Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-02-06, 06:11
Medlem
EnGodForlorares avatar
Jag undrar varför den svenska högern är så lättkränkt? Med höger syftar jag här på allt till höger om Moderaterna. Folk brukar ju kalla allt till vänster om sossarna för "vänstern" och mena att den blir kränkt för ingenting, men är det inte så att det är högern som lättast blir kränkt?

Exempelvis blev nazister från Nordiska Motståndsrörelsen nyligen så kränkta av svart-vita dåligt tuschade bilder föreställande menstruerande kvinnor i tunnelbanan att de bestämde sig för att vandalisera konstverket. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...-i-tunnelbanan De har även tidigare gett sig på konstverk de ogillat. http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...lning-1.716304

Den böjda flaggstången på Sergels torg fick flera politiker från högerkanten att gå i taket. Sverigedemokraternas riksdagsmän Mikael Jansson och David Lång lade 2016 en motion om att göra det straffbart att skända fanan: https://www.riksdagen.se/sv/dokument...gglag_H4022548

Varför blir man kränkt av en böjd flaggstång, men inte av att en riksdagsman skämtar om att sparka på judar? https://www.expressen.se/nyheter/har...rovt-om-judar/

Ung Vänsters ordförande citerade Ebba Gröns Beväpna er och Linus Bylund blev jättekränkt och tyckte det var alldeles vidrigt. Mats Dagerlind skrev en mycket insiktsfull krönika (not) och menade att Ebba Grön var på samma nivå som judehatare. https://samnytt.se/eva-brun-och-ebba-gron/

Gina Dirawi sjöng en arabisk översättning av Jag vet en dejlig rosa på Melodifestivalen 2016. Gissa vilka missuppfattade alltihop och trodde att hon sjöng Nationalsången? https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...nationalsangen Linus Bylund tyckte sångnumret var "patetiskt" Thoralf Alfsson skrev "Ikväll kommer de indoktrinerade svenskarna applådera och jubla över att den svenska nationalsången framförs på arabiska av Gina Dirawi eller rättare sagt en felöversatt nationalsång. ... Många kommer sannolikt känna sig kränkta av Public Servic. ..." SD:s lokalpolitiker blev skitsura och menade att det hon gjorde borde ha varit straffbart.

Att Kent Ekeroth blev så kränkt av en häcklare i krogkön till Solidaritet att han kände sig tvingad att lappa till honom vet väl alla vid det här laget...

Varför blev det såhär? Det började med att högern sa "Vänstern är så jävla lättkränkt!" (typ Nogger black) men nu verkar det helt ha slagit över och det är högern som blir kränkt hela tiden. Speciellt Sverigedemokraterna verkar ha kapat åt sig en stor del av kränkthetskakan.
Citera
2018-02-06, 06:42
Medlem
Naknekejsarens avatar
Några inom högern tror väl att de kan köra samma patetiska taktik som vänstern och leka överkänsliga offer.

Sanningen är att vi lever i internetåldern där alla anonymt kan kränka skiten ur allihopa, men en del mer tråkiga politiska typer i högern försöker leka vänsterns lek och tävla om offerkappan. SD har sedan längesedan dessutom försökt bli PK-parti och censurera mer fritänkande individer inom partiet, gör man sin retorik så "säker" att man inte kan kränka någon så kan man ju bara själv leka leken om att bli kränkt.

Den nya hippa politiskt obundna internethögern är dock ute efter att enbart kränka och trolla, inte att leka kränkt.
Citera
2018-02-06, 07:17
Medlem
Womenundermyheels avatar
Det är inte en höger- eller vänster-fråga. Människor är lättkränkta av sin natur. Testa att gå in på ett fik och gapa att du vill ha en negerboll så får du se hur kränkta alla blir, och inte en enda av dem är svart.

Folk är så lättkränkta att de blir kränkta för någon annan som inte blir kränkt. Det är så sjukt.
Citera
2018-02-06, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag undrar varför den svenska högern är så lättkränkt? Med höger syftar jag här på allt till höger om Moderaterna. Folk brukar ju kalla allt till vänster om sossarna för "vänstern" och mena att den blir kränkt för ingenting, men är det inte så att det är högern som lättast blir kränkt?

