Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-10, 12:26
Medlem
Citat:
När programledaren skulle presentera Joy M’Batha, som har rötter i Sydafrika, hade hon uppenbara problem med att uttala artistens namn. M’Batha fick rätta von Sivers som då svarade:

– Mmmmmbata, det är så härligt att säga. Sydafrikanskt namn. Ja. Det låter som en trumma nästan, säger hon i programmet.
Citat:
Det kändes extremt pinsamt och ignorant, säger Joy M’Batha
Artikeln finns i Aftonbladet dec.9 2017. Där står inte mycket mera än så, så ni behöver inte klicka.
Lever vi i Bizzarro world?
Pinsamt och ignorant?
Jag fattar noll. Och Sivers tycker hon kan be om ursäkt. Jag är 71 år, jag blir mer och mer tacksam för att jag har det mesta bakom mig.
Det går inte att säga något. Om man tycker att ett namn låter vackert, nästan som en trumma-rasiscm?
Tänk att ha ett namn som låter som en trumma, det är väl trevligt?
Citera
2017-12-10, 12:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullebull
Artikeln finns i Aftonbladet dec.9 2017. Där står inte mycket mera än så, så ni behöver inte klicka.
Lever vi i Bizzarro world?
Pinsamt och ignorant?
Jag fattar noll. Och Sivers tycker hon kan be om ursäkt. Jag är 71 år, jag blir mer och mer tacksam för att jag har det mesta bakom mig.
Det går inte att säga något. Om man tycker att ett namn låter vackert, nästan som en trumma-rasiscm?
Tänk att ha ett namn som låter som en trumma, det är väl trevligt?

Det är så i vår sjuka tid. Ömma tår överallt, och ett felaktigt ord leder direkt till giljotinen.
Citera
2017-12-10, 12:37
Medlem
GormDenGamles avatar
Det låter som en trumma. Inget konstigt i det.
Mitt namn låter som ett piano.
Citera
2017-12-10, 12:40
Medlem
Intervjun:

https://m.youtube.com/watch?t=151s&v=l-QetilF-DY

Vad ska man säga? Hon verkade ju inte lägga någon särskild tyngd i det när hon väl lät sig intervjuas. Hade hon verkligen brytt sig så hade hon gått ur studion direkt. Nej, nu gör hon istället en redogörelse i efterhand om hur illa till mods hon känner sig över Malous ordval, gissningsvis för att få ännu mer publicitet.

M'batha låter dock inte som en trumma utan mer som ett italienskt bröd.
Citera
2017-12-10, 12:43
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All.
M'batha låter dock inte som en trumma utan mer som ett italienskt bröd.
Precis, Ciabatta, eller vad det där oätliga skiten nu heter.
Citera
2017-12-10, 13:44
Medlem
PTHJs avatar
Brukar inte titta på Malous program och vet inte vem djungeltrumman är, hur ska man förväntas veta hur all världens namn ska uttalas?
Citera
2017-12-10, 14:09
Medlem
Knarkarjävlars avatar
En storm i ett vattenglas, precis som vanligt i dessa lättkränkta tider. Men ändå lite skönt att rasismankalgelserna drabbar just Malou denna gång, hon är ju väldigt PK själv och verkar aldrig missa att fråga sina gäster med invandrarbakgrund vad de tycker om SD, "fördomar" och "rasism" (vilket ibland har fått motsatt effekt än den hon önskat, som t.ex. när Ken Ring sa att Sverige kanske skulle lösa de befentliga integrationsproblemen innan man tar emot fler invandrare, eller när George Scott sa att det var många personer med invandrarbekgrund som röstar på SD).
Citera
2017-12-10, 14:10
Medlem
InflatableBoppos avatar
Bara kul när det drabbar pk-eliten som von Sivers tillhör då kvittar det hur tramsigt det är.
Citera
2017-12-10, 16:16
Medlem
Jellohs avatar
Alltså "det låter som en trumma nästan" är ju det som avslöjar att hon har en snäv bild av afrikaner. "Malou" låter som nån som försöker säga "Men jag vill ju ligga! I love you" efter alldeles för många snapsar en tidig midsommardag i skärgården.
Citera
2017-12-10, 17:51
Medlem
Europes avatar
Det är verkligen roande att se vilka akuta problem i Sverige som inte diskuteras i någon högre mån i svensk ljugmedia, jämfört med vad man väljer att göra till problem. Gång på gång slås jag av likheterna med det sovjetiska systemet kort innan det föll samman.

Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Brukar inte titta på Malous program och vet inte vem djungeltrumman är, hur ska man förväntas veta hur all världens namn ska uttalas?

I och för sig skulle man kunna tycka att SVT med sin astronomiska budget skulle klara av att ha redaktionsarbetare som kollar upp uttalet och informerar von Sivers om det. Det kan ju i och för sig vara så att man faktiskt har gjort det. Men återigen skulle det vara lite lustigt att börja diskutera kompetensen kring det, jämfört med den skriande inkompetensen (eller medvetna lögnaktigheten) inom de flesta områden på statens propagandakanaler.
Citera
2017-12-10, 18:48
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det är verkligen roande att se vilka akuta problem i Sverige som inte diskuteras i någon högre mån i svensk ljugmedia, jämfört med vad man väljer att göra till problem. Gång på gång slås jag av likheterna med det sovjetiska systemet kort innan det föll samman.

I och för sig skulle man kunna tycka att SVT med sin astronomiska budget skulle klara av att ha redaktionsarbetare som kollar upp uttalet och informerar von Sivers om det. Det kan ju i och för sig vara så att man faktiskt har gjort det. Men återigen skulle det vara lite lustigt att börja diskutera kompetensen kring det, jämfört med den skriande inkompetensen (eller medvetna lögnaktigheten) inom de flesta områden på statens propagandakanaler.
Malou jobbar på TV4.
Håller i övrigt med dig, dock kan man inte lägga hur mycket resurser som helst för att jaga rätt på ett (ovanligt) uttal, och det får personen leva med.

Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
En storm i ett vattenglas, precis som vanligt i dessa lättkränkta tider. Men ändå lite skönt att rasismankalgelserna drabbar just Malou denna gång, hon är ju väldigt PK själv och verkar aldrig missa att fråga sina gäster med invandrarbakgrund vad de tycker om SD, "fördomar" och "rasism" (vilket ibland har fått motsatt effekt än den hon önskat, som t.ex. när Ken Ring sa att Sverige kanske skulle lösa de befentliga integrationsproblemen innan man tar emot fler invandrare, eller när George Scott sa att det var många personer med invandrarbekgrund som röstar på SD).
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2017-12-10 kl. 18:50.
Citera
2017-12-12, 14:37
Medlem
Hahaha detta var ju jättekul att läsa skadjeglädje är skitkul
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem