Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-17, 13:46
Medlem
Opaques avatar
Finns ett enkelt trick att göra sig själv olycklig,lynnig,ofokuserat och så småningom bitter : Jämför dig själv med andra och inbilla dig att "de andra" har så mycket bättre liv än en själv.

Bot : Var nöjd och tacksam över vad du faktiskt har,varje dag. Fokusera på det
Citera
2021-09-18, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Finns inga lyckliga människor, det är bara en illusion för oss som fortfarande tror att det finns ett mål i livet att nå upp till. Ju tidigare man inser detta, desto bättre.

Jag tror absolut dock att vi kan vara nöjda med vårt liv, och uppleva nån form av inre frid, men det krävs mycket erfarenhet, misstag och felbeslut för att till slut hitta rätt. Människor som lägger upp instagrambilder på deras partner, vilken fin middag man lagat eller hur många vänner de har - allt är fejk. Dessa människor är inte lyckliga, utan stimulerar sin sinnerliga lust, typ som att knarka. Det hjälper tillfälligt, men ju äldre dessa människor blir desto mer olyckliga blir dem.

Jag tror att eremiter, som varken har barn eller partner, mår bäst. De känner inget behov av att kämpa socialt, uppnå dessa "kickar" eller hävda sig. Men är bara. Det är så nära lycka du kan komma.

Jag tror du har fel i det sista. Emeriter har det inte bäst, eller ens bättre.
Ensamhet is the real killer.

Och det första; Det är mål i livet som vi mår bra av, det är vad vi behöver. Inte tvärtemot.
Så skaffa bra utbildning, starta företag, skaffa kunskap/intresse, skaffa familj (om man så önskar), skaffa bra ekonomi.

Men i Sverige vill vi få drivmedel som negativ stress! What the actual fuck??!! DÄR har vi en till stor anledning till att folk mår dåligt.
Citera
2021-09-18, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Finns ett enkelt trick att göra sig själv olycklig,lynnig,ofokuserat och så småningom bitter : Jämför dig själv med andra och inbilla dig att "de andra" har så mycket bättre liv än en själv.

Bot : Var nöjd och tacksam över vad du faktiskt har,varje dag. Fokusera på det

Set är lätt att vara nöjd med vad man har, när man har tex bra ekonomi.

Det är lätt att jämföra sig med andra när man ska klättra uppåt. Jag tror att det ligger i vårt psyke. Klart att det inte är bra, men är inte alls lätt att uppnå.

Så de som klarar av det som yngre har helt klart ett försprång
Senast redigerad av leading 2021-09-18 kl. 10:33.
Citera
2021-09-18, 17:07
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Jag tror du har fel i det sista. Emeriter har det inte bäst, eller ens bättre.
Ensamhet is the real killer.

Och det första; Det är mål i livet som vi mår bra av, det är vad vi behöver. Inte tvärtemot.
Så skaffa bra utbildning, starta företag, skaffa kunskap/intresse, skaffa familj (om man så önskar), skaffa bra ekonomi.

Men i Sverige vill vi få drivmedel som negativ stress! What the actual fuck??!! DÄR har vi en till stor anledning till att folk mår dåligt.
Jo ensamheten dödar oss, sant. Speciellt i Svärje där man inte ens vågar hälsa på sin granne. Människan är ett flockdjur, vi ska leva i en "klan" med omkring 50 pers som tar hand om varandra. Kolla bara på schimpanserna, hur de "grommar" varandra, lekar, tar hand sin avkomma - tillsammans. Detta är ju helt åt helvete bortsprängt idag. Jag ex. sitter hemma i min lägenhet och träffar inte en käft. Har inte duschat på typ 3 dagar eftersom jag ändå inte gått utanför dörren lol.
Citera
2021-09-21, 20:31
Medlem
När man sätts på prov, som utmanar dina gränser. Det är intressant.
Citera
2021-09-21, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettrosatangentbord
Jakten på lyckan har för mig pågått många år, sen jag var liten i princip. Det går inte att hitta den. Som Gunvald sa: Man får vara nöjd om man är lite glad ibland.

Så länge man inte är rik och tvingas löneslava så är jag tveksam på om det går att vara lycklig i den här världen. Tanken av att behöva löneslava i 40 år till får mig att tappa motivationen till det mesta. Jag vet, man behöver pengarna för att få mat på bordet och tak över huvudet. Jag kommer aldrig vinna miljoner på lotto, därför kommer livet alltid handla om att slaviskt följa scheman, betala räkningar, deklarera köpa onödigt skit om man får någon hundring över och låtsas att livet är så jäkla härligt.

Jag vet att det är oacceptabelt att säga såhär på flashback då man får många bittra surgubbar på sig men tänk om jag är olycklig just pga den mycket begränsade friheten man får pga all stress med jobb och andra skitsaker man egentligen inte vill veta av. Vad gör man då? Är ju bara att acceptera att livet kommer se ut såhär i 40+ år till.

Så jag undrar nu lite hur ni som har ett vanligt svenssonliv kan vara lyckliga om dagarna? Vad får er att ens vilja gå upp och jobba på morgonen? Så ni kan köpa en dyrare bil än grannens?

Berätta, hur ser eran vardag ut? Vad är höjdpunkten på dagen? Vad blir ni så lyckliga av att ni lyckas tänka positivt om dagarna? Hur orkar ni skratta och kallprata med folk ni egentligen inte bryr er om?

Ibland tror jag att jag har missförstått vad lycka egentligen är och att jag har på tok för höga krav på den.

Egen familj + barn.

Visade sig att jag inte hade någon aning om vad lycka var eller innebar innan det "hände" mig.

Trodde bra med pengar, frihet, karriär, goda vänner var grejjen innan det, var nog inte reglerätt "olycklig" vad jag minns de åren , men i jämf med idag så ser jag den tiden i mitt liv som meningslös och olycklig (relativt var jag är idag).

höjdpunkten =vara med fru och/eller son.
det andra reflekterar jag inte ens över, inte ens nu när jag försökte.
Citera
2021-09-25, 14:29
Medlem
Vet en kille som har ett riktigt skitjobb men tack vare skiftarbete ger det ändå ganska mycket pengar. Han lever med en kvinna som valde honom för pengarna och för hans händighet och han ligger med hennes tonårsdotter som hon hade med sig från ett tidigare förhållande. Hon bryr sig inte, så länge cashen rullar in. Hon ser ganska bra ut men dottern är så klart snyggare.

Han verkar lycklig.
Citera
2021-09-28, 10:22
Medlem
Merwinnas avatar
Man får försöka skaffa sig ett jobb som man tycker är intressant. Ett där man känner att man lär sig något för sin egen skull också, utvecklas. Är inte det möjligt, så KAN det gå att vara nöjd med sitt arbete ändå, om man har trevliga arbetskamrater.

Vidare går det att downshifta så att man inte behöver arbeta heltid. Hittar man en partner som vill samma så går det ännu lättare, för två lever billigare än en (man delar på hyran och elräkningen, kan köpa storförpackningar av mat o.s.v.). Avstår man bil t.ex., så kan man skippa några arbetstimmar i veckan bara där! Och sex timmar om dagen står man alltid ut på nästan vilket jobb som helst.

Sedan får man försöka hitta trevliga vänner att umgås med på fritiden. Går det inte, så är inte chatt- och forumkompisar så illa heller. Eller en katt eller hund. Gå kurser, utvecklas, ge sig själv utmaningar, läsa böcker och se på film... där kan man välja världar, som är som man vill ha dem. Gå ut och gå i naturen är väldigt bra, det läker själen.

Sedan tror jag även - tyvärr för dig kanske? - att det finns någon slags medfödd nivå på lycka. Vissa människor är nästan alltid lyckliga. De kan råka ut för hemska saker, och då sörjer de förstås, eller mår dåligt på andra sätt - men inte så länge. De återgår snart till att känna sig lyckliga. Och tvärtom: vissa verkar vara medfött olyckliga. Det ser man t.ex. på väldigt framgångsrika människor, som t.ex. många Hollywoodskådespelare. De hade ALLT - utseende, framgång, beundran, rikedom, kunde köpa vad som helst, använda tjänare till allt och på sätt slippa tråkiga arbetsuppgifter, och få vilken partner som helst de ville i sängen och annanstans. Ändå var (och är) så många av dem deprimerade, hade ångest, försökte självbehandla med alkohol och droger...
Citera
2024-07-23, 05:35
Medlem
semizones avatar
Ofta är jag tyst. Älskar tystnaden. Mitt i all röran som samhället är numera. På hösten blir jag, vet inte om jag blir lycklig, men jag trivs jävligt bra då. Underbart med bitterljuvt vemod. Perfekt för en konstnär och kreativ person som mig.
Citera
2024-12-09, 12:29
Medlem
Jobba, betala räkningar, sova, äta, umgås och ha sex, är nöjd med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in