Exempelvis blev nazister från Nordiska Motståndsrörelsen nyligen så kränkta av svart-vita dåligt tuschade bilder föreställande menstruerande kvinnor i tunnelbanan att de bestämde sig för att vandalisera konstverket. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...-i-tunnelbanan De har även tidigare gett sig på konstverk de ogillat. http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...lning-1.716304

Den böjda flaggstången på Sergels torg fick flera politiker från högerkanten att gå i taket. Sverigedemokraternas riksdagsmän Mikael Jansson och David Lång lade 2016 en motion om att göra det straffbart att skända fanan: https://www.riksdagen.se/sv/dokument...gglag_H4022548

Varför blir man kränkt av en böjd flaggstång, men inte av att en riksdagsman skämtar om att sparka på judar? https://www.expressen.se/nyheter/har...rovt-om-judar/

Ung Vänsters ordförande citerade Ebba Gröns Beväpna er och Linus Bylund blev jättekränkt och tyckte det var alldeles vidrigt. Mats Dagerlind skrev en mycket insiktsfull krönika (not) och menade att Ebba Grön var på samma nivå som judehatare. https://samnytt.se/eva-brun-och-ebba-gron/

Gina Dirawi sjöng en arabisk översättning av Jag vet en dejlig rosa på Melodifestivalen 2016. Gissa vilka missuppfattade alltihop och trodde att hon sjöng Nationalsången? https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...nationalsangen Linus Bylund tyckte sångnumret var "patetiskt" Thoralf Alfsson skrev "Ikväll kommer de indoktrinerade svenskarna applådera och jubla över att den svenska nationalsången framförs på arabiska av Gina Dirawi eller rättare sagt en felöversatt nationalsång. ... Många kommer sannolikt känna sig kränkta av Public Servic. ..." SD:s lokalpolitiker blev skitsura och menade att det hon gjorde borde ha varit straffbart.

Att Kent Ekeroth blev så kränkt av en häcklare i krogkön till Solidaritet att han kände sig tvingad att lappa till honom vet väl alla vid det här laget...

Varför blev det såhär? Det började med att högern sa "Vänstern är så jävla lättkränkt!" (typ Nogger black) men nu verkar det helt ha slagit över och det är högern som blir kränkt hela tiden. Speciellt Sverigedemokraterna verkar ha kapat åt sig en stor del av kränkthetskakan.

Intressant spaning TS

Och jag kan bara hålla med. Frågan är om det är en blandning av deras extrema konservatism, att många av dom ger sken av att vara diagnosbara inom autismspektrumet samt kanske även har lite bitterhet och ångest över att ofta varit hårt hållna under uppväxten och inte själva kunnat ta ut svängarna och göra så mycket skojigt i livet.

Man kan ju se det här, du är ute efter, väldigt tydligt här inne, enorma, nästan omättliga, behov av att se ner på och påtala fel och brister i andras leverne.

Oerhört märkligt att man tillhör gräddan av gräddan och är framgången och övermänskligheten personifierad, drömjobbet landat, stil och hyfs, vet hur man för sig, har exakt allt och då mitt uppe i den fenomenala framgångssagan om sig själv sabbar allt genom att vara tvungen att ge utlopp för sina tvångsmässiga behov av att se ner på andra och förklara dom som slödder, vänsterpack, white trash, lågutbildat pack, pundare, bönder, ghetto människor, etc etc

Samma sak när man är ute på stan det är i 19 fall av 20 en man 30-50år med klar moderat/höger framtoning runt sig som ska ägna sig åt den svenska nationalsporten nummer 1; BLÄNGANDET.

Men varför liksom sabba hela bilden av sig själv som en harmonisk och lyckad/lycklig man genom att vara helt sjukligt fixerad vid att se ner på andra och om dom nu har en huvtröja, konstig tatuering, handlar på Gekås, kör en bild som är +15år, tillbringa semestern i husvagn på öland, dricker sofiero eller snusar lössnus.

