Citat:
Ursprungligen postat av
CryptoWonder
Detta r en illusion, det finns ingen ekonomisk integritet med bitcoin om folk behver kpa saker med det i den verkliga vrlden.
Det finns tillrcklig integritet fr de flesta i de flesta situationer, men visst kan det kanske bli ett problem i vissa lgen, i synnerhet vid ofrsiktig anvndning. Med lightningbetalningar r detta problem dock helt eliminerat. Du har inte mjlighet som mottagare att f information om avsndarens finanser.
Citat:
Ursprungligen postat av
CryptoWonder
I detta avseende r monero ljusr fre bitcoin, frutom att vara en deflationr, anonym, extremt sker och privat valuta.
Vad gller onchaintransaktioner, ja. Vid en jmfrelse med lightning r moneros frdel emellertid inte lika sjlvklar. Monerotransaktionerna ligger kvar p blockkedjan fr all framtid. Om/nr man i framtiden kan kncka den kryptering som anvnds i dag, ligger transaktionerna pltsligt i ppen dager. En uppdatering till en skrare kryptering kommer inte att kunna skydda redan gjorda transaktioner. Transaktionerna p lightning dremot sparas verhuvudtaget inte p ngon blockkedja, och r i det avseendet skrare.
Vad menar du med att monero r deflationr? Vad jag frsttt har den en konstant inflation i absoluta tal (som blir minskande procentuellt ver tid).
Citat:
Ursprungligen postat av
CryptoWonder
Det skulle vara irrationellt fr mig att handla den sinnesfrid jag fr av att gra transaktioner med monero och fortstta att jonglera med att skydda min integritet genom att kpa anvndbara saker med bitcoin.
Jag har kpt en hel del saker med bitcoin genom ren och har aldrig ftt ngot problem. Jag skickar dock aldrig bitcoin till en p en webbplats publicerad, statisk adress. Numera anvnder jag ofta lightning, som definitivt r tillrckligt privat fr mina syften.
Citat:
Ursprungligen postat av
CryptoWonder
Kanske frsvarar folk fortfarande bitcoin av personlig smak eller fr att de kpt bitcoin p toppen och ber fr att f tillbaka frlusten.
Bitcoin r en cykel, monero r en Ferrari.
Det finns inget stt att jmfra prestanda, monero r mycket verlgsen bitcoin i alla grunder.
Monero har vissa frdelar men r absolut inte bttre i alla avseenden.
Ngra nackdelar:
- mer avancerad kod
- uppdateras ofta med hardforks
- blockkedjan kommer att vxa vldigt snabbt om den brjar anvndas mycket, vilket leder till nodcentralisering
- svrare att anvnda
- har inte alls samma ntverkseffekt
- har inte ett hrt tak fr moneromngden (kan vara bde en nackdel och en frdel, men frsmrar skyddet mot penningmngdskningen)
- svrare att verifiera moneromngden n att verifiera bitcoinmngden
- Mer srbar fr framtida kvantdatorattacker p grund av undvikandet av ASIC-brytare (denna punkt r jag osker p, s rtta mig grna om jag har fel)