Citat:
Ursprungligen postat av
nilsotto
jag bor i en gammal lägenhet (cirkus 60 tal) som har asbest. jag kan inte mycket om sånt, det enda jag vet är att det inte ska vara farligt så länge man låter det sitta i väggarna. men vad innebär detta? kan man borra och ha sig (t.ex. om man vill sätta upp stor tv etc)?
eller vad exakt är det man kan och inte kan göra med en lägenhet som har asbest? stämmer det att det är ofarligt att bo i en lägenhet som har asbest? förut så var det ju okej att andas in asbestdamm, men det har ju uppenbarligen ändrats. så kommer dem om 50 år säga att det även var farligt att bo i lägenheter där asbest sitter inne i väggarna etc? vore gött om nån som kan lite om asbest kan dela med sig av sin kunskap.
Det finns så många som har spånkunskaper vad gäller detta:
Så länge du borrar där asbetsen INTE sitter är det ingen fara
Däremot är asbetspartiklar rent ut sagt bland det besvärligaste som finns. Om du börjar rota eller borra i själva asbetsen så kommer du få asbetspartiklar i luften i lägenheten. Dessa kommer med tiden försvinna men de går exv inte att dammsuga bort.
Det finns anledningar att det skrivs och varnas om asbets.
Fördelen är att asbets oftast används runt ventilation och röra för att minska brandrisk. Så man kan undvika det relativt enkelt. ska man dock hålla på att pilla i eller runt asbetsen ska man använda hantverkare som kan sanera.
Alla som ger andra råd "det är inte så farligt". Tja. det är inte deras lungor som de riskerar. Eller hur?