2018-01-03, 00:24
Medlem
Kapten-Booms avatar
Hur var det att leva på 80- och 90 talen?

Fick själv aldrig uppleva dessa årtal, men kommer på mig själv med att drömma mig "tillbaka" till denna tid då jag upplever dessa epoker som så extremt mycket bättre än nutiden. Upplever nästan att dessa årtionden framstår som "magiska" i jämförelse med dagens värld.

Förnekar inte att jag hellre hade velat vara född så att jag "timade in" dessa tider. Att ha varit född på 60-70-talen hade varit perfekt, och varit ung under 80-90-talen. Förstår om det låter konstigt, men så är det.

Ni som var med, hur var dessa årtionden? Var massinvandringen och mångkulturen lika hemsk som idag? Matades man med feminismskit och vänsterpropaganda genom allt ifrån TV-nyheterna till cornflakespaketen? Gick det några 30-åriga muslimska män i er förskoleklass? Oroade man sig någonsin för att man ska behöva emigrera en dag?

Är mina känslor till det förgångna rationella? Söker alltså perspektiv från någon som var "ung"/"vuxen" på 80-90-talen och kan jämföra?

(Edit: lånat ett konto, för det fall att någon som "känner" denna användare läser tråden.)
Citera
2018-01-03, 00:35
Medlem
Cheeswisss avatar
vattenfestivalen

90-talet då jag var i 20 års åldern, var jäkligt skön tid, den enda idiotiska var när man hade varit inne stan och festat så gick nattbussen hem från Tensta, och man var tvungen att åka T-bana dit och vänta 15min... Och det blev bråk varje gång..
Och vattenfestivalen var helt jävla underbar,,, fy fan vad kul man hade under en vecka
Senast redigerad av Cheeswiss 2018-01-03 kl. 00:37. Anledning: lägga till
Citera
2018-01-03, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Hur var det att leva på 80- och 90 talen?

Fick själv aldrig uppleva dessa årtal, men kommer på mig själv med att drömma mig "tillbaka" till denna tid då jag upplever dessa epoker som så extremt mycket bättre än nutiden. Upplever nästan att dessa årtionden framstår som "magiska" i jämförelse med dagens värld.

Förnekar inte att jag hellre hade velat vara född så att jag "timade in" dessa tider. Att ha varit född på 60-70-talen hade varit perfekt, och varit ung under 80-90-talen. Förstår om det låter konstigt, men så är det.

Ni som var med, hur var dessa årtionden? Var massinvandringen och mångkulturen lika hemsk som idag? Matades man med feminismskit och vänsterpropaganda genom allt ifrån TV-nyheterna till cornflakespaketen? Gick det några 30-åriga muslimska män i er förskoleklass? Oroade man sig någonsin för att man ska behöva emigrera en dag?

Är mina känslor till det förgångna rationella? Söker alltså perspektiv från någon som var "ung"/"vuxen" på 80-90-talen och kan jämföra?

(Edit: lånat ett konto, för det fall att någon som "känner" denna användare läser tråden.)

Det fanns nog en hel del som var mindre bra på den tiden, men framför allt så fanns det en framtidstro under nästan hela 1980 talet som helt enkelt inte finns idag.

Du är nog så ung att du nog aldrig gått i ett hav av bara svenskar. Den känslan av självklar gemenskap kan inte förklaras utan märks först när den nu är förlorad.

Konstnären Andy Warhole ska ha sagt att han åkte till Sverige en gång om året för att uppleva skönheten hos människorna. Han ansåg att det i Stockholm fanns den högsta densiteten av vackra människor på planeten. Det kommer varken du eller jag att få uppleva igen.
Citera
2018-01-03, 01:38
Medlem
-Andreas-s avatar
Nja.
Var 'byxmyndig fjortis' på 90-talet och iochmed att det inte fanns internet så kom inget märkligt matat 24/7.
TV var mindre pk och svenska nöjesprogram med strippor sändes på TV3 utan att nån tyckte det var konstigt. Porr blaskor bytte ägare oss pojkar emellan, utrivna tidningsblad från favoritscener var hårdvaluta innan kopierade kassetband tog över.
Musik kopierades från CD till kassetband om man inte hade pengar att köpa, annars var det radion som hade det senaste.
En del hade nintendo eller sega videospelskonsoler, men inte alla, många hyrde per dygn istället.

