Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-06, 10:42
  #1
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag bor på Öland och här har IP ONLY helt stoppat allt arbete och tydligen är det detsamma på alla? andra jobb de ska utföra i Sverige. Ska väl rakt av erkänna att företaget har varit rejält i blåsväder åtminstone vad beträffar de jobb de utfört här på ön. Men frågan är om IP ONLY kanske är på väg mot konkurs?

En skärmdump från vår lokala tidning Ölandsbladet i lördags 3 feb 2018.

https://s6.postimg.org/vqn5tv9qp/ip_only_konkurs.png
__________________
Senast redigerad av elektronikfreak 2018-02-06 kl. 10:46.
Citera
2018-02-06, 10:44
  #2
Medlem
Skrattgrabbens avatar
nja, med tanke på att det är ett ganska stort företag men offantligt stor omsättning så tror jag inte det kommer konka, även fast dom kanske har en dip just nu
__________________
Senast redigerad av Skrattgrabben 2018-02-06 kl. 10:47.
Citera
2018-02-06, 10:52
  #3
Medlem
note-its avatar
Fom ägs väl av EQT så någon konkurs tror jag inte det handlar om. Snarare kompetensbrist.
Citera
2018-02-06, 10:57
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jag bor på Öland och här har IP ONLY helt stoppat allt arbete och tydligen är det detsamma på alla? andra jobb de ska utföra i Sverige. Ska väl rakt av erkänna att företaget har varit rejält i blåsväder åtminstone vad beträffar de jobb de utfört här på ön. Men frågan är om IP ONLY kanske är på väg mot konkurs?

En skärmdump från vår lokala tidning Ölandsbladet i lördags 3 feb 2018.

https://s6.postimg.org/vqn5tv9qp/ip_only_konkurs.png

Det bolag som denna typen av jobb utförs i, antar jag är IP-Only Networks AB. Det är ett välmående bolag som tjänar bra med pengar, vad man kan se: https://www.allabolag.se/5565976122/ip-only-networks-ab

EQT har tidigare uttalat sig om hur mycket de ska satsa på IP-Only o.s.v och med tanke på att de betalat en rejäl slant för Bolaget kursar de nog det inte gärna..
Citera
2018-02-06, 17:36
  #5
Medlem
Bongomans avatar
Samma i hela landet. Trafikverket strular med tillstånden och det är en jävla oreda med markavtal. Det kan vara flera hundra avtal som ska skrivas på ett projekt. De flesta vill ha mycket mer ersättning än vad som är praxis och tror de ska få flera hundra per meter för en fjuttig slang.

Bara att slappna av och vänta på våren. Man gräver inte fiber när det ligger snö.
Citera
2018-02-06, 22:18
  #6
Medlem
Ip-Only är notoriskt dåliga på att betala sina fakturor.

Hört ryktesvägen att det finns fordringar på cirka 1.5 miljarder.. Vilket fått EQT och stoppat allt.

Varför kan stadsnät och Telia bygga exempelvis, dom stöter ju på samma problem med Trafikverket och markavtal..
Citera
2018-02-09, 08:15
  #7
Medlem
Kloges avatar
Projektet stoppat där jag bor också. Ingen mer information finns
Citera
2018-02-09, 16:54
  #8
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Projektet stoppat där jag bor också. Ingen mer information finns
Vi har beställt IP-only och jag har inte fått någon som helst info alls från dem sedan jag beställde i somras. IP-only är fruktansvärt dåliga på att tillhandahålla information.
Citera
2018-02-09, 16:55
  #9
Medlem
Crashs avatar
Uppe här i roslagen gräver de iaf fortfarande
Citera
2018-02-20, 16:41
  #10
Medlem
DoungAs avatar
Rykten i branschen:
De har problem att få fram fiber. Tillverkarna hinner inte med så grossarna har backlog i systemen på tusentals meter. Andra kunder hos grossarna prioriteras och grossarna prioriteras av fibertillverkarna eftersom de slipper mycket av retur och reklamationsfrågorna då. IP Only köper tydligen det mesta direkt av tillverkarna(verkar det som? Visste ej?)
IP Only har därför valt att "mindre" jobb som tex på Öland där abonnenterna inte väger upp mot tex här i Stockholm eller i Göteborg eller Malmö läggs lite på is ett tag tills tillverkarna kommit ifatt.
Citera
2018-02-21, 22:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Rykten i branschen:
De har problem att få fram fiber. Tillverkarna hinner inte med så grossarna har backlog i systemen på tusentals meter. Andra kunder hos grossarna prioriteras och grossarna prioriteras av fibertillverkarna eftersom de slipper mycket av retur och reklamationsfrågorna då. IP Only köper tydligen det mesta direkt av tillverkarna(verkar det som? Visste ej?)
IP Only har därför valt att "mindre" jobb som tex på Öland där abonnenterna inte väger upp mot tex här i Stockholm eller i Göteborg eller Malmö läggs lite på is ett tag tills tillverkarna kommit ifatt.

Dom andra kanske prioriteras då dom betalar för sig?

Hur kan dom ha svårt att få fram fiber nu i lågsäsong? Tillverkarna/grossarna cirkulerar ju som gamar runt alla som bygger för att sälja...

Rykten i branchen = folk från IP-Only?
Citera
2018-02-22, 16:22
  #12
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrufen
Dom andra kanske prioriteras då dom betalar för sig?

Hur kan dom ha svårt att få fram fiber nu i lågsäsong? Tillverkarna/grossarna cirkulerar ju som gamar runt alla som bygger för att sälja...

Rykten i branchen = folk från IP-Only?
Träffade en gammal kollega som jag för en del år sen jobbade ihop med på Ericsson. Han har gjort en sväng på IP Only och är nu på det företaget jag jobbar. Det var han som sa det var så.
Det verkar inte vara lågsäsong precis då det verkar gå troll redan i februari. Men vi får väl se. =)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback