Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-02-03, 12:06
Medlem
321js avatar
Vad tror ni om bandyns framtid?

Antalet klubbar verkar minska hela tiden. Det blir fler inomhushallar men i det stora hela tycker jag att sporten krymper.

https://webcache.googleusercontent.c...ient=firefox-b

"– Det ser ganska dystert ut i hela Sörmland – kanske till och med i hela bandy-Sverige tyvärr. Tiderna förändras naturligtvis, så är det ju. Man kan tycka att det är tråkigt själv att se att det bär så mycket utför."

https://www.bandypuls.se/logga-in/zo...e-prata-om-det

https://webcache.googleusercontent.c...ient=firefox-b

"Men bandyns ras är inte isolerad till Katrineholm.

— Sporten är ute, omodern. VM har ju lite av löjets skimmer över sig, tycker Arne Eklöf.

Där tycker han sporten har en del att skylla sig själv.

— Bandyn har tappat attraktionskraft när det hela tiden handlar om att tänka säkerhet och spela bakåt i stora vida cirklar."

Hur många av dessa klubbar finns kvar om tio år?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...bbar_i_Sverige
Senast redigerad av 321j 2018-02-03 kl. 12:22.
Citera
2018-02-03, 12:40
Medlem
Samma utveckling har varit på gång i Finland i flera decennier. Numera ser man t.ex. bara små notiser om Finlands matcher i VM istället för hela artiklar. Jag undrar om inte hela sporten håller på att dö, trots tappra försök att etablera sig i nya länder.
Citera
2018-02-03, 12:54
Medlem
Jag bor i Sandviken där bandy har haft stor betydelse under många år. Även här har intresset minskat och publiksiffrorna gått ner. 2009 byggdes en hall för bl a bandy, jag tror faktiskt att detta minskade intresset för matcherna.

Min uppfattning är att många sandvikenbor gick på bandy mer för traditionens skull; att stå på en läktare och småfrysa i alla väder var en del av upplevelsen. Att sitta ner i en upplyst och halvvarm lokal upplevs kanske som väl "kliniskt".
Citera
2018-02-03, 13:20
Medlem
tegelpanna123s avatar
Man får ju inte ta med sig egen sprit(bandyportfölj) in på arenorna, det suger! Både ABB och Göransson, jag vet inte, känns som man är på bio!

Nej, -5 grader, uppehåll på Studan ska det vara samt kaffe med Gök🐣

Synd att Sirius suger kåldolme bara..
Citera
2018-02-14, 21:48
Medlem
Hamnar lite i fällan själv. För bra TV sändningar gör att man hellre ser matchen hemmifrån i stället.
Citera
2018-02-14, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegelpanna123
Man får ju inte ta med sig egen sprit(bandyportfölj) in på arenorna, det suger! Både ABB och Göransson, jag vet inte, känns som man är på bio!

Nej, -5 grader, uppehåll på Studan ska det vara samt kaffe med Gök🐣

Synd att Sirius suger kåldolme bara..
Tycker Sirius avslutar serien som ett av de formstarkaste lagen.. Nästa år?!
Citera
2018-02-14, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tabulator
Jag bor i Sandviken där bandy har haft stor betydelse under många år. Även här har intresset minskat och publiksiffrorna gått ner. 2009 byggdes en hall för bl a bandy, jag tror faktiskt att detta minskade intresset för matcherna.

Min uppfattning är att många sandvikenbor gick på bandy mer för traditionens skull; att stå på en läktare och småfrysa i alla väder var en del av upplevelsen. Att sitta ner i en upplyst och halvvarm lokal upplevs kanske som väl "kliniskt".
Inflation i framgångar?
Citera
2018-02-15, 21:48
Medlem
Bandyns stora problem är nog rekrytering av unga. Där den har fäste är det nog lugnt, men i städer där annat finns blir det tufft.

