Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-01-19, 20:11
Medlem
Dubbelmördaren med seriemördartendenser som mördat sina båda fostersyskon har tydligen även druckit av deras blod, samt ätit av den yngre.

Mannen är helt ren i brottsregistret sedan innan. Hans bostad visar inget anmärkningsvärt. Undrar hur det är möjligt att gå från noll till något så ofattbart? Vad tickar igång en sånhär grej egentligen?

Polisen klassificerar honom som seriemördare, vilket betyder att han inte slutar förrän han blir stoppad. Vad får honom att döda sina ''systrar'' i första hand? Borde vara lättare att döda någon som man inte har haft någon känslomässig relation till..

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...765288,00.html

(obs, om det postats om samma grej innan så ber jag om ursäkt, jag tittade runt utan att hitta något)
Citera
2006-01-19, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunilla
Dubbelmördaren med seriemördartendenser som mördat sina båda fostersyskon har tydligen även druckit av deras blod, samt ätit av den yngre.

Mannen är helt ren i brottsregistret sedan innan. Hans bostad visar inget anmärkningsvärt. Undrar hur det är möjligt att gå från noll till något så ofattbart? Vad tickar igång en sånhär grej egentligen?

Polisen klassificerar honom som seriemördare, vilket betyder att han inte slutar förrän han blir stoppad. Vad får honom att döda sina ''systrar'' i första hand? Borde vara lättare att döda någon som man inte har haft någon känslomässig relation till..

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...765288,00.html

(obs, om det postats om samma grej innan så ber jag om ursäkt, jag tittade runt utan att hitta något)

Dels det är lättare att komma nära sina systrar och i detta fall tror jag inte känslorna spelar så stor roll trettio års krisen kanske spelar en roll men tro denna man varit störd länge
Citera
2006-01-20, 00:44
Medlem
sannes avatar
Citat:
Vad tickar igång en sånhär grej egentligen?

Oj såna här frågor är intressanta, kanske för du är tjej?

Ja jag blev alldeles kall när jag lästa om honom, på något sätt vill man veta VAD som går snett när sånt här händer? Det känns som han har någon bindning till dem, och i hans värld kanske det blir lättare att mörda dem då. Första offret var ju nybliven mamma och han har ju sagt nu att han egentligen vill mörda barn, undra om barnet var hemma vid denna tidpunkt!?

På nåt sätt tror jag man vill ha reda på vad som kan 'trigga' såna här människor, så det finns något som kan urskilja dem ifrån oss andra. Jag tror det är någon sån psykologi som ligger bakom att man vill 'förstå'.

Har du läst om Skarpnäcksmördaren?
Citera
2006-01-20, 06:56
Medlem
M2ks avatar
Bild på kannibalen Lennart Persson, 29.
Citera
2006-01-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Oj såna här frågor är intressanta, kanske för du är tjej?

Jag är inte tjej, mitt nick är missvisande. Det är ett gammalt skämt. Trodde inte att jag skulle skriva mer än nån enstaka gång när jag reggade mig. Tji fick jag.

Citat:
Ja jag blev alldeles kall när jag lästa om honom, på något sätt vill man veta VAD som går snett när sånt här händer? Det känns som han har någon bindning till dem, och i hans värld kanske det blir lättare att mörda dem då. Första offret var ju nybliven mamma och han har ju sagt nu att han egentligen vill mörda barn, undra om barnet var hemma vid denna tidpunkt!?

Mmm, han sade även att han passerade barn i en lekpark när han var på väg till någon av systrarna, men att deras föräldrar var där och att han därför inte gjort något.

Citat:
På nåt sätt tror jag man vill ha reda på vad som kan 'trigga' såna här människor, så det finns något som kan urskilja dem ifrån oss andra. Jag tror det är någon sån psykologi som ligger bakom att man vill 'förstå'.

Har du läst om Skarpnäcksmördaren?

Har precis kollat upp. Riktigt jävla sjukt. Känns som ytterligare ett makabert bevis på vad Rohypnol tillsammans med en störning kan leda till.
Citera
2006-01-23, 14:03
Medlem
dåligtsällskaps avatar
"En vanlig kille..."

Citat:

Enligt kvällstidningarna bodde han i en friggebod full med små nallebjörnar, så alldeles normal var han nog inte innan heller...

Grejen är väl snarare att media vill få det att framstå som att helt vanliga personer kan "flippa ur" och göra sånt här, de letar alltid fram nån granne eller klasskompis för 15 år sen som säger att "jag kan inte fatta det, han är en heeelt vanlig kille!".

Media gör det helt enkelt därför att det skrämmer upp folk och därmed säljer fler lösnummer. Rätt cyniskt egentligen.

I verkligheten är det förstås ingen psykiskt fisk person som mördar och äter upp (delar av) sina offer. Att han är tidigare ostraffad betyder inte att han är som vem som helst...

