• 6
  • 7
2018-07-08, 14:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Hela rvhattsbegreppet "subvention" i samband med skatteavdrag implicerar att politikerna p ngot vis ger rtt att disponera alla inkomster som folk arbetar ihop, men att dom ibland r "snlla" & lter den arbetande behlla en del av sin inkomst.

All skatt r stld.
Citera
2018-07-08, 14:59
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
I dag freslog SD en skattesubvention p villalarm.

Skattebetalarna ska allts st fr 50 % av kostnaden fr den som vill installera hemlarm. Samtidigt var partiet ett av de som rstade mot elcykelpremien som gr att 25 % av priset fr en elcykel betalas av skattebetalarna.

Finns det ngon logik i hur partierna vljer vilka subventioner de ska stdja? Varfr subventionera inbrottslarm, men inte elcyklar?

Inbrottslarm ger kad trygghet. Det gr inte elcyklar. SD gr till val p kad trygghet, inte subventionerad motion.
Citera
2018-07-08, 15:47
Medlem
Fris avatar
Skatten ska frsts vara densamma p alla produkter. Det ska vara produktens vrde som avgr om man kper den eller inte, inte vra livslngt arbetslsa partiledare och ministrar. De begriper ju ingenting och har aldrig lyckats med ngonting i sina liv. Vem kan inbilla sig att de vet hur att stta priser p saker och ting?
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Inbrottslarm ger kad trygghet. Det gr inte elcyklar. SD gr till val p kad trygghet, inte subventionerad motion.
Ne, tvrtom! Det invaggar offren i falsk trygghet. Zigenarna struntar i att den dr ljliga lilla dosan piper. Det kommer ingen polis. Det blir inget straff. Jag kan bara frst Jimmie kesson som att han nu ljuger fr att frska lura de allra dummaste fjollorna att rsta p honom. Han har ju redan rekryterat alla han hittat p psykakuten s nu blir det allt svrare att hitta nnu fler rster.

Sverigedemokraterna gr frn villa till villa med sina flygblad, och erbjuder ett skattesubventionerat kattlarm p kpet. Vldigt trovrdigt och vertygande. Ska de inte subventionera ett snt dr helt vrdelst frsvarsspray ocks, som tar slut p tv sekunder och blser bort direkt, frutom att det bara skulle reta upp en grningsman om en droppe osannolikt nog skulle trffa honom i ansiktet. Jag ska rota fram nnting trasigt och vrdelst i garderoben se om inte ngon SD:are vill slja det t mig.
Citera
2018-07-08, 17:14
Medlem
90taletskronas avatar
Intressant mne.

Jag tycker att de enda varor som ska subventioneras r de som krvs fr att kunna leva ett hyfsat liv. D allts hyresbostder, mat, mjligen offentlig transport och telefoni?

Slopa allt annat, srskilt fr bostadsrtter, bolnesubventioner och ka skatten p dem istllet fr att se till s att frre kper bostad. Man ska ju inte kunna f ga land, man lnar dem frn sina barn.
Citera
2018-07-08, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Frgestllningen kommer frn trden om elcykelpremien som regeringen infr och som ger upp till 25% av pengarna tillbaka p inkpet av en elcykel. Mnga flashbackare verkar tycka att det r orimligt att skattemedel subventionerar cykelkp, men har inga problem med att skattemedel subventionerar kp av stdning.

Det tycker jag r hyckleri. Det kan inte vara rimligare fr staten att finansiera stdning till rikare personer n cykelkp. Drfr tnkte jag att vi i den hr trden kan diskutera vilka subventioner som r bra och vilka som r dliga. Vad skiljer en bra skattesubvention frn en dlig?

Nedan fljer en lista p subventionerade produkter. I listan framgr det vad produkten r, vem som sljer och kper den samt ungefr hur stor andel av priset som subventioneras. Form anger hur subventionen betalas ut. Avdrag betyder att den r i formen av en skattereduktion, premie en insttning och momssnkning att momssatsen r reducerad fr varan.