Sen är min personliga åsikt att bandyn är mer uppstyrd och tråkigare att titta på numera. Är det inte att satsa på femtioelva hörnor så är det att krypa ned med hela laget i knät på egen målis och hålla siffrorna nere.
Citera
2018-02-24, 05:54
Medlem
I min hemstad, som haft Elitserielag i nästan 35 år sista 40 åren, så är man rätt överens om att bandyn är en sport som kommer dö ut om ett 10-tal år.
Citera
2018-03-17, 10:55
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Sjukt, tänkte på detta igår. I min generation känner jag typ en person som gillar bandy, mest för han är bajare. aik satsar ju men kommer nog inte ha mycket fans. Och då är jag ändå inte purung. Känns väl som generationen under mig bryr sig ännu mindre. De flesta kallar det larv och skitsport.

Jag själv tycker det är en underhållande sport och sett några SM och VM-finaler live. Även om jag sällan kollar annars eller inte bryr mig så mycket om sporter där Djurgår'n inte är bra.

Men ska på finalen idag Förväntar mig mest gamla gubbar och tanter på plats.

Visst jag bor i Stockholm där bandy inte är lika starkt som på andra ställen. Men tror det kommer dö ut mer och mer tills typ bara Edsbyn, Bollnäs, Villa och Sandviken (har säkert glömt någon "klassisk" bandyby) finns kvar.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2018-03-17 kl. 10:57.
Citera
2018-03-17, 20:48
Medlem
ducky123s avatar
Ja visst är detta en trend som är väldigt svårt att vända på. För det första så minskar antalet föreningar i de flesta sporterna om man jämför med 70-talet som de gör i artikeln då hade i princip varje by ett eget lag i bandy och fotboll. Idag finns det varken spelare som ställer upp eller eldsjälar att driva föreningar. Det är extremt svårt att få tag på ideella krafter och de som är engagerade får för stor börda så att de tröttnar eftersom de får ta ett så stort lass. Det känns också som att lagen är seriösare än på 70-talet då inte träning var lika viktigt, nu har ju div7 lag i fotboll träningar 2 gånger i veckan.

En annan stor nackdel bandyn har är den stora planen vilket gör driftkostnaderna höga, samt att det krävs stora pengar för att satsa på en kylanläggning när det bara finns fåtal spelare och det gör det svårt för en kommun att lägga de pengarna. Förbundet har ju lagt serierna så att de börjar i början av november och det finns ju inte en möjlighet utom möjligtvis i norraste Sverige att ha en naturis då år efter år. De flesta serier slutar i mitten av februari och så idag var sista matchten för året. Jag förstår inte att man inte har skjutit på det mer åt det här hållet för det är oftast under februari som det bästa bandyvädret brukar vara och då är säsongen redan slut.

Att inte ungdomar väljer att spela bandy är förståeligt, dels så får du en kortare säsong och åka skridskor än om du spelade hockey. Dessutom så är det betydligt längre resor för bandylag än andra sporter. Tror det var en tränare i Finspångs p-12 eller någon liknande ålder och inom en radie av 3 mil från Finspång så hade det fotbollslaget fler motståndare än vad bandylaget hade i hela Sverige.Då förstår man att det blir mycket resande redan i en ung ålder.
Citera
2018-03-17, 23:47
Moderator
HelgeBuks avatar
Dyrt, det är nog den enkla förklaringen. Svårt för föreningar att dra in tillräckligt mycket pengar för att finansiera en bandyplan, relativt långa resor (jämfört med t.ex. fotboll eller innebandy i samma division/ålder), och även för de individuella spelarna när det gäller personlig utrustning. Skridskor, klubbor, skydd. Det är dyrt.

Dessutom är det på många platser inte "coolt" nog för att locka många ungdomar, vilket är väldigt tråkigt förstås. Och oförtjänt. Bandy är jävligt hårt egentligen, men har av nån anledning fått en liten töntstämpel på sig, iaf om man frågar "tuffa" hockeykillar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in