Flashback bygger pepparkakshus!
2017-12-11, 22:12
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
hoppas inte du har dina besparingar i någon bank som har lånat ut dina pengar till någon spekulant i bostadsbubblan

men du har kanske guld i madrassen

eller bitcoins...
Det fetade och fastigheter.
Citera
2017-12-11, 22:12
Medlem
Mikeyjamess avatar
Men vad ska de erbjuda oss istället då? Om de slutar med pensionssystemet, då blir det väl revolution?
Citera
2017-12-11, 22:14
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Har liknande plan, men tänker vänta tills sjukdom uppstått. Hoppas vara typ 80 då. Räknar kallt med att bästa vården då kommer finnas i finkan.

Nja, det ska helst göras när någon nivå fysik fortfarande sitter i (nu snackar jag generellt, krutgubbar kommer alltid finnas). Väntar man till 80 kan man (generellt) lika gärna gå hela vägen och bli självmordsbombare, tycker jag utifrån nuvarande faktorer. Vem vet hur läkekonsten ser ut om 30 år?
Citera
2017-12-11, 22:16
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JPMorgandonator
Bra att detta äntligen beslutas.

Jag upplever att många av mina anställda i byggbranschen kan arbeta till 69 med lätthet och till 75 om dom lägger manken till. Min gissning är att vi lyckas höja medelåldern till 100-115 år så då har en 75-åring ytterligare 25-35 år att roa sig. 75 är det nya 30 som jag försöker förklara för dom.

En annan sak är att jag tycker att dom som redan i unga år känner lättja bör spara undan så att dom har råd att gå i pension vid 65. Själv har jag varit förutseende och kan gå när jag vill med egna besparingar som inte drabbar mina medskattebetalare.

Ironi?

Vadå förutseende? Ett svin som utnyttjat andra och knappt gjort eget arbete hela sitt liv bara.

Citat:
Ursprungligen postat av GobbeMobilen
1, vad dillar du om maxlivslängd? VI lever längre kort och gott.

Sen tjatas det om att invandrarna inte jobbar och har bidrag. Gör dom inte det får dom ingen pension utan endast garantipension och bostadstillägg och på sin höjd äldreförsörjningstöd också.

Den kostanden minskar inte för att du och jag jobbat längre. Genom att garantipension, bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd finansieras av statsbudgeten inte pensionssystemet. Så att skylla på invandringen kan du försöka göra, men snälla läs på om pensionssystemet först din odugling.

Du är ju otroligt korkad. Om inte dessa skulle försörjas statligt kunde mer pengar gått till annat, lilla imbecill.
Senast redigerad av Fojos 2017-12-11 kl. 22:20.
Citera
2017-12-11, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Tack Reinfeldt och Löfven.

Nu sa ju Persson att folk kommer att bli förbannade om 20-25 år då folk inser vad det innebar att de knöt pensionspengarna till börsen och att det skulle behövas en befolkningsökning efter 90talets ekonomiska problem.

Så nej du ska nog tacka korkade svenskar och lite småotrevliga bankirer som ingen vågar att prata om.
Citera
2017-12-11, 22:18
Medlem
Sam.Boyds avatar
[quote=GobbeMobilen|62582696]1, vad dillar du om maxlivslängd? VI lever längre kort och gott.QUOTE]

Vi har ytterligare en faktor att ta hänsyn till och det är att vår livsmiljö och mat blivit giftigare.
Är inte helt hundra över att de födda på 60-talet och frammåt kommer bli så mycket äldre än 85.

Det som kan höja eller bibehålla medelivslängden är teknik och medicin som blir allt bättre.
Långt liv är en klassfråga som hänger ihop med livsstil. De fattiga drar det korta strået.

”Sen tjatas det om att invandrarna inte jobbar och har bidrag. Gör dom inte det får dom ingen pension utan endast garantipension och bostadstillägg och på sin höjd äldreförsörjningstöd också”.

Och här har vi grogrunden för oroligheter. De må vara osvenskt att storma regeringsbyggnader och misshandla politiker men vi får se om våra nya vänner kommer tacksamt sitta stilla med riskoppen i hand. Jag tvivlar.
Citera
2017-12-11, 22:26
Medlem
Som-Gjutens avatar
Jag kan gärna jobba tills jag blir 100 år gammal, sålänge det är värt mödan...
så som det ser ut... inte så värt...
Citera
2017-12-11, 22:33
Medlem
I-van-Toers avatar
Herrejävlar och oj, oj, oj vad det här landet kommer att se ut som innan 2030. Det kommer gå käpprätt åt helvete. Det finns nog inget land i modern historia som kommer att falla så hårt och från en så hög höjd som Sverige. Fast vad bryr jag mig om det? Jag är född på 70-talet och det kommer inte finnas något pensionsystem kvar om ca 25-30 år ändå. Lika bra att redan nu tänka på hur man ska klara sig själv utan statens hjälp. Dystopi.
Citera
2017-12-11, 22:34
Medlem
SituationReports avatar
Skönt att få jobba livet ut med hälsa och evig ungdom. Ser inga problem med det.

Problemet uppstår om något av dessa tre stora hörnpelarlöften inom västerländsk progressiv technoindustrialism inte infaller.
Citera
2017-12-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Orkar du till 69?
Ohederligt skrivet. Borde istället stått "Orkar du till 66?" eller på sin höjd "Orkar du till 67?".

För det man diskuterat är att höja spannet som idag är 63 - 67 år till 65 - 69 år. Sossarna har nu backat lite och pratar istället om 64 - 68 år. För att få en vettig pension bör man jobba till åtminstone mitten av det spannet, 65 år i dagsläget, 66 eller 67 år i framtiden beroende på vad som bestäms.

Så det verkar bli 1 års höjning, vilket det inte är konstigt att det behövs med tanke på hur medellivslängden har ökat i landet utan att pensionsåldern följt med.
Citera
2017-12-11, 22:41
Medlem
braatthas avatar
Osäkerheten med att förlita sig på någon form av pension av staten då fler och fler ska ha del av kakan gör att jag ibland funderar på att inteförlita sig alls på systemet.
Kanske bäst att spara allt i madrassen.
Senast redigerad av braattha 2017-12-11 kl. 22:43. Anledning: Felstavat
Citera
2017-12-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
DN skriver idag att det slutits en bred uppgörelse om att höja pensionsåldern.
Annat var det när de borgerliga föreslog samma sak för några år sedan. Då sade (s) följande:
Det största bekymret är det motsatta: att många inte kan jobba till 65 år, säger Tomas Eneroth (S) till DN.se.
Orsaken är naturligtvis det urholkade pensions-systemet som ger allt sämre avkastning på de miljoner du betalat in till din framtida pension.
Varför är inte orsaken att vi lever längre.
Det är bara vanligt mycket enkel matematik. Dividera antalet pensionsmånader med pensionskapitalet.
Ökar antalet pensionsmånader så minskar pensionen per månad. Borde gå att förstå.

Gillar man inte det kan man höja arbetsgivaravgiften, varvid folk får lägre nettolön. Eller så höjer man pensionsåldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in