Det finns ju inga andra grupper i samhället, än dom här höger-männen, som tycks vara så upptagna av vad andra gör och leta fel i deras leverne så man kan ju undra hur bra dom mår egentligen?

Varför liksom inte bara ha sköj och njuta av frukterna av det man skapat som alla andra harmoniska människor gör?

Det tycks vara så att dom också måste påtala hur dåliga andra är för att få inre frid och må bra.

Kan det kanske ha något att göra med att dom ofta är sprungna ur familjer med en dominant, krävande med också på många plan frånvarande far?

Det är ju i dom här grupperna du hittar isär klass flest som har klippkort både hos par och sin egna -terapeut. Whisky konsumtionen är inte att leka med heller och klappar dom inte ihop på jobbet så ramlar dom av någon kolfiberracer, med hjärtstillestånd, under något elit-motionärslopp som dom har pressat sig alldeles för långt över sin förmåga i. Är man ute på stan och hör ett par som bråkar då kan man ge sig fan på att det i nio fall av tio är en sån här BMW ägare som är röd som en tomat i ansiktet och gapar och skriker åt frun. Eller skäller ut någon stackars servicepersonal.

Mycket märkligt att inte även den här gruppen har fått något eget -trash epitet.
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-02-06 kl. 07:42.
Citera
2018-02-06, 08:20
Medlem
smoerreboms avatar
Det där beteendet förekommer i båda lägren och är lika patetiskt överallt, mitt intryck är docj att det var dumvänstern som uppfann och började

Enda sättet att vinna en sån här debatt är att bibehålla temperamentet, inte ta åt sig, flamebaita och trolla motsidan med stringens så att det är de som gapar.
Citera
2018-02-06, 08:33
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Oerhört märkligt att man tillhör gräddan av gräddan och är framgången och övermänskligheten personifierad, drömjobbet landat, stil och hyfs, vet hur man för sig, har exakt allt och då mitt uppe i den fenomenala framgångssagan om sig själv sabbar allt genom att vara tvungen att ge utlopp för sina tvångsmässiga behov av att se ner på andra och förklara dom som slödder, vänsterpack, white trash, lågutbildat pack, pundare, bönder, ghetto människor, etc etc

Samma sak när man är ute på stan det är i 19 fall av 20 en man 30-50år med klar moderat/höger framtoning runt sig som ska ägna sig åt den svenska nationalsporten nummer 1; BLÄNGANDET.

Men varför liksom sabba hela bilden av sig själv som en harmonisk och lyckad/lycklig man genom att vara helt sjukligt fixerad vid att se ner på andra och om dom nu har en huvtröja, konstig tatuering, handlar på Gekås, kör en bild som är +15år, tillbringa semestern i husvagn på öland, dricker sofiero eller snusar lössnus.

Det finns ju inga andra grupper i samhället, än dom här höger-männen, som tycks vara så upptagna av vad andra gör och leta fel i deras leverne så man kan ju undra hur bra dom mår egentligen?

Varför liksom inte bara ha sköj och njuta av frukterna av det man skapat som alla andra harmoniska människor gör?

Det tycks vara så att dom också måste påtala hur dåliga andra är för att få inre frid och må bra.

Kan det kanske ha något att göra med att dom ofta är sprungna ur familjer med en dominant, krävande med också på många plan frånvarande far?

Det är ju i dom här grupperna du hittar isär klass flest som har klippkort både hos par och sin egna -terapeut. Whisky konsumtionen är inte att leka med heller och klappar dom inte ihop på jobbet så ramlar dom av någon kolfiberracer, med hjärtstillestånd, under något elit-motionärslopp som dom har pressat sig alldeles för långt över sin förmåga i. Är man ute på stan och hör ett par som bråkar då kan man ge sig fan på att det i nio fall av tio är en sån här BMW ägare som är röd som en tomat i ansiktet och gapar och skriker åt frun. Eller skäller ut någon stackars

Så nu är SDare rika BMW ägare? Trodde att det var champagnevänstern som gillade berätta att de är arbetslösa lågutbildade whitetrash bönder som klagar på att invandrare tar deras jobb?

