Frgestllningen kommer frn trden om elcykelpremien som regeringen infr och som ger upp till 25% av pengarna tillbaka p inkpet av en elcykel. Mnga flashbackare verkar tycka att det r orimligt att skattemedel subventionerar cykelkp, men har inga problem med att skattemedel subventionerar kp av stdning.
Det tycker jag r hyckleri. Det kan inte vara rimligare fr staten att finansiera stdning till rikare personer n cykelkp. Drfr tnkte jag att vi i den hr trden kan diskutera vilka subventioner som r bra och vilka som r dliga. Vad skiljer en bra skattesubvention frn en dlig?
Nedan fljer en lista p subventionerade produkter. I listan framgr det vad produkten r, vem som sljer och kper den samt ungefr hur stor andel av priset som subventioneras. Form anger hur subventionen betalas ut. Avdrag betyder att den r i formen av en skattereduktion, premie en insttning och momssnkning att momssatsen r reducerad fr varan.
Produkt: Bolnerntor
Sljare: Banker
Kpare: Bolnetagare
Subventionsgrad: 30%
Form: Avdrag
Produkt: Elcyklar
Sljare: Cykelhandlare
Kpare: Cyklister
Subventionsgrad: 25%
Form: Premie
Produkt: Ombyggnationer
Sljare: Hantvekare
Kpare: Bostadsgare
Subventionsgrad: 50%
Produkt: Stdhjlp
Sljare: Stdare
Kpare: Stdhjlpsbehvande
Produkt: Restaurangbesk
Sljare: Krgare
Kpare: Restaurangbeskare
Subventionsgrad: 13%
Form: Momssnkning (12%)
Produkt: Bcker
Sljare: Bokhandlar
Kpare: Lsare
Subventionsgrad: 19%
Form: Momssnknng (6%)
Produkt: Friskvrdsbidrag
Sljare: Gymanlggningar o.dyl.
Kpare: Motionrer
Subventionsgrad: 100%?
Form: Frmn
Produkt: Jordbruksprodukter
Sljare: Bnder
Kpare: Konsumenter
Subventionsgrad: 70%+?
Form: EU-bidrag m.m.
Jag tror man kan hlla p hur lnge som helst fr det finns en jvla massa bidrag och avdrag. Frgestllningen fr trden r allts vilka av dessa r bra och ska vara kvar? Vilka r dliga och ska bort och varfr?
Det tycker jag r hyckleri. Det kan inte vara rimligare fr staten att finansiera stdning till rikare personer n cykelkp. Drfr tnkte jag att vi i den hr trden kan diskutera vilka subventioner som r bra och vilka som r dliga. Vad skiljer en bra skattesubvention frn en dlig?
Nedan fljer en lista p subventionerade produkter. I listan framgr det vad produkten r, vem som sljer och kper den samt ungefr hur stor andel av priset som subventioneras. Form anger hur subventionen betalas ut. Avdrag betyder att den r i formen av en skattereduktion, premie en insttning och momssnkning att momssatsen r reducerad fr varan.
Produkt: Bolnerntor
Sljare: Banker
Kpare: Bolnetagare
Subventionsgrad: 30%
Produkt: Elcyklar
Sljare: Cykelhandlare
Kpare: Cyklister
Subventionsgrad: 25%
Form: Premie
Produkt: Ombyggnationer
Sljare: Hantvekare
Kpare: Bostadsgare
Produkt: Stdhjlp
Sljare: Stdare
Kpare: Stdhjlpsbehvande
Produkt: Restaurangbesk
Sljare: Krgare
Kpare: Restaurangbeskare
Subventionsgrad: 13%
Form: Momssnkning (12%)
Produkt: Bcker
Sljare: Bokhandlar
Kpare: Lsare
Subventionsgrad: 19%
Form: Momssnknng (6%)
Produkt: Friskvrdsbidrag
Sljare: Gymanlggningar o.dyl.
Kpare: Motionrer
Subventionsgrad: 100%?
Form: Frmn
Produkt: Jordbruksprodukter
Sljare: Bnder
Kpare: Konsumenter
Subventionsgrad: 70%+?
Form: EU-bidrag m.m.
Jag tror man kan hlla p hur lnge som helst fr det finns en jvla massa bidrag och avdrag. Frgestllningen fr trden r allts vilka av dessa r bra och ska vara kvar? Vilka r dliga och ska bort och varfr?