Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-17, 12:28
  #1
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
Vet inte om tråden hör hemma här så mod får gärna flytta.

https://www.svd.se/regeringen-infor-...isen/i/senaste

Citat:
Det blir förbjudet att ha sex med en person som inte uttryckligen sagt ja eller aktivt visar att den vill delta.

Citat:
Med en samtyckeslag förtydligas frivilligheten. Att en person vill vara med måste vid varje nytt moment i sexakten uttryckas antingen genom att denne säger det eller visar det.
__________________
Senast redigerad av Haid-D-Salaami 2017-12-17 kl. 12:30.
Citera
2017-12-17, 12:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haid-D-Salaami
Vet inte om tråden hör hemma här så mod får gärna flytta.

https://www.svd.se/regeringen-infor-...isen/i/senaste

Men idag får man ju inte heller ha sex med nån som inte sagt ja ?
Citera
2017-12-17, 12:36
  #3
Medlem
Detta är bra. Nu slipper vi de där klassiska ursäkterna som "Jag förstod inte att hon inte ville.", eller "Jag trodde inte att hon var allvarlig med sitt "nej"".

Nu blir det inte lika enkelt att chansa eller övertyga sig själv om att tjejen förmodligen inte misstycker i tveksamma situationer.
Citera
2017-12-17, 12:38
  #4
Medlem
Äntligen. Inga fler barn, inget mer sex i Sverige. Öka invandringen ytterligare så vi överlever.
Citera
2017-12-17, 12:39
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Men helvetes jävla skit. Detta var ju som ett brev på posten såklart denna regering då kommer göra det än mer svårt för oss vita etniska svenskar att föröka oss. Snart kommer man liksom straffa den vita svenska mannen för att ens försöka. Allt till syfte då att utrota oss.
Citera
2017-12-17, 12:42
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Detta är bra. Nu slipper vi de där klassiska ursäkterna som "Jag förstod inte att hon inte ville.", eller "Jag trodde inte att hon var allvarlig med sitt "nej"".

Nu blir det inte lika enkelt att chansa eller övertyga sig själv om att tjejen förmodligen inte misstycker i tveksamma situationer.

Nu blir den nya ursäkten "Jag uppfattade hennes kroppsspråk som att hon ville".
Citera
2017-12-17, 12:47
  #7
Medlem
Anon-wikis avatar
Så vi ska göra våldtäkt olagligt? Denna lag är bara en förtydling av den lag som finns alltså ett nej har alltid varit ett nej. problemet är att det är lätt att ljuga om att man sa nej eller inte. Det är redan något som sker.
Citera
2017-12-17, 13:06
  #8
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Kan inte tänka mig att det ens blir nån debatt i egentlig mening när förslaget läggs fram. Snarare kommer det att kliva upp talare som tävlar om att bekräfta behovet av den. Möjligtvis blir det gnäll om att den skulle ha kommit tidigare. Vidare kommer det att betonas att lagen i sig inte är tillräcklig - även om det kommer att anses att den är ett steg i rätt riktning - utan att man måste jobba med att förändra samhällets värderingar, och att män måste förmås att förstå att kvinnor äger sina kroppar och att deras ”Nej” (hur otydligt det än må vara) ska respekteras.
Citera
2017-12-17, 13:06
  #9
Medlem
bluemores avatar
Lagen kommer inte betyda så mycket i praktiken. Det gäller fortfarande att ord står mot ord och det är väldigt svårt att bevisa att ena parten inte samtyckte om den andre parten hävdar motsatsen..
Citera
2017-12-17, 13:08
  #10
Medlem
Bäst vore att alla innan samlag kom överens och signerade med Bankid. Då hade det varit glasklart när det är samtyckessex respektive våldtäkt.
Citera
2017-12-17, 13:08
  #11
Medlem
pinger99s avatar
Just nu ser jag bara stolpar och press-releaser.
Någon som sett lagförslaget i sin helhet?
Citera
2017-12-17, 13:11
  #12
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluemore
Lagen kommer inte betyda så mycket i praktiken. Det gäller fortfarande att ord står mot ord och det är väldigt svårt att bevisa att ena parten inte samtyckte om den andre parten hävdar motsatsen..

Ja, man kan ju tro det, så varför gör de detta? För det första kan jag tycka att man ska kunna säga "nej" eller göra nåt mer än att "frysa" när någon försöker ha sex med dig fast du inte vill, men en våldtäkt är ju ändå en våldtäkt, så vad i helvete ska denna lagen ha för syfte? Det känns ju som att man vill kunna sätta dit män i de fall man inte kan bevisa att det skett ofrivilligt, alltså att kvinnans ord ska vägra tyngre än mannens, vad fan har lagförslaget annars för poäng? "Han våldtog mig, vi hade sex och jag sa aldrig explicit ja." Om man då erkänner att man hade sex, även om det var "tydligt att hon ville" så är man körd, kvinnans ord ska vägra tyngre, och vi ska hellre fälla än fria, det finns ju ingen annan anledning att "uppdatera lagen"?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback