Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-01-21, 19:03
Medlem
Hej, funderade på att köpa en pulsklocka, men efter att ha läst olika svar på nätet så undrar jag om pulsklockan kan hjälpa mig som vill ha koll på min förbränning vid styrketräning och hur mäter klockan kalorier under paus i så fall? Eller blir det onödigt köp? Kostar ju en bit över 1000 kr..

Tänkte mig

http://cdon.se/sport/polar-m400-hrm-...774578-4892643

eller

https://www.elgiganten.se/product/mo...d-silver-bla-l
Citera
2018-01-21, 19:29
Medlem
Köp begagnat. Ligger nog hos många och dammar. Inkl mig.
Citera
2018-01-22, 00:34
Medlem
En pulsklocka kan inte mäta din förbränning reliabelt vid styrketräning. Du borde endast köpa en pulsklocka om du tänker använda den till löpning eller om du vill mäta hur mycket du rör dig per dag osv.
Citera
2018-01-22, 07:26
Medlem
mastejags avatar
För endast styrketräning skulle jag säga att det är onödigt då man främst får fördelarna vid konditionsträning men visst den kan ju få en snittförbrukning då den ju går på din puls kontra vikt och längd gissar jag.

För att rekomendera en klocka tycker jag dock Garmin 235 alt. 735 (om pengar inte är ett problem) är mycket bra.
Citera
2018-01-26, 10:00
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Aldrig hört om fenomenet. Typ som att ha en turbomätare i en vanlig svensson-bil. Syftet? De futtiga kalorier du förbränner på styrketräning kan du lika gärna räkna ut teoretiskt..
Citera
2018-01-27, 10:16
Medlem
Jag skulle säga att en pulsklocka är onödigt för de allra flesta, oavsett vad man tränar. Jag använder pulsklocka regelbundet vid konditionsträning, men det har enbart med min nördiga personlighet att göra och att jag tycker det är kul, bättre träning tror jag inte att jag får. Jag tycker mest det är kul att komma hem och kolla på lite grafer över hur pulsen har varit, maxpuls osv.
Citera
2018-03-01, 11:37
Medlem
Hegamons avatar
Jag har en Fitbit Charge HR 2. För den hjälper mig sova bättre. Hur menar ni? Jo, den hjälper mig vara medveten om hur jag sover. Hur det påverkar på min sömn. Den motiverar mig lägga mig i tid.

Stegräknaren, hjälper mig hålla kolla på hur mycket jag går, nu går jag precis så mycket som jag vill gå. Men ändå...

Pulsmätaren kan faktiskt tala om när jag håller på att bli sjuk i förväg. Varför är det bra att veta, undrar ni? Ja, säg det.

Den får mig att röra mig bättre, motionera mera, sova bättre. Så överlag är det en bra investering. Nu är jag lite road av att kolla alla siffrorna den visar, och det kanske lägger sig längre fram det intresset.

Fördelen med denna HR 2 är att batteriet behöver inte laddas så ofta, kanske en gång i veckan, även om instruktionsboken säger att batteriet räcker 5 dagar.
Citera
2018-03-01, 17:30
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koniastar88
Hej, funderade på att köpa en pulsklocka, men efter att ha läst olika svar på nätet så undrar jag om pulsklockan kan hjälpa mig som vill ha koll på min förbränning vid styrketräning och hur mäter klockan kalorier under paus i så fall? Eller blir det onödigt köp? Kostar ju en bit över 1000 kr..

Tänkte mig

http://cdon.se/sport/polar-m400-hrm-...774578-4892643

eller

https://www.elgiganten.se/product/mo...d-silver-bla-l
Jag kör med Sony SmartBand 2, fungerar mycket bra och med den unika inbyggda funktionen HRV (Heart Rate Variability) så får man reda på hur mycket man stressar (låg, mellan och hög stress) eller återhämtar sig (recovery). Såvitt jag vet är Sony ensamma om HRV.

Citat:
Ursprungligen postat av klopa
En pulsklocka kan inte mäta din förbränning reliabelt vid styrketräning. Du borde endast köpa en pulsklocka om du tänker använda den till löpning eller om du vill mäta hur mycket du rör dig per dag osv.
Vet inte hur det är med andra pulsklockor, men med Sony SmartBand 2 kan man ställa in den på high activity mode, så att den mäter pulsen varannan minut, istället för en gång var tionde minut. Detta ger mer tillförlitlig pulsstatistik men drar också mycket mer batteri. Min förra SmartBand 2's batteri tappade dock rätt mycket uthållighet efter att ha kört med high activity mode dygnet runt (verkligen grymt bra när man sover), så numera kör jag i vanligt läge hela tiden för att spara på batteriets livslängd på min nuvarande SmartBand 2.

Varför krånglar styrketräning med pulsklockor menar du? Inte direkt så att man kommer upp i hög puls när man lyfter skrot.

Visst, pulsklockor är givetvis inte lika exakta som en ordentlig pulsmätare men de är bättre än ingenting.
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-03-01 kl. 17:44.
Citera
2018-03-02, 23:49
Medlem
precixs avatar
En pulsmätare kan vara soft för att ha koll så man inte övertränar. T.ex. kolla vilopulsen smidigt varje morgon, även om jag hellre sover utan klocka.

Berätta gärna vilken du köper! Är själv intresserad av en för runt 1000 kr.
Citera
2018-04-25, 23:14
Medlem
raskenss avatar
Köpte en billig pulsklocka på Kjell, Denver BFH-12 denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/m...armband-p96970

Det mäter pulsen förskräckligt dåligt, när min puls är 60 kan den visa 90 och när pulsen är 180 visar den 160. Felet svänger väldigt mycket också.

Det är extra lull-lull, man kan koppla upp den mot mobilen via en app, men jag var bara intressera veta pulsen så den kändes ganska värdelös.

Någon fler som haft problem med denna modell?
Citera
2018-04-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag skulle säga att en pulsklocka är onödigt för de allra flesta, oavsett vad man tränar. Jag använder pulsklocka regelbundet vid konditionsträning, men det har enbart med min nördiga personlighet att göra och att jag tycker det är kul, bättre träning tror jag inte att jag får. Jag tycker mest det är kul att komma hem och kolla på lite grafer över hur pulsen har varit, maxpuls osv.

Jag tycker det underlättar enormt när det kommer till att hålla tempo etc. Intervaller utan en pulsklocka hade ju varit väldigt svårt tycker jag. Men pulsbandet är väl kanske som du säger, mest för siffernörderi.
Citera
2018-08-13, 19:47
Medlem
Jag snor denna tråden för att få tips på pulsklocka.

Jag kommer använda den mest till löpning, men det är ett pluss om den fungerar till simning också. Den ska helst kunna spela musik från Spotify via iPhone men utan att behöva ta med telefonen (går det? ). Mäta pulsen via handleden då jag inte kommer använda pulsband. GPS. Helst under 4000 kr. Någon som har en klocka, eller vet om en modell som uppfyller dessa krav som kan tipsa mig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in