buggar, oskyldiga människor kommer dömas i domstol, barn dör i cancer. Världen är inte perfekt och allt händer inte så som man skulle kunna önska. Alltså måste man se till att kunna ta lite eget ansvar när det dyker upp situationer som man inte räknar med ska hända. Jag vidhåller att hon bara kunde ha gått därifrån, inget hindrade henne. Men hon gjorde inte det, hon valde aktivt att stanna kvar där och låta honom göra sitt utan minsta motstånd förutom ett par nej i ett tidigt skede.
Ditt slutliga resonemang om att "läsa av kvinnor" faller ju också ganska platt eftersom båda förmodligen var fulla, vilket gör att man tappar både omdöme och förmåga att kunna läsa av situationer på rätt sätt. Detta är dock inget försvar, bara ett faktum. Först snackar du om att han utnyttjat en full kvinna, när han mycket väl kunnat vara ännu mer berusad. Sen avslutar du med ett resonemang som i princip utgår från att alla varit nyktra....kom igen.
Senast redigerad av Krim1 2017-11-23 kl. 23:26.
Citera
2017-11-23, 23:24
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag är inget as din svettiga oskuld som inte vet hur det fungerar i verkligheten utanför Flashback.

Jag skall förklara. Pojke möter flicka. Dom är långt hemifrån och bor på hotell. Stämningen är uppsluppen och alla är glada och på partyhumör därför sveriges lag där Moa tillhör har vunnit Finnkampen.
Spriten är det ingen brist på och det är fest och glam.
Flicka följer med pojke in på hotellrum under intentioner om att ta en sängfösare och snacka lite, men båda parter fattar det underförstådda.
Det börjar hetta till lite, Moa slås plötsligt av tanken av sin pojkvän och säger lite lamt nej samtidigt som han har tungan i hennes mun och en hand under tröjan på hennes bröst. Men eftersom hon fortfarande låter handen vila på bröstet och fortsätter att kyssas så tolkar han det ok.

Hon låter sig avklädes och trosorna åker av, dom hamnar i säng och han med redig båge, och hon låter han tränga in i henne.
Efteråt tänker hon på sin pojkvän och får skamkänslor för att hon lät det gå så långt. Tjejer kan sällan hålla käften så pojkvännen får reda på det hela, och vinklar hon det till någon slag våldtäkt.

Så går det till i den riktiga värden utanför flashback.

Den mest sannolika analysen.
Allt annat hade varit hus i helvete för omgivningen och rättsväsendet.
För länge sedan.

Någonstans finns det en hund begraven.
Citera
2017-11-23, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krim1
Jag tror snarare att folk påstår att det inte är våldtäkt för att hon är en 21 år gammal kvinna som bara hade kunnat ställa sig upp och gått därifrån.
En snubbe börjar ta lite på henne och hon blir livrädd och fryser till is?
Vad trodde hon skulle hända om hon sa "vafan gör du?" och bara gick ut? Att han skulle mörda henne?

Någon form av eget ansvar får väl människor lära sig att ta.
Ett nej är ett nej, men om personen är respektlös nog att fortsätta ändå får man ju handla därefter.
Inget fysiskt tvång eller våld eller hot har ju funnits med i bilden, hon hade helt enkelt bara kunnat gå därifrån.

Istället lät hon det ske och kände nog en stor skam efteråt. Dels över att ha varit otrogen och förmodligen över sin egen brist på att kunna hantera situationen, som alla vuxna kvinnor ska kunna göra. Man ska kunna kräva att en 21 år gammal människa kan ta ansvar över sig själv och sitt eget välbefinnande i en såpass ohotad situation. Annars får man banne mig lära sig den hårda vägen, eftersom inte alla människor kommer ge upp p.g.a ett nej, vilket vi ser gång på gång.

Dels är hon en 21 årig sprinter som närsomhelst kan dra och dels blir hon inte tvingad eller fasthållen.
Det är samma sak varför en kvinna inte kan våldta en man. Han kan säga nej, jag är gift. Hon kan dra fram kuken och han kan säga nej igen. Det kan inte bli våldtäkt eftersom offret inte är redlöst berusad eller handikappad.
Citera
2017-11-23, 23:25
Medlem
Nytt ordspråk:

"Jag gjorde en Moa-fejk"
Citera
2017-11-23, 23:29
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Problemet kanske bestod av just det faktum att hon inte ville anmäla trots att hon påstod sig ha blivit våldtagen.

Då är det svårt för pojkvännen att veta vad han ska tro på.

Vad som egentligen hände mellan henne och pojkvännen vet ingen, precis som ingen vet vad som utspelade sig mellan henne och den hon nu anklagar. Att hon tagit steg mot otrohet är dock helt klart. Att hon använder den psykologiska försvarsmekanismen rationalisering efteråt är mycket sannolikt.

Citat:
Rationalisering: Att försköna en handling genom att framhålla andra motiv eller förklaringar än de faktiska. Den som rationaliserar förtränger ofta det faktiska och övertygar såtillvida sig själv. Rationalisering är en försvarsmekanism som kan inträda när det faktiska kan framkalla skuld- eller skamkänslor, ångest eller självförebråelser.
Citera
2017-11-23, 23:31
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Dekokt
Vad skulle hända om det hade varit en manlig idrottare som gått ut med samma historia? Dvs att han följt en kvinna upp på rummet och låtit sig övertalas att ha sex, men kommer efteråt på att han inte ville det eftersom han har en sambo. Är det bara kvinnor som kan våldtas genom att bli stela och säga nej två gånger, men ändock medverka?
Fan vad bra.... Jag blev stel av skräck, och kvinnan satte sig på den när den ändå var stel av skräck.
Citera
2017-11-23, 23:32
Medlem
JustZlatans avatar
Detta får mig att tänka på när jag körde friidrottare från friidrottsgalan till Bosön för några år sen. Då var det mycket knullsnack i taxin. Det verkar ganska vanligt att idrottsmän och kvinnor knullar med varandra. OS-byn är ganska känt för just det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in