Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-04, 22:50
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SERUM10
Märkligt nog så blockerar feta betongsuggor med cykelförbudsskylt båda ändar av cykelvägen mellan rondellen Värtavägen/Valhallavägen och Karlaplan (bredvid Fältöversten). Alltså en helt ny cykelbana som man anbefalls att inte cykla på.
Som man nu byggt, så slutar cykelbanan med att gå tvärs över trottoaren vid Karlaplan, vilket varje dag orsakar ett antal incidenter, irritation och svordomar.

Det är alltså så, att cyklister och fotgängare rör sig vinkelrätt mot varandra. Cykelbanan är dåligt markerad (en asfaltsträng tvärs över trottoaren, bara) och gående som inte känner till cykelbanan har ingen anledning att tro att det plötsligt ska komma en cykel farande från sidan.

Röd asfalt kan möjligen hjälpa litet grand, men detta behöver byggas och bli ett regelrätt övergångsställe om man ska få acceptabel säkerhet.
Citera
2018-02-05, 08:20
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
En annan syn på saken. Trafiksäkerhet är viktig samt tydligare separering mellan cykel och fotgängare.
https://www.bicycling.se/blogs/krist...idiotbygge.htm

Det första förslaget hade aldrig accepteras för biltrafiken. Varför ska det då accepteras för cykeln? Ingen verkar kunna svara på frågan varför cykel ska ha det så mycket sämre jämfört med biltrafiken?

Det finns många exempel på körbanor som smalnas av. Det går att göra trafiksäkert.

Trafikkontoret kanske agerade del här, det jag hoppar till på är kostnaden. Jag har själv cyklat igenom den gamla tunneln ett flertal gånger och så illa var det inte.

Självfallet ska vi lägga pengar även på cykelleder, men det sia vara vettiga satsningar. Inte på sträckningar som löper över en mördarbacke när det finns bra vägar i närheten. Osv
Citera
2018-02-05, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nej tvärtom. Kalla fakta:

Korsningen utanför Kungliga Tennishallen - Fältöversten:

- Via Erik Dahlbergsgatan: 1,28 km

- Via Värtavägen: 1,64 km.

Plus att du slipper Värtavägsbacken om du tar Erik Dahlbergsgatan.

Men till Garnisonen, Radiohuset och TV-huset är Värtavägen den längsta (och backigaste) vägen:

Korsningen utanför Kungliga Tenisshallen - Garnisonen:

Via Värtavägen: 2,16 km.

Via Erik Dahlbergsgatan: 2,13 km.

Återigen är Värtavägen den längsta vägen vart man än ska:

Som det ser ut idag är avstånden följande från Valparaiso:

Valparaiso - Garnisonen via Lindarängsvägen: 2,13 km
Valparaiso - Garnisonen via Värtavägen: 2,70 km

Valparaiso - TV-huset via Lindarängsvägen: 1,81 km
Valparaiso - TV-huset via Värtavägen: 2,85 km

Nu utgör kvarteret Valparaiso bara en liten del av de bostäder och kontor som ska byggas i Värtahamnen/Frihamnen/Loudden; Majoriteten kommer att ligga betydligt närmare Lindarägsvägen varvid Värtavägens nackdel blir än större.

Summa summarum kan man bara konstatera, att dom som planerat denna cykelbana inte har mätt ordentligt och knappast prövat att cykla själva i området i någon större utsträckning.
Bra med fakta på rena avstånd. Jag har inte mätt själv.

Anledningen till att Erik Dahlbergsg inte valt som större stråk för cyklister osv är förmodligen för att Värtavägen är ett betydligt större stråk som används mkt mer än Erik Dahlbergsgatan. Det finns bra många fler företag, affärer och annat i anslutning till Värtavägen, än Erik Dahlbergsg.
De som kommer från färjorna tar Värtavägen. Det är väldigt många som kommer från färjorna. Stombuss 1 går på Värtavägen. Osv osv.
Tror staden inte vill bryta upp kullerstensbeläggningen på Erik Dahlbergsg dessutom, kanske är viktigt i nationalstadsparken eller dyl.
Dessutom är Erik Dahlbergs också backig om än mindre backar än Värtavägen. Dock på kullersten vilket är rätt drygt att cykla på.

Värtavägen kan vi inte konstatera är mkt närmre men däremot mer utnyttjad som stråk redan idag för gående, cyklister, bilister och kollektivtrafik.
Citera
2018-02-05, 10:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Everglot

Anledningen till att Erik Dahlbergsg inte valt som större stråk för cyklister osv är förmodligen för att Värtavägen är ett betydligt större stråk som används mkt mer än Erik Dahlbergsgatan. Det finns bra många fler företag, affärer och annat i anslutning till Värtavägen, än Erik Dahlbergsg.
De som kommer från färjorna tar Värtavägen. Det är väldigt många som kommer från färjorna. Stombuss 1 går på Värtavägen. Osv osv.
Tror staden inte vill bryta upp kullerstensbeläggningen på Erik Dahlbergsg dessutom, kanske är viktigt i nationalstadsparken eller dyl.
Dessutom är Erik Dahlbergs också backig om än mindre backar än Värtavägen. Dock på kullersten vilket är rätt drygt att cykla på.

Värtavägen kan vi inte konstatera är mkt närmre men däremot mer utnyttjad som stråk redan idag för gående, cyklister, bilister och kollektivtrafik.
Har du några mätningar som visar, att Värtavägen har många cyklister?

Mitt eget intryck, som delas av andra personer som bl a jobbar längs Tegeluddsvägen, är annars att de allra flesta väljer Lidingövägen, och att ett mindre antal väljer Erik Dahlbergsgatan, medan endast ett fåtal använder sig av Värtavägen.
Citera
2018-02-05, 11:00
Medlem
Citat:
Har du några mätningar som visar, att Värtavägen har många cyklister?

Mitt eget intryck, som delas av andra personer som bl a jobbar längs Tegeluddsvägen, är annars att de allra flesta väljer Lidingövägen, och att ett mindre antal väljer Erik Dahlbergsgatan, medan endast ett fåtal använder sig av Värtavägen.
Det beror helt och hållet på var cyklisterna ska.
Jag har inga mätningar. Bara egna observationer.
Citera
2018-02-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Everglot

Problemet är ju att Värtavägen inte kommer bli något "större cykelstråk" bara för att man kallar den det. Jag cyklar själv regelbundet från den sidan av stan och även om jag skulle kunna ta en liten omväg för att cykla på säkra och snabba cykelbanor är den här sträckan så kort att det knappast motiverar omvägar. Framförallt inte när backarna även är brantare och längre än alternativen.

Cyklister tar den snabbaste vägen för att nå sitt mål, precis som alla andra trafikanter. Det är lite som när man anlägger en gångväg runt en park men där gångtrafikanterna ändå genar genom parken och skapar informella stigar.
Citera
2018-08-21, 22:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Uppdatering: Värtavägen har nu varit avspärrad i ena riktningen i närmare ett år, och dessutom saknat busstrafik.

Senaste besked från staden är att det ska vara klart i augusti. Det ser ut att närma sig färdigställande, men vi får väl se.

Hur som helst får den glest - i synnerhet när det gäller cyklar - trafikerade Värtavägen en rejäl cykelbana, som dock inte - i alla fall än så länge - är fysiskt separerad från gångbanan, varför både fotgängare och barnvagnar frekventerar cykelbanan.

På den större Valhallavägen, där cykeltrafiken är kanske tio gånger så stor, har man däremot inte gjort någonting. Där får cyklister,fotgängare, hundar/hundrastare och joggare samsas om en sand/grus-gång utan som blir lerig och försedd med lerpölar när det regnar. Där finns vare sig fysisk separation eller linjer som anger vad som är cykel- resp gångbana, så det är rörigt. Vid en korsande gångväg har man satt upp krukor med någon slags häckväxter som skymmer sikten, vilket orsakar ideliga tillbud. Och i rondellen där Värtavägen och Valhallavägen korsar varandra har man hällt ut litet grövre grus på cykelbanan.

Varje gång jag passerar försöker jag förstå hur dom tänkt, som planerat detta. Men jag lyckas inte.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2018-08-21 kl. 22:48.
Citera
2018-09-29, 00:09
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Nu har både cykel- och vägbanor på "nya" Värtavägen varit i drift i bortåt en månad.

