• 3
  • 4
2018-02-22, 12:17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
För mig är tolkningen att det är nolltolerans på att spekulera i andra användares uppgifter. I detta gäller självklart även spekulerande i en användares eventuellt andra/flera konton, vilket är vad du gör i ovanstående citat.

Några exempel på vad andra tycker:

(FB) Regel 1.06 - vad får respektive får inte postas? Är det okej om man bara skojar/mod

(FB) Regel 1.06 - vad får respektive får inte postas? Är det okej om man bara skojar/mod

och vad Najas, som du hänvisar till, har sagt tidigare:

Har svarat på detta förut, men måste ta upp det igen. Dina tre exempel är ju HELT irrelevanta i det här fallet, eftersom de handlar om när man faktiskt skriver ut användarnamn. Att detta inte är tillåtet ÄR väldigt tydligt i regeltexten. Men det har inte med den här trådens Topic att göra.
Citera
2018-02-23, 15:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Har svarat på detta förut, men måste ta upp det igen. Dina tre exempel är ju HELT irrelevanta i det här fallet, eftersom de handlar om när man faktiskt skriver ut användarnamn. Att detta inte är tillåtet ÄR väldigt tydligt i regeltexten. Men det har inte med den här trådens Topic att göra.

Mina tre exempel är allt annat än helt irrelevanta och handlar INTE om när man skriver ut användarnamn.

Från länk 1:
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Regeln är bra skriven och behöver inte skrivas om. Om du blir förvirrad av den beror det mer på dig än texten.

Från länk 2:
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Regel 1.06 är djävligt enkel faktiskt.
Ge fan i att spekulera om användare X kan (vara) Y (oavsett om Y är namngiven eller inte).

Från länk 3:
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Min egen högst privata åsikt är att det är nolltolerans mot outningar...

Du skriver:
Citat:
Jag tror du ljuger om att du är ny här. Du känns väldigt välbekant.

Du spekulerar i och med det om användarens andra eventuella konton oavsett om dessa är namngivna eller ej. Mina tre länkar visar på att detta inte är OK.

Du citerar ju själv en del av förtydligandet till 1.06:
Citat:
Det kan finnas skäl till att en person önskar använda två eller flera konton, och så länge detta inte bryter mot reglerna är det ingenting som någon bör lägga sig i eller kommentera.

Du både lägger dig i och kommenterar att användaren antagligen har fler konton.

Solkar 1.06 i mina ögon.
Citera
2018-02-23, 16:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Mina tre exempel är allt annat än helt irrelevanta och handlar INTE om när man skriver ut användarnamn.

Från länk 1:

Från länk 2:

Från länk 3:

Du skriver:

Du spekulerar i och med det om användarens andra eventuella konton oavsett om dessa är namngivna eller ej. Mina tre länkar visar på att detta inte är OK.

Du citerar ju själv en del av förtydligandet till 1.06:

Du både lägger dig i och kommenterar att användaren antagligen har fler konton.

Solkar 1.06 i mina ögon.

Ok, tack för den åsikten. Men den är fortfarande inte min. Regeltexten kan bli rejält mycket tydligare och det med en väldigt liten ändring.

Är det då också lika tydligt för dig att samma regeltext de facto tillåter mig att eftersöka ditt verkliga namn med en direkt uppmaning? För detaljer, se (FB) Oklarheter i regeltext och FAQ om 1.06 -- Vv ändra.
Senast redigerad av nerdnerd 2018-02-23 kl. 16:38.
Citera
2018-02-23, 16:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ok, tack för den åsikten. Men den är fortfarande inte min. Regeltexten kan bli rejält mycket tydligare och det med en väldigt liten förändring.

Är det då också lika tydligt för dig att samma regeltext de facto tillåter mig att eftersöka ditt verkliga namn med en direkt uppmaning? För detaljer, se (FB) Oklarheter i regeltext och FAQ om 1.06 -- Vv ändra.

Ser inte på något sätt hur det skulle vara tillåtet.

Från regeltexten:
Citat:
Att på forumet (via inlägg eller i PM) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet är förbjudet

Att be om någons namn är definitivt att eftersöka.

Nu känns det som du skriver i länken som något som är taget ur ett sammanhang, men läser man det rakt upp och ner utan att det finns en koppling bakåt så hade jag också RP:at det för 1.06. I så fall har du helt rätt i det fallet.
Citera
2018-02-23, 17:00
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ser inte på något sätt hur det skulle vara tillåtet.

Från regeltexten:

Att be om någons namn är definitivt att eftersöka.

Nu känns det som du skriver i länken som något som är taget ur ett sammanhang, men läser man det rakt upp och ner utan att det finns en koppling bakåt så hade jag också RP:at det för 1.06. I så fall har du helt rätt i det fallet.

Sammanhanget är att jag i en tråd hade sagt att jag tycker att det är fegt att gömma sig bakom FBs anonymitet när man attackerar t ex namngivna journalister. Om detta kan man tydligen ha olika åsikter (men det är ju inte Topic här). Dock förstår jag inte varför det skulle ge någon fripass från 1.06 i hur h*n skriver till mig. Iaf om inte regeltexten explicit tillåter det, på ungefär det sätt som najas skriver.

Lite mer om kontexten i det fallet: (FB) Aftonbladet klumpar ihop Flashback med Avpixlat. "Hatsajter hotar demokratin"
Senast redigerad av nerdnerd 2018-02-23 kl. 17:57.
Citera
2018-02-23, 22:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Sammanhanget är att jag i en tråd hade sagt att jag tycker att det är fegt att gömma sig bakom FBs anonymitet när man attackerar t ex namngivna journalister. Om detta kan man tydligen ha olika åsikter (men det är ju inte Topic här). Dock förstår jag inte varför det skulle ge någon fripass från 1.06 i hur h*n skriver till mig. Iaf om inte regeltexten explicit tillåter det, på ungefär det sätt som najas skriver.

Lite mer om kontexten i det fallet: (FB) Aftonbladet klumpar ihop Flashback med Avpixlat. "Hatsajter hotar demokratin"

Har nu följt bakåt och läst din och HS beef tillbaka till november 2015 och även om det är mycket vatten under broarna sedan dess så håller jag med dig. PM:et från HS är väl värt en RP för 1.06 som jag ser det.

Skrämmande att göra det denne gör i ett PM i min bok. Inte värt en moderator på något sätt.

Jag kan faktiskt hålla med dig även om du inte verkar tycka så enligt detta:
(FB) Ett lätt och smart sätt att öka kvaliten på inläggen

Säger alltid vad jag tycker och står för det.
Senast redigerad av tempeZZt 2018-02-23 kl. 22:15.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in