• 1
  • 2
2018-02-04, 18:40
Medlem
EnGodForlorares avatar
Frgestllningen kommer frn trden om elcykelpremien som regeringen infr och som ger upp till 25% av pengarna tillbaka p inkpet av en elcykel. Mnga flashbackare verkar tycka att det r orimligt att skattemedel subventionerar cykelkp, men har inga problem med att skattemedel subventionerar kp av stdning.

Det tycker jag r hyckleri. Det kan inte vara rimligare fr staten att finansiera stdning till rikare personer n cykelkp. Drfr tnkte jag att vi i den hr trden kan diskutera vilka subventioner som r bra och vilka som r dliga. Vad skiljer en bra skattesubvention frn en dlig?

Nedan fljer en lista p subventionerade produkter. I listan framgr det vad produkten r, vem som sljer och kper den samt ungefr hur stor andel av priset som subventioneras. Form anger hur subventionen betalas ut. Avdrag betyder att den r i formen av en skattereduktion, premie en insttning och momssnkning att momssatsen r reducerad fr varan.

Produkt: Bolnerntor
Sljare: Banker
Kpare: Bolnetagare
Subventionsgrad: 30%
Form: Avdrag

Produkt: Elcyklar
Sljare: Cykelhandlare
Kpare: Cyklister
Subventionsgrad: 25%
Form: Premie

Produkt: Ombyggnationer
Sljare: Hantvekare
Kpare: Bostadsgare
Subventionsgrad: 50%

Produkt: Stdhjlp
Sljare: Stdare
Kpare: Stdhjlpsbehvande
Subventionsgrad: 50%

Produkt: Restaurangbesk
Sljare: Krgare
Kpare: Restaurangbeskare
Subventionsgrad: 13%
Form: Momssnkning (12%)

Produkt: Bcker
Sljare: Bokhandlar
Kpare: Lsare
Subventionsgrad: 19%
Form: Momssnknng (6%)

Produkt: Friskvrdsbidrag
Sljare: Gymanlggningar o.dyl.
Kpare: Motionrer
Subventionsgrad: 100%?
Form: Frmn

Produkt: Jordbruksprodukter
Sljare: Bnder
Kpare: Konsumenter
Subventionsgrad: 70%+?
Form: EU-bidrag m.m.

Jag tror man kan hlla p hur lnge som helst fr det finns en jvla massa bidrag och avdrag. Frgestllningen fr trden r allts vilka av dessa r bra och ska vara kvar? Vilka r dliga och ska bort och varfr?
Citera
2018-02-04, 18:46
Medlem
Den enda subventionen med riktig legitimitet r vl mediciner.

Sen kan man ju ifrgastta om momsen ska finnas alls.
Citera
2018-02-04, 18:48
Medlem
Sen vill jag ppeka att jag funderade i 12 sekunder innan jag svarade i trden och br drfr inte lastas fr min kommentar om momsen. Puss
Citera
2018-02-04, 18:53
Medlem
Vldigt imponerande sammanfattning. Har du gjort den sjlv? Om inte s tack fr att du tog upp det, och om det var du s r jag n mer imponerad.

Stdhjlp ska givetvis inte subventioneras. Har man ett s stort hus s br man ocks ha driftighet eller rd att ordna det enligt marknadens faktiska kostnader.

Restaurangbesk: Detta r jag s jvla pissbesviken p. Jag knner mig s jvla dum. Jag fresprkade detta. Jag frsvarade detta.
Det har inte gynnat oss vanliga ett piss. Resultatet blev dyrare mat, frre anstllda. Hur in i helvete det nu gtt till. (Allt r fr helvete dubbelt s dyrt som frr. Med inflation kanske endast 40% dyrare?). Endast garna kan ha tjnat p detta.

McDonalds krde ngon kampanj i 6 mnader efter infrandet av deras restaurangbidrag. "15 kr rabatt p en Big Mac-meny! Och vi har som ml att anstlla en ny i varje restaurang!". Det gick ju t helvete i princip omedelbart. 12 mnader senare s var det dyrare n ngonsin, och med smre service.
Senast redigerad av Daudodidi 2018-02-04 kl. 18:59.
Citera
2018-02-04, 18:57
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Den enda subventionen med riktig legitimitet r vl mediciner.

Sen kan man ju ifrgastta om momsen ska finnas alls.

Skolor och hgskolor d? Eller sjukvrden verlag, vet du vad ex kemoterapi egentligen kostar?
Citera
2018-02-04, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Skolor och hgskolor d? Eller sjukvrden verlag, vet du vad ex kemoterapi egentligen kostar?
Utbildning och sjukvrd r goda investeringar. Det r ocks ngonting som folk behver i lika grad oberoende av deras grningar i livet.