När jag senaste veckan har åkt Värtavägen i sin helhet tre gånger - i rusningstid - har jag sett en, två, resp tre cyklister, varav en cyklade på gatan. Alla tre gångerna såg jag ett tiotal bilar längs den kilometerlånga gatan.

Slutsats: Värtavägen är lika otrafikerad som tidigare och så här långt gör de nya cykelbanorna varken till eller från.

På Valhallavägen (som korsar Värtavägen) är det dock gott om cyklister, som tyvärr får nöja sig med en grusväg som blir blöt och lerig i regn och där de får samsas med fotgängare och hundrastare.
Citera
2019-08-09, 20:02
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Nu har Värtavägens cykelbana varit i trafik i ett år.

Cykeltrafiken är fortfarande mycket sparsam, även i rusningstid. Sällan mer än 4-5 cyklister i minuten i snitt. Lustigt nog väljer en del att cykla på gatan.

Biltrafiken är sparsam även den. Precis som den alltid varit.

Flera jag känner väljer att cykla på gatan när de passerar Valhallavägen eftersom cykelbanan gör en kringelkrokig omväg med viss risk att kollidera med forgängare.

Jag tycker att man nu kan dra följande slutsatser:

- pengarna kunde ha använts betydligt bättre. T ex till en cykelbana i Valhallavägens mitt, där det är 5-10 gånger så många cyklister som på Värtavägen.

- inför kommande cykelbanebyggen bör man dels göra ordentliga mätningar av cykeltrafiken på alternativa sträckningar, dels intervjua cyklisterna om hur de ser på olika alternativ.
Citera
2024-02-22, 23:37
Medlem
Pengarna kunde ha använts bättre. Gör om - Gör rätt - och Gör INTE om samma misstag igen.
Miljömupparnas slöseri med pengarna på onödiga projekt kommer bli vår undergång.

Kan framöver det få beslutas att den/dom som vill ha sådant sk*t kan bekosta det själv/a. Vill cyklande miljömuppar ha cykelbanor, och som sedemera också kom, cykelgator, så kan dom väl lägga...säg 10%...av sitt eget sparkapital på det. Och om alla miljömuppar är lika seriösa så att alla lägger 10% vardera så blir det nog en stor summa att göra något för i slutändan.

På det viset blir vi andra vanliga folk befriade från miljömupparnas idéer.
Vanliga folk kan cykla på vanliga gator som alla andra.
Citera
2024-11-06, 11:59
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Uppdatering:

Kollade trafiken på Värtavägen häromdagen, strax efter rusningstid. På en kvart passerade:

På cykelbanan:

- 3 cyklar
- 3 Voi-are
- 3 Foodorabud

På körbanan/gatan

- 3 cyklar
- 2 Foodorabud
- 1 buss i varje riktning
- Ca 20 bilar

Det är mer trafik i värsta rusningstrafiken, men inte så att det är trångt på något sätt. Värtavägen är, och har alltid varit, ett rätt ointressant alternativ både för cyklister och bilister. Jag menar, att det stora belopp som gått till denna cykelbana kunde ha gjort betydligt större nytta någon annan stans.

Låt oss nu hoppas att man gör utvärderingar värda namnet innan man bygger nya cykelbanor.
Citera
2024-11-06, 13:19
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Uppdatering:

Kollade trafiken på Värtavägen häromdagen, strax efter rusningstid. På en kvart passerade:

På cykelbanan:

- 3 cyklar
- 3 Voi-are
- 3 Foodorabud

På körbanan/gatan

- 3 cyklar
- 2 Foodorabud
- 1 buss i varje riktning
- Ca 20 bilar

Det är mer trafik i värsta rusningstrafiken, men inte så att det är trångt på något sätt. Värtavägen är, och har alltid varit, ett rätt ointressant alternativ både för cyklister och bilister. Jag menar, att det stora belopp som gått till denna cykelbana kunde ha gjort betydligt större nytta någon annan stans.

Låt oss nu hoppas att man gör utvärderingar värda namnet innan man bygger nya cykelbanor.

De flesta cykelbanor byggs på platser där man vill ha mer cykeltrafik. Hur mycket cykeltrafik det finns där just nu ger inte en riktigt rättvisande bild. Detta är relativt nära stan och många som bor där kan alltså med relativ lätthet välja att cykla in till stan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in