Bestäm er vilken av de två narrativen ni vill berätta, de går ju inte riktigt ihop.

Röstar eliten i Södermalm, Östermalm och skärsgården på SD?
Senast redigerad av Naknekejsaren 2018-02-06 kl. 08:36.
Citera
2018-02-06, 08:39
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare

Ordet KRÄNKT tillhör åsiktskorridoren.
Själv ser jag frustration och normala reaktioner hos individen.
Vem fan är intresserad av menstruerande kvinnor på bild?
Inte då jag som är en menstruerande kvinna.
Sedan att man tillskriver höger negativa benämningar och vänstern mer positiva är ju en helt annan historia.
Eller vad tror du?
Citera
2018-02-06, 08:44
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ordet KRÄNKT tillhör åsiktskorridoren.
Själv ser jag frustration och normala reaktioner hos individen.
Vem fan är intresserad av menstruerande kvinnor på bild?
Inte då jag som är en menstruerande kvinna.
Sedan att man tillskriver höger negativa benämningar och vänstern mer positiva är ju en helt annan historia.
Eller vad tror du?

Det blir väl problem när man slössar våra skattepengar på mensblodkonst samtidigt som våra gamla som byggt landet dör med bajs i brallorna och polisen saknar resurser gör att lösa våldtäkter på småflickor.

Antar att all kritik mot systemet kan hånas som "kränkhet" av kultureliten som vill få leka att bajsa på folkets traditioner med folkets egna skattepengar, ostörd ska de få leka dessutom.
Citera
2018-02-06, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Mycket märkligt att inte även den här gruppen har fått något eget -trash epitet.
Du kan säkert hitta på något bra epitet!

För övrigt en urusel analys som säger mer om dina egna fördomar och politiska föreställningar än om något sorts verkligt tillstånd.

Däremot stämmer det att folk både till vänster och höger blir kränkta för ingenting. Jag tror egentligen inte ens att de blir kränkta på riktigt, det är bara det att de har lärt sig att ordet kränkning är väldigt effektivt för att vinna en debatt eller ett argument. Ingen logik eller förnuft kan sätta sig över någon annans känslor. Om jag blir kränkt av att höra ordet *egerboll så är det min rätt att uppleva denna kränkning och din skyldighet att sluta kränka mig.
Citera
2018-02-06, 08:48
Medlem
Du missförstår ordets innebörd, att reagera på företeelser man ser som skadliga för samhället innebär inte att man är "kränkt".
Citera
2018-02-06, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Så nu är SDare rika BMW ägare? Trodde att det var champagnevänstern som gillade berätta att de är arbetslösa lågutbildade whitetrash bönder som klagar på att invandrare tar deras jobb?

Bestäm er vilken av de två narrativen ni vill berätta, de går ju inte riktigt ihop.

Röstar eliten i Södermalm, Östermalm och skärsgården på SD?

Det får du prata med TS om, jag läste in "mörkblå" moderat i den grupp TS beskriver.

För mig är inte den genomsnittlige SDáren "mörkblå" i sina sammantagna värderingar, jag kan lika gärna se en SD-röstare som någon med typiska arbetarklassvärderingar. Men självklart finns det många SD-are som tillhör den sk extrem-högern.

Och jag tror nog inte ens BMW kommer upp bland topp tre fabrikaten hos SD-röstaren.
Citera
2018-02-06, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71

För övrigt en urusel analys som säger mer om dina egna fördomar och politiska föreställningar än om något sorts verkligt tillstånd.

Det är inga fördomar jag har ju träffat dom, både här inne och ute i verkliga livet, jag vet hur dom tänker och det kan vi ju alla se och läsa.

På vilket vis var min analys urusel?

Vad tror du då, att det beror på, att dom mår så dåligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in