Överlag var saker i samhället lite mer slitna grejer kvar från 80-talet iochmed finanskraschen i början av 90-talet och bara vissa kids i skolan hade egen mobiltelefon när såna blev tillräckligt avancerade för att få plats i fickan, annars fick man betala i telefonkiosk i centrum eller betala lärarna 5 kr fika pengar för ett samtal i en avsett telefonrum i skolan jag gick i.

Jo.
Det kom jävla många jugoslaver, fanns redan mångtalet fler latinamerikaner och en hel del polacker, greker, islänningar och andra nordiska invandrare där jag gick i skolan.
Då var flyktingarna jugoslaverna sas de 'nya babbarna som öste in överallt' enligt oss andra, sen efter nåt år i landet så var de integrerade.
De kom bra överens med etablerade folkgrupper oavsett ålder eller kön.

Tror det fanns två afrikaner i den skolan jag gick i, från somalia men de + zigenarna umgicks inte med oss andra vare sig i skolan eller fritiden, de fick nog inte för sina föräldrar.
Araber, turkar, iranier, kurder, fanns inga där.

Praktiskt sett var tekniska saker efterblivet men man umgicks dagar i ända med andra på fritiden och höjden av hemskheter som kunde drabba oss enligt föräldrar var;
"Fula gubben". "Knarkarna". "Nynazisterna". "Zigenaren". "Punkarna".

Politiskt sett var jag för ung för att förstå dåtidens jidder på nyhets TV eller tidningarna men det jag minns handlade mkt om tungt väpnade rån mot banker och postkontor i hela landet som verkade vara vanligare då.
Senast redigerad av -Andreas- 2018-01-03 kl. 01:42.
Citera
2018-01-03, 01:53
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag minns att det kunde ske ett mord 35 mil ifrån en, och att ens föräldrar ville att man skulle stanna inne, för säkerhetens skull, eftersom mördaren kunde komma körandes.
Nu sker ett mord i samma stad och man bryr sig inte ens.

Utlänningarna som var här, visade sin tacksamhet och skötte sig.
Man behövde inte låsa dörren i en medelstor stad.

”Tutti Frutti” med Bruno sändes på TV3
Citera
2018-01-03, 02:10
Medlem
Silltunnas avatar
Vi hyrde en VHS videobandspelare och ett par filmer några gånger per år. Ofta över en helg. Populära filmer till det var Polisskolan-serien, Bond-filmer och Jönssonligan. Fanns inte lika många snackssorter att inmundiga till filmerna som nu. Vad jag minns fanns det smakerna lättsaltade potatischips, grill, dill och Barbeque. Ostbågar och jordnötsringar fanns också har jag för mig. Läsk köptes oftast i blandade smaker via 33 cl flaskor i backar, och det var alltid ett stort ögonblick att få gå ut i förrådet och välja en läsk till helgen. Jag brukade oftast välja Hallonsoda om det fanns.
Senast redigerad av Silltunna 2018-01-03 kl. 02:12.
Citera
2018-01-03, 02:12
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Vi hyrde en VHS videobandspelare och ett par filmer några gånger per år. Ofta över en helg. Populära filmer till det var Polisskolan-serien, Bond-filmer och Jönssonligan. Fanns inte lika många snackssorter att inmundiga till filmerna som nu. Vad jag minns fanns det smakerna lättsaltade potatischips, grill, dill och Barbeque. Ostbågar och jordnötsringar fanns också. Läsk köptes oftast i blandade smaker via 33 cl flaskor i backar, och det var alltid ett stort ögonblick att få gå ut och välja en läsk till helgen. Jag brukade oftast välja Hallonsoda om det fanns.

Ja herregud - backarna med läsk. Vilken lycka det var.
Passionsfrukt var min favorit.
Citera
2018-01-03, 02:16
Medlem
BubbasBoys avatar
På 80-talet lånades det friskt och varken myndigheter eller kommuner hade krav på en ekonomi i balans.

På 90-talet svällde arbetslösheten efter att bland annat Soros spelat mot kronan och bankerna som precis klarat sig (tack vare statens hjälp) gnuggade händer när de undersökte huruvida de skulle kunna kräva en kommun på pengar om den inte kunde återbetala lån. Så jävla illa var det att vissa kommuner undersökte möjligheten till stora lån från banker.

Alla skulle utbildas på universitet och högskola vilket innebar att kvalitén sjönk, både på elever och utbildningar. IT-boomen kom och gick när det slog om till 2000. Folk med gångbara utbildningar internationellt började planera flytt utomlands i början på 2000-talet, och sedan öppnade vi dörrarna på vid gavel...

