Resultat: Vilket pepparkakshus röstar DU på?
Moramannen - De tre vise männen blev bra... ... men själva stallet imploderade.
61,90%
13 röster
frokensot - Rucklet i Fjällfjällen
23,81%
5 röster
Lunes - LUNES PEPPARKAKSHUS 2017
14,29%
3 röster
  • 1
  • 2
2017-12-24, 02:13
Moderator
Allaballawallas avatar
Bättre sent än aldrig...
Då var det äntligen dags för omröstning i årets, kanske mest, prestigefyllda tävling.

Bidragen 2017 är som följer:
1. De tre vise männen blev bra... ... men själva stallet imploderade.
2. Rucklet i Fjällfjällen
3. LUNES PEPPARKAKSHUS 2017

Det bidrag som fått flest röster när omröstningen avslutats vid midnatt (2017-12-26) kommer att utses till vinnare och presenteras i den här tråden. Det kommer bara att vara registrerade röster som räknas men det är välkommet för alla att kommentera i tråden och hylla sin favorit. Eftersom Flashback står för yttrandefrihet är det självklart även tillåtet att dissa bidrag om man så vill, men så här i juletider kan det vara trevligt med lite glada inlägg.

Bidrag nummer ett (1):

Moramannen har detta värdekonservativa bidrag lyckats fånga tidsandan och saknaden av ev helgfriden med mästerverket, som tävlingsledningen valt att kalla, "De tre vise männen blev bra... ... men själva stallet imploderade.".

Beskrivning:

Citat:
Ja... det gick ju sådär. Tänkte göra en klassisk julkrubba, men p.g.a. en serie misstag (kakdeg istället för husdeg, glömde skära tillbaka rätt proportioner efter att bitarna tagits ur ugnen, försökte foga med kristyr istället för smält socker, tog i för hårt när jag skulle justera taket...) blev det inte riktigt som det skulle. De tre vise männen blev bra...

... men själva stallet imploderade.

Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska göra ett nytt, men i så fall blir det nog Brokeback Mountain istället eller nåt annat småskaligt.

Bild 1.
Bild 2.

Bidrag nummer två (2):

frokensot levererade ett bidrag som lyfter fram en höstens hetaste diskussioner och tar det lyftet till oanade höjder.

Beskrivning:

Citat:
Ishavsvindar blåser över de norrländska fjällen. Långt borta från övrig civilisation och på den mest otänkbara av platser ligger ett övergivet ruckel. Ingen vet varför just detta ruckel en gång i tiden uppfördes så långt borta från övrig civilisation. Platsen är öde. Platsen är berget Fjällfjällen.

Eller är det öde?

Hela hösten 2017 har metoo# pågått. Många utpekade har sökt sig till ett rejält ruckel att gömma sig i, och finner vad de söker i Fjällfjällen.

Bild 1.
Bild 2.
Bild 3.
Bild 4.
Bild 5.
Bild 6.
Bild 7.
Bild 8.
Bild 9.

Bidrag nummer tre (3):

Lunes har lämnat in ett bidrag som kanske för tankarna tillbaka till barndomens jular i ett torp i Småland; en stuga i Lappland; en etta på Hisingen; ett tält utanför Lesjöfors eller inte.

Beskrivning:

Citat:
Bättre sent än aldrig!

Bild 1.
Bild 2.
Bild 3.

Varsågoda och rösta!
2017-12-24, 02:40
Medlem
Framtyrs avatar
Fan vilka fula pepparkakshus Tre bidrag varav två har fuskat, vart är flashback på väg

Man blir ju lite sugen på att kamma hem segern nästa år
2017-12-24, 02:47
Medlem
st0ckiss avatar
Fina hus alla tre, även om det förmodligen var bra fuskat. Men min röst går till Moramannen, mest för att jag tycker så synd om han när stallet imploderade. :P
2017-12-24, 03:29
Medlem
movsds avatar
Helt sämst att det är klicklinkar på allt. Tar tid och tappar focus, röstar på inget. Om jag röstar på någon så är den moramannen, bara för det är roligt. Seriöst, bara 3 bidrag. Nästa år, påminn mig i mitten på November
2017-12-24, 04:19
Medlem
wowvadintressants avatar
Moramannen lär vinna med hästlängder, inte för att det var så otroligt bra, utan för att de andra var rentav usla. Den sista bilden är alltså ett helt vanligt pepparkakshus, eller? Har svårt att se nånting på bilderna. Blev #triggered som fan av att se Tinypic igen, snälla låt den skitsidan dö ut, det är snart 2018, använd Imgur, det är gratis, jag lovar.

