• 1
  • 2
2018-01-03, 09:58
Medlem
HerrPs avatar
Hej
Sorry for konstig stavning, men har inget svenskt tangentbord har.

Jag - 40+, 76 KG
Tranat mycket i flera ars tid, nu kor jag 5x5 stronglift och inne pa fjarde manaden. Jag borjade latt och har okat med sma etapper. Inte kommit till en plata an, utan okar fortfarande vikterna, fast det borjar bli ganska tungt for mig nu.

Squat 5x5: 112kg
Press: 48kg
Deadlift: 131kg
Bench: 77kg
Row: 65kg (svagast har, men antligen fatt formen korrekt)

Nu till min fraga. Jag gillar programmet och min kropp svarar valdigt bra pa de har ovningarna, men jag skulle vilja lagga till lite extra mage, axlar och armar, for att bygga mer muskler. Vad rekommenderar ni kannare? Skall jag kora nagra isolationsovningar efter traningspassen? I sa fall, skall jag kora mer axlar pa press dagarna, eller skall jag vaxla sa jag kor extra med de muskler jag far minst traning med den dagen genom 5x5? Nagra ovningar som rekommenderas? Ar det ens smart att vid min alder utoka ett 5x5 program sahar?

Tacksam for alla tips och svar.
Citera
2018-01-03, 10:41
Medlem
Dips (triceps/bryst) - Starta med maxreps etterhvert gå over til weighted
pullups/chins (biceps/rygg) - samme som dips
militær press (skuldre) - strong 5x5
Legraises (mage) - maxreps før at sen gå over til weighted
Citera
2018-01-03, 10:47
Medlem
Ingenting kommer att bygga mer muskler än dessa övningar. Gör inte nybörjarmisstaget att börja tappa fokus på det som är viktigt, dvs basövningar. Du har inga svagheter än, du är bara svag. Det är inte menat att vara elak, utan gäller alla som är nybörjare. Så se till att bara öka på basövningarna så länge du kan, vikterna börjar bli tunga nu, så se till att göra små hopp i viktökning på stången, ät och sov tillräckligt och du kommer snart vara starkast på gymmet.
Citera
2018-01-03, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvaxlamiginteda
Ingenting kommer att bygga mer muskler än dessa övningar. Gör inte nybörjarmisstaget att börja tappa fokus på det som är viktigt, dvs basövningar. Du har inga svagheter än, du är bara svag. Det är inte menat att vara elak, utan gäller alla som är nybörjare. Så se till att bara öka på basövningarna så länge du kan, vikterna börjar bli tunga nu, så se till att göra små hopp i viktökning på stången, ät och sov tillräckligt och du kommer snart vara starkast på gymmet.
Måste skriva under på den här. Börja inte rucka på ett vinnande koncept ännu.

När du nått platå i bänk, böj, mark och press kan du börja kolla på att mixa upp saker lite.
Citera
2018-01-03, 10:53
Medlem
HerrPs avatar
OK, bra rad. Nu nar jag laser det har sa har ni saklart helt ratt. Synd bara att det ar sa kul att mixa in olika ovningar, men jag gor som ni sager, skiter i extra grejer och kor vidare pa stronglift by the book.

For sakens skull kan jag forsoka komma ihag att komma tillbaka slutet av Januari och beratta hur det funkar.
Citera
2018-01-03, 11:39
Medlem
Citat:

+1

burde dog fortsatt legge til dips og chins før beveglighet og styrke leddbånd og festene rundt skuldre, dog også at disse to kommer hjelpe mye rundt styrkeutvikling på hans program
Citera
2018-01-03, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rafinha
+1

burde dog fortsatt legge til dips og chins før beveglighet og styrke leddbånd og festene rundt skuldre, dog også at disse to kommer hjelpe mye rundt styrkeutvikling på hans program

Någonting om att lägga till chins och dips? Ja, hade han kört Starting Strength så hade dom kommit, men people don't do what they are supposted to do anyway.
Citera
2018-01-03, 12:56
Medlem
Ett tips är att köra på så länge du kan med SL men så fort du stagnerar så byt till typ Wendler 531, där finns större möjligheter att själva designa programmet.
Citera
2018-01-03, 14:17
Medlem
weiskorvs avatar
Som många redan skrivit, och som du verkar ha tagit till dig. Gör programmet som det är skrivet, lägg inte till någonting.

När det börjar bli för tungt med 5x5, gör 3x5-->3x3-->1x3-->Madcow
https://stronglifts.com/5x5/#Plateaus
Citera
2018-01-03, 19:02
Medlem
MuscleSharks avatar
Om du har släpande muskelgrupper så är det inget fel att lägga till extra övningar.
Vader, biceps och magen brukar ligga efter om man kör ett program som Stronglifts då de övningar man kör inte alltid aktiverar de muskelgrupperna tillräckligt.
Utan att behöva komplicera till det kan du lägga till en övning för de muskler som ligger efter.
Men det beror lite på vad dina mål är. Om det är hypertrofi du är ute efter eller styrka först och främst.
Är styrkan det viktigaste så behöver du inte ändra på ngt.
Citera
2018-01-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Om du har släpande muskelgrupper så är det inget fel att lägga till extra övningar.
Vader, biceps och magen brukar ligga efter om man kör ett program som Stronglifts då de övningar man kör inte alltid aktiverar de muskelgrupperna tillräckligt.
Utan att behöva komplicera till det kan du lägga till en övning för de muskler som ligger efter.
Men det beror lite på vad dina mål är. Om det är hypertrofi du är ute efter eller styrka först och främst.
Är styrkan det viktigaste så behöver du inte ändra på ngt.

Hittade kroppsbyggarN. Som nybörjare är det slöseri med tid att fokusera på såna små detaljer. Biceps är bara köra chins/pull ups, vader kommer inte växa så mycket mer ändå, du vet gener. Mage.. well, if you must.. men dina "abs" kommer växa från basövningarna.
Citera
2018-01-03, 20:33
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Hittade kroppsbyggarN. Som nybörjare är det slöseri med tid att fokusera på såna små detaljer. Biceps är bara köra chins/pull ups, vader kommer inte växa så mycket mer ändå, du vet gener. Mage.. well, if you must.. men dina "abs" kommer växa från basövningarna.

Har man tränat i flera år så är man inte en komplett nybörjare.
Ja visst kan han köra chins/pull ups. Har inte sagt ngt annat.

Man ska inte komma med bortförklaringar och skylla på gener. Ok om man har Dennis Wolf vader så finns där inte så mycket att jobba på. Är vaderna däremot bara tjuriga så finns det mycket att göra.
Ta bara Arnold som exempel.
Ge vaderna rätt stimulans så växer dom.

Ja magen aktiveras vid basövningar utan tvekan. Men helt optimalt? Nja, inte riktigt.
Men som jag sa så beror det på ens mål.
Vill man bara se bättre ut och bli starkare så räcker det med de övningarna som redan finns i SL.
Om muskelmassa är det viktigaste så räcker det oftast inte med bara 3-4 övningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in