2017-11-26, 16:47
Medlem
Ducken11s avatar
Min förra lägenhet var inte flyttstädat när jag köpte den vilket resulterade i att det var många år orört under badkaret och andra diverse ytor.
Gjorde inte mig särskilt mycket då lite juridiska hot om konsekvenser gjorde att tidigare ägaren fick betala första 2 månadsavgifterna vilket gjorde att jag fick igen strax över 4 tusen kronor för deras lathet (givetvis invandrare).
Betalade sedan några andra svartskallar för städ. 5-6 timmar o inte ens en hundring per timme kändes de som en bra affär om man ser till helheten.
Så mitt tips är att betala nån annan för att göra rent skiten när de blivit så illa, förvånansvärt billigt om du känner invandrare.
Senast redigerad av Ducken11 2017-11-26 kl. 16:49.
Citera
2017-11-26, 17:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnigdag
Det slog mig idag bär jag tog en dusch att jag aldrig har städat under badkaret. Har bott i denna hyresrätten i snart 6 år. Likaså är området bakom spisen aldrig rengjort och vem vet vad som kan ha ramlat ner där?
Under badkaret är ju lixom bortglömt ställe. Tror inte jag orkar lyfta ett badkar. Och nu vågar jag inte ens titta. Vad kan jag vänta mig? Mögel? Skadedjur? Hår från sex år tillbaka???Fyyyyfan!

Det är oerhört vanligt att det inte städas vecko- eller måndsvis på nämnda ställen och inget konstigt med det, det kommer ju knappast bo en okänd livsform där bara för det.

Man behöver inte heller flytta på prylarna med hulkkrafter för att städa. Ett badkar har normalt fronter och sidor att enkelt plocka bort för städning och en spis har lika normalt hjul i bakkant för enkel framdragning för städning bakom.
Citera
2017-11-26, 17:31
Medlem
Hur drar man ut spisen, klarar luckan att vara öppnad och att man drar i den eller finns det något bättre sätt? Det finns inga hjul på min spis.

Hur kommer man åt mellan glaset, finns det något trick för hur man kan öppna städa och stänga igen?
Senast redigerad av puppeteer01 2017-11-26 kl. 17:33.
Citera
2017-11-26, 17:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Använder du spisen, alla gör ju inte det, så ser det nog förjävligt ut om du drar fram den. Det är ju dock inte värre än att det går att städa. Annars kan man leva efter att det som inte syns det finns inte!

Det trillar ner lite smulor, riskorn och annat "dag för dag" i skarvarna runt spisen. På flera år blir det rätt mycket skit. Har tröttnat att dra fram spisen årligen för att städa, så jag kom på en idé för några år sedan: Jag satte silikonfog runt spisens "skarvar" och detta verkar fungera! När jag bytte spis för två år sedan, så var det "soperent" under/bakom spisen! Så mitt tips är (efter städning) att silikonfoga runt "skarvarna"!
Citera
2017-11-26, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Min förra lägenhet var inte flyttstädat när jag köpte den vilket resulterade i att det var många år orört under badkaret och andra diverse ytor.
Gjorde inte mig särskilt mycket då lite juridiska hot om konsekvenser gjorde att tidigare ägaren fick betala första 2 månadsavgifterna vilket gjorde att jag fick igen strax över 4 tusen kronor för deras lathet (givetvis invandrare).
Betalade sedan några andra svartskallar för städ. 5-6 timmar o inte ens en hundring per timme kändes de som en bra affär om man ser till helheten.
Så mitt tips är att betala nån annan för att göra rent skiten när de blivit så illa, förvånansvärt billigt om du känner invandrare.

Du vet att när man bjuder in kriminella som drar bidrag och jobbar svart så berättar de vidare vad du har i hemmet och om det är värt att bryta sig in eller att råna dig. I Kista tar man gisslan tills den man kidnappat tar ut pengar och betalar. Man kollas upp noga vad man har när man har med kriminella att göra med. Men allt detta krävs normalintelligens för att begripa.
Citera
2017-11-26, 17:44
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnigdag
Resten av min bostad är klinisk. Stör mig på att se fläckar, dammråttor osv. Det är skrymslen som under badkaret jag glömmer bort.

Det är möjligtvis en spegling av ditt inre, du har rena kläder och en välskött yta men sakerna du egentligen skulle behöva reda ut för att må riktigt bra låtsas du inte existerar?

Har du rensat avloppsbrunnarna nyligen eller vattenlåsen under handfat och diskho? Det eventuella vattenlåset under badkaret lär ju vara grisigt.
Citera
2017-11-26, 19:51
Medlem
towbs avatar
Gjorde mig av med badkar nyligen, var inte städat på många år. Trodde att det skulle vara värre, men det var mest gammalt katthår och damm som blandat sig med vatten och tvålrester. Inget levande, eller dött heller för den delen, om du oroar dig för sånt. Blev en del gnuggande men har du bara något starkare än diskmedel, en mopp och några svampar så går det på högst en timme om det är så illa som det var hos mig.
Citera
2017-11-26, 20:08
Medlem
Alltså long story short. Jag har inte tittat än men kan nämna att jag lagar mat på spisen 5 av sju dagar i veckan och har ganska stora springor mellan spisen och skåpen.
Under badkaret har jag tjuvkikat och... alltså, det ser mörkt ut. Bokstavligen.
Kom på att jag ju tvättar kattlådan från pelletsspån i badkaret (efter att ha tömt såklart) och tyckte jag skymtade att det låg blöta spån där under. Imorgon tar jag tag i skiten efter att ha köpt nån plastdräkt och munskydd.
Citera
2017-11-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Det är möjligtvis en spegling av ditt inre, du har rena kläder och en välskött yta men sakerna du egentligen skulle behöva reda ut för att må riktigt bra låtsas du inte existerar?

Har du rensat avloppsbrunnarna nyligen eller vattenlåsen under handfat och diskho? Det eventuella vattenlåset under badkaret lär ju vara grisigt.

Rensa avloppsbrunn? Har inte rensat avloppsbrunnen nånsin :O
Citera
2017-11-26, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lykopen

Me niether. Alltså, betyder det att det ligger hår där från 2013?
Citera
2017-11-26, 21:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lykopen

Inte jättesvårt, bara lyfta locket (vinylhandskar) och torka rent böset med lite hushållspapper. För fräschhetens skull brukar jag "sprinkla på" några skvättar klorin, låta verka en halvtimme och avslutar med att spola rent med duschslangen. Gör detta kanske 2ggr/år.
Citera
2017-11-26, 22:04
Bannlyst
Spindlar trivs i fukt och dom är rätt snabba=Avlopps spindlar,,,sniglar tor jag inte du hittar men om du har tur kanske liksnigel,dom lever på hår o grejor--Du hittar nog oxå en matta med damm hår fett o skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in