Är detta en återkommande tävling? Röstar för att lägga ner traditionen i så fall.
2017-12-24, 05:50
Medlem
Det är bara att konstatera att flashback har inga bra bagare.
Vet ärligt talat inte vad jag ska rösta så ingen röst!

Men God jul!
2017-12-24, 07:45
Medlem
WhyAreYouBrainDeads avatar
Jag trodde mera att det var riktiga Proffs som hade byggt här, men ack så fel man hade.Alla föskolor i landet har ju en högre standard.Nej lägg ned eländet istället, eller höj nivån på bidragen som publiceras i forumet.

Om man nu ska rösta så då borde man ha ett till alternativ.

-Lägg ned
2017-12-24, 09:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Var det ingen som ens försökte på allvar? Moramannens tre vise män har åtminstone potential.
God jul!
2017-12-24, 09:11
Medlem
frokensots avatar
Först och främst: Lycka till mina medtävlare! Må bästa bidrag vinna!

Det har varit en kul erfarenhet att göra pepparkakshus för allra första gången och jag är glad att jag vågade utmana mig själv. Kan alltså bocka av det på min "bucketlist".

Den här erfarenheten har framförallt gjort att jag har fått upp ögonen för vilket hantverk det är att bygga och konstruera pepparkakshus. Jag lyfter på hatten för alla kreativa och duktiga bagare runt om i landet, som lyckas åstadkomma långt mer avancerade hus med hundratals vinklar, vrår och former!

Till nästa år hoppas jag att information om tävlingen läggs ut redan i mitten av november för att folk ska medvetandegöras om tävlingens existens (som en första fas med budskapet att tävlingen närmar sig och att det är dags att börja skissa på idéer, alltså det verkliga fas I). I vårt speedade samhälle med stress och tidsbrist är det A och O med lång framförhållning för att folk ska börja fundera och planera. Vet inte om det är möjligt, men kan moderatorer ordna så att en "banner" eller "blänkare" om tävlingen syns på Flashbacks startsida?

Hoppas att många fler kan tänka sig att delta nästa år. Ju fler som tävlar, desto bättre!

Sist men inte minst, önskar jag er alla en riktigt god jul!
2017-12-24, 10:02
Medlem
Moramannens avatar
Egentligen skulle titeln kanske ha varit "Julkrubba", eller, om man ska efterkonstruera en anledning till förödelsen, "Herodes hann i tid", men det funkar med den som valdes. Känns lite blandat att leda... kul iofs, men känner inte att jag förtjänar det med tanke på resultatet. Anledningen till att jag inte märkt det är just för att jag inte tänkte tävla med det, mer att det kunde vara roligt för andra att se spektaklet.

God jul!
2017-12-24, 10:20
Medlem
Mackan52s avatar
De tre vise männen borde döpas om till "De tre tomahawkerna" för det ser fan ut som Syrien

Rucklet ser bara bränt ut. Olycka i julkaminen?

Lunes ser ju ut som ett normalt pepparkakshus, med ljus och allt så den får min röst

Go jul
2017-12-24, 11:14
Medlem
frokensots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
De tre vise männen borde döpas om till "De tre tomahawkerna" för det ser fan ut som Syrien

Rucklet ser bara bränt ut. Olycka i julkaminen?

Lunes ser ju ut som ett normalt pepparkakshus, med ljus och allt så den får min röst

Go jul

Olycka i julkaminen, ja. Gjorde nog nybörjarmisstag nr 1 (för tjocka delar) i kombinationen av fel nr 2 (för hög temperatur i ugn). Jag tänkte att jag ville ha husdelarna lite tjockare för att inte arbeta med tunna delar som lätt går sönder när man ska montera. Delarna fick färg snabbt men blev givetvis inte genomgräddade på långa vägar. Jag kände mig tvungen att låta delarna fortsätta gräddas i ugnen för att de skulle kunna användas. Pyrde på rätt bra när delarna kom ut.

Eftersom ursprungstanken var att jag skulle göra ett ruckel och jag tyckte att det brända tog bort lite av det "hela och rena" och gav ett lite skitigare intryck, så tog jag tills sist med delarna till husbygget ändå.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in