Edit:
Sorry, jag trodde att du argumenterade mot sdan subvention. Inser nu att du fresprkade denna subvention. Cheers fr dig d
Citera
2018-02-04, 19:08
Avstngd
Niggerss avatar
Bsta r vl generellt snkta skatter. Men tills det gr genom , s RUT och ROT vldig bra, plus jobbavdraget. Det man skulle spara p tolkhjlp nyanlnda och juristhjlp asylskande, ven boende t flyktingar br "flyktingen" sjlv ta kostnaden. ven socialbidrag r en subvention man borde dra in eller begrnsa.

ven partistdet r ngot man borde skra i, idag r det alldeles fr generst. Partimedlemmarna borde bra kostnader fr politiska partier.
Citera
2018-02-04, 19:39
Medlem
Citat:

Ja medicin var fel ord. Sjukvrd r sjlvskrivet. Skola inte lika sjlvklart men visst, jag r med p det. Obs! Min brasklapp efter inlgget om att jag bara tnkte 12 sekunder.
Citera
2018-02-04, 20:16
Medlem
revodnebs avatar
Ombyggnationer, dvs rot r vl bara 30% numera?
Citera
2018-02-04, 20:41
Medlem
PlutoJs avatar
Nr det gller vanlig konsumtion, inga!
Medicin och sjukvrd r en annan femma, det hr till samhllsnyttiga funktioner precis som post och grundlggande infrastruktur.
Citera
2018-02-04, 22:07
Medlem
Frgan lite komplicerad. Vad r en produkt? r en vg en produkt? Om utbildning (skola) r en produkt r d inte en vg en produkt? Staten betalar i ngon mening fr bda tv redan. Bda behvs. Hur blev det ena en skattemedelssubventionerad produkt och inte den andra? Skall vi se ROT och RUT som arbetsmarknadspolitiska tgrder eller produkter som kps och sljs? Det finns s att sga flera dimensioner av det hela.

Rent generellt br nog Samhllsnyttiga funktioner subventioneras i ngon mening, sjukvrd, skola, utbildning, rttsvsende etc. Det gr nog att argumentara fr att friskvrd r en sjukvrdstgrd. Det r s att sga "underhll" fr att inte belasta eller minska belastningen p sjukvrden. Det r inte direkt pengar fr att bygga beachbody2018. Samtidigt varfr r inte tandvrd en del av sjukvrd? Subventionsgraden r onekligen mycket lgre jmfrt med vanlig sjukvrd.

Det kan finnas en pong i livsmedel eller basvaror ocks. Att alla medborgare skall kunna f och ha tillgng till bra fda till ett lmpligt och verkomligt pris. Kanske klarar flera av matjttarna att leverera detta idag, ven utan subventioner? Vill du ha specifika produkter och mrken r det i praktiken lyxkonsumption och ett val du gr som konsument, vilket inte br subventioneras.

I ngon mening r det saker som inte konsumeras, undantag d livsmedel som jag nmnt ovan. Det r saker du behver fr att leva. Jag konsumerar inte sjukvrd i samma mening som jag konsumerar stdhjlp eller en Big Mac. Vi vill att alla skall ha mjlighet till en bra utbildning osv. inte att alla skall ta subventionerade Big Macs varje dag.

Det blir en skillnad p konsumption och konsumption eller vad som r en produkt och vad som r en samhllsnyttigfunktion. Det gr sker att argumentera fr subventionerade kulturyttringar och annat men det r nd lite mer av ett individuellt val. Jag vljer om jag vill se p teater. Jag vljer i den meningen inte om jag vill ha en hjrttransplantation eller inte, om jag inte vill d.

Privarkonsumption av mer lyx- och njeskaraktr borde onekligen frsvinna. S restaurangbesk, elcyklar, stdhjlp och sdant borde bara frsvinna eller att du skall kunna byta kk i villan varje r r knappast sdant som staten br subventionera.

Bcker? Vi har bibliotek. Det rcker. Det skall finnas ett brett utbud av litteratur. Vill du ga egna bcker r det som sagt upp till dig. Lyxkonsumption. Fast samtidigt kanske en del av en god utbildning? Fast d r ju alltid frgan r all litteratur lika god och subeventionsvnlig?
Citera
2018-02-04, 22:17
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:

Du har en pong dr. Med trden tnkte jag mig mer "punktsubventioner" n sdant som generellt r skattefinansierat ssom skola, vgbyggen, kollektivtrafik, omsorg, pension, polisvsendet, osv. ven om man r verens om att vlfrdsstaten r vrd att bevara finns det mnga subventioner och bidrag som kan diskutera ifall de ska vara kvar eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in