• 1
  • 2
2018-01-16, 22:22
Medlem
För så var det ju Altavista som gällde som sökmotor innan Google tog över. Som exempel på wicki så står det att en av anledningarna var att Altavista började använda reklam vilket Google också göt idag i form av bl.a. Adwords.

Så vad säger ni? Vad var anledning? Å varför är Google så extremt dominant som sökmotor?
Finns det något vettigt alternativ till Google idag ?
Citera
2018-01-16, 22:25
Medlem
Och Lycos. Och webcrawler. Jag använde dessa men när google kom var dom redan överlägsna och man använde aldrig något annat.

Lycos finns fortfarande om du vill ha ett alternativ till google, lycos.se.
Citera
2018-01-16, 22:26
Medlem
Google gav mycket bättre sökresultat på grund av PageRank algoritmen.
Citera
2018-01-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reaktor27
När man söker efter vanliga saker men i bland inte efter ovanliga. I bland ställer en sådan algoritmen till det rejält.

Men allra oftast så fungerar den jättebra helt klart.
Citera
2018-01-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Och Lycos. Och webcrawler. Jag använde dessa men när google kom var dom redan överlägsna och man använde aldrig något annat.

Haha kikade in lycos, ska prova dom lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Reaktor27

Känns ju rätt sjukt ändå Google har ju typ monopol som sökmotor borde finnas eller komma nån uppstickare!
Citera
2018-01-16, 22:39
Medlem
Duckduckgo kanske påminner om en gammal sökmotor ? Förvirrande kass men funkar då och då...
Citera
2018-01-16, 22:42
Medlem
La-Habanas avatar
Tor browser?
Citera
2018-01-16, 22:47
Medlem
Många spännande tips !
Citera
2018-01-16, 22:49
Medlem
Tur att inte altavista "vann" användarnas klick. Isf att säga "googla det" skulle man få säga "altavista det", det ligger inte riktigt rätt på tungan.
Citera
2018-01-16, 22:52
Medlem
La-Habanas avatar
inte alls man skulle hitta så att det passar som till exempel

vista på det

vista betyder typ öga på det
Citera
2018-01-16, 23:10
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi

Lycos, härligt!

Fjortisvarning över Google. Tuggummitöser som skulle söka efter brtny spreads använde Google. Infantilt typsnitt och kassa träffar, tvi vale.

Eniro funkade bra några år, se'n blev det skrot av den med. Saknar AltaVista.
Citera
2018-01-16, 23:11
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Duckduckgo kanske påminner om en gammal sökmotor ? Förvirrande kass men funkar då och då...

Duckduckgo.com tycker jag funkar rätt bra för de flesta ändamål.
Har till och med ändrat den till min startsida då jag kommit fram till att jag inte har lust att dela med mig av mitt privatliv till Google/Alphabet.

Allting registreras och när du fått en för många skumma sammanträffanden med reklam så kommer man till insikt att det är avsevärt mer kränkande än man kanske tror.. De känner nog dig bättre än du känner dig själv, iaf den dagen de drar fram din historik och kör en analys på allt du gjort och tänkt senaste åren.

Brukar väl hoppa till google ibland för lite mer oskyldiga sökningar, men måste ändå säga att jag tycker duckduckgo funkar bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in