Frågeställningen kommer från tråden om elcykelpremien som regeringen inför och som ger upp till 25% av pengarna tillbaka på inköpet av en elcykel. Många flashbackare verkar tycka att det är orimligt att skattemedel subventionerar cykelköp, men har inga problem med att skattemedel subventionerar köp av städning.
Det tycker jag är hyckleri. Det kan inte vara rimligare för staten att finansiera städning till rikare personer än cykelköp. Därför tänkte jag att vi i den här tråden kan diskutera vilka subventioner som är bra och vilka som är dåliga. Vad skiljer en bra skattesubvention från en dålig?
Nedan följer en lista på subventionerade produkter. I listan framgår det vad produkten är, vem som säljer och köper den samt ungefär hur stor andel av priset som subventioneras. Form anger hur subventionen betalas ut. Avdrag betyder att den är i formen av en skattereduktion, premie en insättning och momssänkning att momssatsen är reducerad för varan.
Produkt: Bolåneräntor
Säljare: Banker
Köpare: Bolånetagare
Subventionsgrad: 30%
Form: Avdrag
Produkt: Elcyklar
Säljare: Cykelhandlare
Köpare: Cyklister
Subventionsgrad: 25%
Form: Premie
Produkt: Ombyggnationer
Säljare: Hantvekare
Köpare: Bostadsägare
Subventionsgrad: 50%
Produkt: Städhjälp
Säljare: Städare
Köpare: Städhjälpsbehövande
Produkt: Restaurangbesök
Säljare: Krögare
Köpare: Restaurangbesökare
Subventionsgrad: 13%
Form: Momssänkning (12%)
Produkt: Böcker
Säljare: Bokhandlar
Köpare: Läsare
Subventionsgrad: 19%
Form: Momssänknng (6%)
Produkt: Friskvårdsbidrag
Säljare: Gymanläggningar o.dyl.
Köpare: Motionärer
Subventionsgrad: 100%?
Form: Förmån
Produkt: Jordbruksprodukter
Säljare: Bönder
Köpare: Konsumenter
Subventionsgrad: 70%+?
Form: EU-bidrag m.m.
Jag tror man kan hålla på hur länge som helst för det finns en jävla massa bidrag och avdrag. Frågeställningen för tråden är alltså vilka av dessa är bra och ska vara kvar? Vilka är dåliga och ska bort och varför?
Det tycker jag är hyckleri. Det kan inte vara rimligare för staten att finansiera städning till rikare personer än cykelköp. Därför tänkte jag att vi i den här tråden kan diskutera vilka subventioner som är bra och vilka som är dåliga. Vad skiljer en bra skattesubvention från en dålig?
Nedan följer en lista på subventionerade produkter. I listan framgår det vad produkten är, vem som säljer och köper den samt ungefär hur stor andel av priset som subventioneras. Form anger hur subventionen betalas ut. Avdrag betyder att den är i formen av en skattereduktion, premie en insättning och momssänkning att momssatsen är reducerad för varan.
Produkt: Bolåneräntor
Säljare: Banker
Köpare: Bolånetagare
Subventionsgrad: 30%
Produkt: Elcyklar
Säljare: Cykelhandlare
Köpare: Cyklister
Subventionsgrad: 25%
Form: Premie
Produkt: Ombyggnationer
Säljare: Hantvekare
Köpare: Bostadsägare
Produkt: Städhjälp
Säljare: Städare
Köpare: Städhjälpsbehövande
Produkt: Restaurangbesök
Säljare: Krögare
Köpare: Restaurangbesökare
Subventionsgrad: 13%
Form: Momssänkning (12%)
Produkt: Böcker
Säljare: Bokhandlar
Köpare: Läsare
Subventionsgrad: 19%
Form: Momssänknng (6%)
Produkt: Friskvårdsbidrag
Säljare: Gymanläggningar o.dyl.
Köpare: Motionärer
Subventionsgrad: 100%?
Form: Förmån
Produkt: Jordbruksprodukter
Säljare: Bönder
Köpare: Konsumenter
Subventionsgrad: 70%+?
Form: EU-bidrag m.m.
Jag tror man kan hålla på hur länge som helst för det finns en jävla massa bidrag och avdrag. Frågeställningen för tråden är alltså vilka av dessa är bra och ska vara kvar? Vilka är dåliga och ska bort och varför?