Vad gäller varför han mördade sina systrar är det väl betydligt vanligare att folk dödar sådana de känner än att de dödar sådana de inte känner. Av flera skäl. De man känner är det lättare att bli förbannad på, de man känner är man oftare ensam med etc. Inte särskilt konstigt.
Citera
2006-01-24, 13:38
Medlem
Gakidous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dåligtsällskap
Grejen är väl snarare att media vill få det att framstå som att helt vanliga personer kan "flippa ur" och göra sånt här, de letar alltid fram nån granne eller klasskompis för 15 år sen som säger att "jag kan inte fatta det, han är en heeelt vanlig kille!".

Citat:
Ursprungligen postat av dåligtsällskap
I verkligheten är det förstås ingen psykiskt fisk person som mördar och äter upp (delar av) sina offer. Att han är tidigare ostraffad betyder inte att han är som vem som helst...

Psykiskt friska är seriemördarpersonligheter givetvis aldrig, men det är ju ganska väldokumenterat att de oftast kan framstå som tämligen normala för människor i deras omgivning. Den här killen kanske inte är representativ (eftersom han ju inte är någon seriemördare och dessutom verkar ha betett sig udda, vad med nallebjörnarna och allt) men ville bara flika in att huvudanledningen till att seriemördare ofta är så svåra att få fast är just att de sällan verkar störda eller onormala för personer i den närmsta omgivningen. De oftast väldigt duktiga på att upprätthålla en normal och respektabel fasad och pratar aldrig med någon om vad som i själva verket pågår bakom den. Det enda jag egentligen vill ha sagt är att när det handlar om just seriemördare, och den här snubben verkar ju beskrivas som någon med seriemördartendenser, så finns det oftast en viss sanning bakom kvällstidningarnas "han verkade så normal"-citat.
Citera
2006-01-26, 08:25
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gakidou
Det enda jag egentligen vill ha sagt är att när det handlar om just seriemördare, och den här snubben verkar ju beskrivas som någon med seriemördartendenser, så finns det oftast en viss sanning bakom kvällstidningarnas "han verkade så normal"-citat.
Ja så tror jag också, och våran föreställning om hur en mördare ska se ut. De ser ut exakt som oss. Många föräldrar skulle väl kunna slå larm, då många av de värsta seriemördarna verkar ha haft en speciell aggression till djur som mycket små. Sånt kanske skulle kunna förebygga om föräldrarna sökte hjälp om ett barn börjar agera aggressivt emot ett djur. Ett sånt beteende är inte normalt för ett barn.
Citera
2006-01-26, 13:46
Medlem
Pepos avatar
Kolla in dagens aftonbladet på nätet, han var ju inte direkt en liten kille!
Citera
2006-01-26, 14:41
Medlem
Ful i kantens avatar
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...768943,00.html
Lennart Persson dödade sin fostersyster med 64 knivhugg

Någon som minns mordet på homosexuelle hockeyspelare Peter Karlsson i centrala Västerås 1995? Det var också 64 knivugg. Något speciellt med just 64? I och för sig så sägs det att mordet på PK utfördes med ett sådant där knogjärn med 4 knivblad på, dvs 16 hugg/slag ā 4 sticksår.

Jag tror att uppmärksamheten kring kannibalen i Tyskland kommer att medföra ett mindre uppsving när det gäller liknande saker.
Citera
2006-01-27, 13:16
Medlem
Spitting Images avatar
Ska vi gissa att killen....

...friskförklaras inom 3 år och är ute och letar nya offer inom 4...

Pajassverige...
Citera
2006-01-27, 16:10
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ja så tror jag också, och våran föreställning om hur en mördare ska se ut. De ser ut exakt som oss. Många föräldrar skulle väl kunna slå larm, då många av de värsta seriemördarna verkar ha haft en speciell aggression till djur som mycket små. Sånt kanske skulle kunna förebygga om föräldrarna sökte hjälp om ett barn börjar agera aggressivt emot ett djur. Ett sånt beteende är inte normalt för ett barn.

Nja.. nu är det ju föräldrarnas fel att ungarna blir seriemördare från början (arv och miljö). ofta är dom väl själva empatistörda och njuter kanske av att förnedra och misshandla sina ungar både fysiskt och psykiskt. Tror knappast att dom skulle bry sig om att "slå larm". Tänker tex på hörbymördaren Ulf Olsson vars morsa skickade ut honom i skogen där han fick leva på att plocka blåbär och sova under granris när han gjort något dumt. Däremot skulle jag gärna se att en seriemördares föräldrar retroaktivt fick livstids fängelse i samband med att ungen åker fast som straff för att ha uppfostrat sin unge till seriemördare.. Om Lennart perssons föräldrar fortfarande lever skall dom få "veta hut"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in