Produkt: Bolnerntor
Sljare: Banker
Kpare: Bolnetagare
Subventionsgrad: 30%
Form: Avdrag

Produkt: Elcyklar
Sljare: Cykelhandlare
Kpare: Cyklister
Subventionsgrad: 25%
Form: Premie

Produkt: Ombyggnationer
Sljare: Hantvekare
Kpare: Bostadsgare
Subventionsgrad: 50%

Produkt: Stdhjlp
Sljare: Stdare
Kpare: Stdhjlpsbehvande
Subventionsgrad: 50%

Produkt: Restaurangbesk
Sljare: Krgare
Kpare: Restaurangbeskare
Subventionsgrad: 13%
Form: Momssnkning (12%)

Produkt: Bcker
Sljare: Bokhandlar
Kpare: Lsare
Subventionsgrad: 19%
Form: Momssnknng (6%)

Produkt: Friskvrdsbidrag
Sljare: Gymanlggningar o.dyl.
Kpare: Motionrer
Subventionsgrad: 100%?
Form: Frmn

Produkt: Jordbruksprodukter
Sljare: Bnder
Kpare: Konsumenter
Subventionsgrad: 70%+?
Form: EU-bidrag m.m.

Jag tror man kan hlla p hur lnge som helst fr det finns en jvla massa bidrag och avdrag. Frgestllningen fr trden r allts vilka av dessa r bra och ska vara kvar? Vilka r dliga och ska bort och varfr?

Hyresregleringen!
Citera
2018-07-08, 19:01
Medlem
Citat:

Motion?? Nej d skulle man skattebefria vanliga cyklar i stllet Miljpartiet ville kpa rster det r vad elcyklar handlar om. Sd vill ocks kpa rster men med betydligt mindre pengar.
Citera
2018-07-08, 19:06
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Skatten ska frsts vara densamma p alla produkter. Det ska vara produktens vrde som avgr om man kper den eller inte, inte vra livslngt arbetslsa partiledare och ministrar. De begriper ju ingenting och har aldrig lyckats med ngonting i sina liv. Vem kan inbilla sig att de vet hur att stta priser p saker och ting?

Ne, tvrtom! Det invaggar offren i falsk trygghet. Zigenarna struntar i att den dr ljliga lilla dosan piper. Det kommer ingen polis. Det blir inget straff. Jag kan bara frst Jimmie kesson som att han nu ljuger fr att frska lura de allra dummaste fjollorna att rsta p honom. Han har ju redan rekryterat alla han hittat p psykakuten s nu blir det allt svrare att hitta nnu fler rster.

Sverigedemokraterna gr frn villa till villa med sina flygblad, och erbjuder ett skattesubventionerat kattlarm p kpet. Vldigt trovrdigt och vertygande. Ska de inte subventionera ett snt dr helt vrdelst frsvarsspray ocks, som tar slut p tv sekunder och blser bort direkt, frutom att det bara skulle reta upp en grningsman om en droppe osannolikt nog skulle trffa honom i ansiktet. Jag ska rota fram nnting trasigt och vrdelst i garderoben se om inte ngon SD:are vill slja det t mig.

Jag tycker inte frslaget ndvndigtvis r fel, men man skull inte anvnt det i media. det knns ytterst pinsamt att ge det mediatid. men verlag tycker inte jag att staten ska subventionera ett jota. Inte boln, ROT, hemlarm eller elcyklar.
Citera
2018-07-08, 20:54
Medlem
Takpapps avatar
Citat:

De s.k. elcyklarna ger inte motion. Det r elmopeder, och att subventionera dessa har INGEN som helst positiv inverkan p utslppen. Det hade varit en strre miljtgrd att infra subvention p att kpa elektrisk lvbls. Skattepengar rakt ner i avloppet, tack fr det muslimpartiet!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in