Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-24, 19:59
  #1
Medlem
frasselitos avatar
Mod bytte namn på denna tråd:
(FB) Musik till trippen

Tråden är från 2000. Mod väljer att byta rubrik pga
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Rubriken behövde inte vara i versaler så jag ändrade det.

Mvh,
BFC, moderator

Fine, men mod har inte bytt ut versalerna utan bytt hela namnet på tråden!
Det ursprungliga namnet på tråden var "MUSIK ATT TRIPPA TILL"
Mod byter alltså helt godtyckligt namn på en 18-år gammal tråd!
Här är pm:
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Hej bfc,

Ang denna tråd
(FB) Musik till trippen

Den hette väl "MUSIK ATT TRIPPA TILL"?
Du har bytt namn till "Musik till trippen".
Den borde heta "Musik att trippa till", alltså likadant som förr fast med små versaler om problemet var stora versaler.

Mvh
f
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hejsan!

Det spelar faktiskt inte så stor roll, det är precis samma innebörd.

Mvh,
BFC, moderator
Citat:
Hej,

Jo för dom som vill söka på tråden blir det ju nu annorlunda. Och jag tror rubriken var en fråga förut med frågetecken.

Den är 18 år gammal tråden. Du förändrar trådens rubrik helt godtyckligt. Om stora bokstäver är problemet så är det ju bara att ändra det. Men att ändra rubrik helt och hållet? Varför?

Mvh
f
Citat:
Hejsan!

Jag har provat att söka på lite olika varianter av "musik" och "tripp" kombination med varandra. Alla har presenterat den aktuella tråden. Det är i praktiken ingen som helst skillnad på "Musik till trippen" eller "Musik att trippa till". Att det var en fråga spelar heller ingen roll i praktiken.

Jag hade förstått din kritik om min ändring hade haft några praktiska konsekvenser men nu har den inte det.

Mvh,
BFC, moderator
Citat:
Hej,

"Musik att trippa till" ger implikationer om att här är musik att trippa till. Musiken ger trippen.

"Musik till trippen" ger implikationer att man redan är i en tripp och nu vill ha musik till det.

Så rubrikändringen får någorlunda praktiska konsekvenser då det blir någorlunda annorlunda topic.

Men det anmärkningsvärda är att tråden är 18 år gammal och man först nu ändrar rubriken. Och man ändrar rubrikens namn och mening till något annat. Så kan man väll inte göra?

mvh
f
Citat:
Hejsan!

Jag håller inte med om det du säger och vi kommer inte längre i den här diskussionen. Om detta är något som du verkligen känner att du vill ta vidare så är du välkommen att göra det. Tills en admin säger något i frågan så kommer jag inte att ändra rubriken, eftersom jag inte håller med om ditt resonemang.

Mvh,
BFC, moderator
Citat:
Hej,

Vad är din motivering till varför en förändring av rubriken till något annat utöver versaler är tvunget?

Mvh
f
Citat:
Hejsan!

Det var faktiskt egentligen inte meningen att göra något annat än ta bort caps. Jag insåg inte heller mitt misstag förrän du påpekade det. Men som sagt, det har inte på riktigt någon praktisk inverkan. Alla som vill ha tips/tipsa om trippvänlig musik kommer att hitta tråden och man behöver nog vara rejält anal för att göra den tolkning av det som du gör.

Mvh,
BFC, moderator
Citat:
Hej,

Okej jag förstår. Är det inte bara då att ändra trådens rubrik igen till den ursprungliga rubriken fastän med små versaler?

Mvh
f
Citat:
Hejsan!

Eller så låter jag den vara eftersom den nuvarande rubriken har samma innebörd som den förra. För min del är ärendet avslutat men jag är inte främmande för att i framtiden vid behov ändra den igen.

Mvh,
BFC, moderator

Att diskutera:
Är det okej att mod byter namn på trådar helt godtyckligt? Trådar som är 18-år gamla och bidrar till forumets kultur och struktur genom sin blotta existens.
Bör denna tråds namn byta tillbaka till det ursprungliga namnet?
2018-01-24, 20:06
  #2
Medlem
frasselitos avatar
Glömde ett PM:
Citat:
Hej,

Men du förstör ju denna tråds karaktär och historik genom att ändra rubriken till något helt annat! Och det visar sig att det var pga ett misstag. Och det är fine, vi alla gör misstag. Men man kan faktiskt göra om och göra rätt, det är också okej.

Men du vill inte det, du vill förstöra forumets karaktär och kultur genom att ändra och byta mening på trådars rubrik, en tråd som är 18 år gammal!!!

Du kan väll fundera ett tag på detta. Kanske rationaliteten infinner sig och du ändrar trådens rubrik till den ursprungliga med små versaler, eftersom det ju faktiskt var capslock som du ansåg vara problemet.

Mvh
f
2018-01-24, 20:07
  #3
Medlem
Jag ser inget problem här i allafall. Innebörden är densamma och den går att hitta precis som innan. Visst borde det gjorts för 18 år sedan men bättre sent än aldrig som man säger.
2018-01-24, 20:08
  #4
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Jag ser inget problem här i allafall. Innebörden är densamma och den går att hitta precis som innan. Visst borde det gjorts för 18 år sedan men bättre sent än aldrig som man säger.
Varför skulle det gjorts för 18 år sedan?
2018-01-24, 20:09
  #5
Medlem
Det är inte alla moderatorer som är lingvistiskt bevandrade, vilket speglar samtiden. Du har rätt i sak enligt min mening.
2018-01-24, 20:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Varför skulle det gjorts för 18 år sedan?
Av samma skäl som det gjordes nu, en skrikig topic i versaler är i min bok rätt onödigt.
2018-01-24, 20:13
  #7
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Av samma skäl som det gjordes nu, en skrikig topic i versaler är i min bok rätt onödigt.
Finns det någon regel för det?

Och jag skulle förstå om det fanns det, MEN
då ska väl inte trådens namn bytas till något helt annat namn? Utan man ska väl byta till samma namn fast med små versaler?
2018-01-24, 20:13
  #8
Medlem
Celticos avatar
Till? Då ska det vara för, Musik för trippen.
2018-01-24, 20:14
  #9
Medlem
Oldberrys avatar
Tycker också titeln borde varit kvar som förr, kan ju komplicera sökningar osv...

Finns mycket gammalt skräp kvar från tidigt 2000-tal som idag hade rensats bort men det är ganska kul att kolla igenom dessa trådar ändå
2018-01-24, 20:15
  #10
Medlem
TS har helt rätt i sak det är en fånig och omogen betydelseskiftning i rubrikens innebörd.
2018-01-24, 20:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Finns det någon regel för det?

Och jag skulle förstå om det fanns det, MEN
då ska väl inte trådens namn bytas till något helt annat namn? Utan man ska väl byta till samma namn fast med små versaler?
Nej, det finns ingen sådan regel och det har ingen påstått Heller. Att kalla det för ett helt annat namn tycker jag för den delen är att överdriva något kopiöst.
2018-01-24, 20:16
  #12
Medlem
Zaedrewss avatar
18 år gamla poster bör man kanske låta vara. Innebörden är väl dock detsamma. Jag tycker dock det är ofint med stora bokstäver då det är som man skriker så kanske också skulle ändra om man var mod. Skrika mot mer lugn betydelse.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback