Citat:
Ursprungligen postat av
zatar
Har tyckt om en del reportage som Chang gjort genom åren. Duden e konsekvent, maktkritiker. Och ja, jag jag gillar yttrandefrihet. Men nej, jag gillar inte trollande under aktuell Nato-medlemskapsansökan. Ryssen kan bombardera närsom.
Sure, Sverige har bäddat för sådana här kontroverser genom att ha öppnat upp slussarna för hela omvärlden. Många kurder i Sverige, men också många Turkar. Demirrok - centerns nya broiler - har precis velat avsäga sig sitt turkiska medborgarskap. Med det sagt så har kurderna också skev syn på Svensk Demokrati (vilken i sig inte är Direktdemokrati, utan Representativ Demokrati där det blir maktmissbruk oavsett). Betänk att dessa olika folkgrupper med ursprung från samma region i världen - som har splittringar sinsemellan - heller sällan kallar sig för svenskar (SVENNEJÄVLAR, SVENNEBANANJÄVLAR/SKATTEBOSKAP SOM BETALAR SKATT TILL ALLSKÖNS BIDRAGSSÖKANDE SNARARE ÄN BIDRAGSTAGANDE) Och Sverige skall moppa upp konflikter med skattepengar och potentiella liv om ryssen hamnar i farstun. Jag har vänner som är manliga som fan och är yrkesmilitärer. Jag är inte där. Jag hamnade i reserven pga militärt ointresse. I vuxen ålder har jag omvärderat det där.
Vi har levt med den rädslan under många långa år, nu är den rädslan mer aktualiserad än nånsin. Faller bomberna i östra Sverige till att börja med så kan vi tacka medlöparen Chang - och bocka till tsar Putin.
Jag håller med dig. Jag likställde hans spektakel med Återställ Våtmarker tidigare i tråden. Men Changs rätt att trolla är paradoxalt nog det som ligger i potten.
Alltså man får ändå fatta att danskarna frågar om Sverige är en "failed state" på ledarsida. Jyllandsposten har varit mål för terrorism så de tar det där med yttrandefrihet på allvar. Det skulle ju kunna vara så att vad Turkiet är för Sverige är Sverige för Danmark i fråga om yttrandefrihet.
Med det vore väl att tillskriva dem alltför mycket kultur och bildning man vet ju att det trots allt är Sverige som bjuder på Nobelmiddag.
Nä men Sverige är som vanligt ett sorgligt spektakel. Angående försvar så är det återigen en krigarklass och proffs i många av världens arméer, att Sverige har en villig och högt motiverad offensiv försvarsförmåga mot en tydligt definierad fiende ser jag snarare som en positiv utveckling.
Att svenska pojkar och flickor patrullerar Minsk när det är dags att demokratisera Belarus ser jag som en bra framtida investering. Kan svenskar äntligen ta på sig sina big boy pants och inte vara den ständiga nörden.