Det är en riktig ”shit stew” som legat på långkok.

/BubbasBoy
Citera
2018-01-03, 02:25
Medlem
Silltunnas avatar
Använde mig av en Commodore 64 på 80-talet, och köpte/lånade spel i kassetbandsform.
I med kassetten i bandspelaren, vänta på kommandot ”Press play on tape”, och sedan vänta i 20 minuter medan spelet ”laddades”. I ungefär hälften av försöken möttes man av ett besked i form av ”Syntax error”, och fick starta om proceduren igen.
Citera
2018-01-03, 03:28
Medlem
Var barn under 80 och 90-talet i Stockholm, under 80-talet det gick väldigt bra för många och man hade en grym framtidstro, man fattade ju inte så mycket då när man var liten men i efterhand kan man jämföra. En kompis farsa spekulerade i aktier och köpte en Ferrari, en annans farsa som man visste hade en Flying Flipper osv. Det gick bra för många och det fanns en känsla av att det bara skulle fortsätta så.

Vi hade aldrig sådana pengar men fick ända Nintendo 8-bit i julklapp och med den var man kung i klassen, alla ville hem efter skolan och spela. Att köra tv spel på den tiden var magiskt för det var något helt nytt och inget man tog för givet. Dessutom fanns inte internet så istället läste man tidningar med guider och tipsade varandra, det var faktiskt en grymt kul period kommer jag ihåg.

Sedan kom visserligen finanskrisen i början på 90-talet och de som spekulerat mycket i aktier och bostäder gick det surt för, jag tror kompisens farsa fick sälja sin Ferrari osv. Dock så gick Sveriges industri överlag fortfarande bra så det flesta med vanliga jobb klarade sig hyfsat.

Typ 1994 började väl ekonomin vända igen och samma år tog även Sverige brons i fotbolls VM, det var hur jävla stort som helst och vi kunde faktiskt ha vunnit. Folk gick som på moln ett helt år efteråt och alla skulle spela fotboll. Samma år tog vi även OS guld i hockey, jävlar vilket år. Vårt lilla skitland här upp i norr var typ bäst i världen det året, iaf kändes det så.

Dessutom var detta långt innan PK och feminism, män fick vara män och det var ok för kvinnor att vilja vara kvinnor. Ingen hade kommit på "hen" ännu och det var självklart att pojkar skulle leka med lego och tv spel och flickor med barbie. SAAB fanns fortfarande och Volvo PV var 100% svenskägt.

Och ja, vattenfestival var grym. Sådan festival och stämning har inte funnits i Sverige varken före eller efter vad jag vet, och skulle man införa det idag skulle det säkert bara bli våldtäkt och taffs och annan skit.

Visst är internet och den teknikutvecklingen som vi fått idag fantastisk, men samtidigt fanns det en helt annan stämning och "svensk gemenskap" i samhället på den tiden. Jag var själv för att gå med i EU och tyckte det kunde verka fint, varför inte liksom. Resa fritt inom EU och fri handel lät ju bra. Men i efterhand kan jag säga att det var ett grymt jävla misstag som vi gjorde. Sverige, Norge, Danmark, Finland hade kunnat bilda sin egen union och skitit i EU. Det hade varit något det.
Senast redigerad av FinalSolution2 2018-01-03 kl. 03:41.
Citera
2018-01-03, 03:43
Medlem
BigFatCones avatar
Magiskt? Nej inte särskilt. Folk som tycker att dagens sosserier är sossiga skulle ha varit med back in the day. Jag har svaga minnen av att det till exempel var olagligt att ha en telefon som inte dåvarande Televerket hade sålt. Andra saker var givetvis bättre än idag men precis som alla tider har sina problem så fanns dom då också.

Däremot så är det jävligt fascinerande att ha varit med om IT-revolutionen då det märks en tydlig skillnad på livet före och efter.
Citera
2018-01-03, 04:01
Medlem
Geordis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Magiskt? Nej inte särskilt. Folk som tycker att dagens sosserier är sossiga skulle ha varit med back in the day. Jag har svaga minnen av att det till exempel var olagligt att ha en telefon som inte dåvarande Televerket hade sålt. Andra saker var givetvis bättre än idag men precis som alla tider har sina problem så fanns dom då också.

Däremot så är det jävligt fascinerande att ha varit med om IT-revolutionen då det märks en tydlig skillnad på livet före och efter.
Vad föredrog du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in