Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-13, 15:38
Medlem
DikTs avatar
Ett par funderingar kring den live-feed som visar "Starman"
https://www.youtube.com/watch?v=m2p55BmwmJM

- Hur kommer det sig att Teslan befinner sig mellan Solen och Jorden om den r p vg ut till mars omploppsbana? Borde den inte befinna sig utanfr Jorden sett frn Solen?

- Vad r det fr sm ljusprickar som rr sig nerifrn och upp i bakgrunden med jmna mellanrum?
Senast redigerad av DikT 2018-02-13 kl. 16:05.
Citera
2018-02-13, 15:42
Medlem
1. Man anvnder solens gravitation fr att f en "slungningseffekt" och hoppas p att mta Mars vid en bestmd position

2. Hmm. Stjrnor kanske? Baserat p skuggornas rrelser s fordonet ut att rotera en del
Citera
2018-02-13, 15:58
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

- Hur kommer det sig att Teslan befinner sig mellan Solen och Jorden om den r p vg ut till mars omploppsbana? Borde den inte befinna sig utanfr Jorden sett frn Solen?

- Vad r det fr sm ljusprickar som rr sig nerifrn och upp i bekrunden med jmna mellanrum?

UFO sklart
Citera
2018-02-13, 16:04
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
1. Man anvnder solens gravitation fr att f en "slungningseffekt" och hoppas p att mta Mars vid en bestmd position

2. Hmm. Stjrnor kanske? Baserat p skuggornas rrelser s fordonet ut att rotera en del

1. Vad jag vet har man inte tnkt mta mars?! Men det mste ju vara s att banan just nu ligger innanfr Jorden... Har bara inte sett ngon beskrivning av varfr.

2. Nej. Stmmer inte alls med bilens rotation.

*edit ang 1. Hur kan en gravitaionsslunga funka p det sttet? Nr man har startat frn jorden och inte "kommer med fart"?! Har du ngon klla?
Senast redigerad av DikT 2018-02-13 kl. 16:06.
Citera
2018-02-13, 16:07
Medlem
Citat:
1. Vad jag vet har man inte tnkt mta mars?! Men det mste ju vara s att banan just nu ligger innanfr Jorden... Har bara inte sett ngon beskrivning av varfr.
Jaha, skulle man inte ligga runt Mars? Jag som missuppfattat d. Men vad r mlet d? Eller ska den ligga kvar dr?

Citat:
2. Nej. Stmmer inte alls med bilens rotation.
D vet jag inte

Citat:
*edit ang 1. Hur kan en gravitaionsslunga funka p det sttet? Nr man har startat frn jorden och inte "kommer med fart"?! Har du ngon klla?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gravitationsslunga

Vad menar du med "inte kommer med fart"? Vet du hur snabbt den frdas?
Citera
2018-02-13, 16:09
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jaha, skulle man inte ligga runt Mars? Jag som missuppfattat d. Men vad r mlet d? Eller ska den ligga kvar dr?
Den ska vl i en bana runt solen som touchar mars omloppsbana. Som jag har fattat det.
Citera
2018-02-13, 16:11
Medlem
Den kommer ta sig nd ut till asteroidbltet och sedan tillbaka.
Citera
2018-02-13, 16:13
Medlem
DikTs avatar
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gravitationsslunga

Vad menar du med "inte kommer med fart"? Vet du hur snabbt den frdas?

Den har ju (nstan) ingen relativ fart mot Jorden. Snarare s avlgsnar den sig lngsamt frn Jorden enligt den grafik jag har sett.

En gravitationsslunga anvnds ju om man "passerar" en annan himlakropp tillrckligt nra.
Citera
2018-02-13, 18:40
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Det finns ingen "live" feed. Teslans batterier tog slut fr flera dagar sen. Du tittar p repriser.

Citat:
- Hur kommer det sig att Teslan befinner sig mellan Solen och Jorden om den r p vg ut till mars omploppsbana?

Det gr den inte. Gjorde visst. Nr den var i omloppsbana runt jorden. Men det var fr flera dagar sen.

Citat:
Borde den inte befinna sig utanfr Jorden sett frn Solen?

Hr r den allra sista bilden frn Teslan innan batterierna dog. Var r solen i proportion till jorden och Teslan hr?
Starman

Citat:
- Vad r det fr sm ljusprickar som rr sig nerifrn och upp i bakgrunden med jmna mellanrum?

Troligtvis sm bitar av bilen som sittdynor och liknande. Det r en bil, inte ett rymdskepp. Den r inte byggd fr att frdas genom rymden och utsttas fr vakuum. Speciellt sittdynorna har lite luft i sig och borde expandera ngot i vakuum.
Citera
2018-02-13, 19:20
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Den har ju (nstan) ingen relativ fart mot Jorden. Snarare s avlgsnar den sig lngsamt frn Jorden enligt den grafik jag har sett.

En gravitationsslunga anvnds ju om man "passerar" en annan himlakropp tillrckligt nra.

Lite rolig gravitatiosslunga trivia.
Nr man tar fart av en himlakropp s d minskar man himlakroppens rotation.
Citera
2018-02-13, 19:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det finns ingen "live" feed. Teslans batterier tog slut fr flera dagar sen. Du tittar p repriser.

Tack fr svar. Tyckte vl att den avlgsnade sig vl lngsamt ...

Blev lurad av "live" markeringen p Youtube.

Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Troligtvis sm bitar av bilen som sittdynor och liknande. Det r en bil, inte ett rymdskepp. Den r inte byggd fr att frdas genom rymden och utsttas fr vakuum. Speciellt sittdynorna har lite luft i sig och borde expandera ngot i vakuum.
Tnkte s ocks. De mste d "skjutas ut" frn stoppning e.dyl. Eftersom de rr sig bort frn bilen. Vilket knns logiskt om det r luft i dynor etc.
Citera
2018-02-13, 22:00
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Tnkte s ocks. De mste d "skjutas ut" frn stoppning e.dyl. Eftersom de rr sig bort frn bilen. Vilket knns logiskt om det r luft i dynor etc.

Bilen kommer sakta smulas snder av ultraviolett strlning och partikelstrlning frn solen och Teslan kommer med tiden frvandlas till ngot som mer liknar en komet n en bil. En konstgjord komet. :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in