2018-02-17, 22:24
Medlem
Utopiantoss avatar
Landborgsgaraget ska byggas i Helsingborg för 500 miljoner. De marknadsför det som främst ett cykelgarage.

De måste riva en mycket fin och stor allmän trädgård. Området är dessutom både miljömässigt och kulturellt känsligt. En flera hundra år gammal stor trappa i prima skick ska även den rivas. Till det kommer att i rusningstider så är hela en tredjedel av centrums platser redan i dag lediga.
Citera
2018-02-17, 22:28
Medlem
EnGodForlorares avatar
Ni som gnäller (som vanligt) har aldrig cyklat i Stockholm. Det är sommartid skitsvårt att hitta cykelställ att parkera på. Och parkerar man inte cykeln på ett cykelställ är den nästan alltid i vägen för någon.

En toppcykel kostar dessutom 15 kkr eller mer och är stöldbegärlig. Alltså parkerar man inte den gärna överallt. Själv parkerar jag i ett utrymme under tak nära jobbet. Hade jag inte haft den platsen hade jag inte kunnat cykla.

Enda problemet med cykelgaragen är att de inte marknadsfört dem tillräckligt. Jag cyklar jättemycket men hade ingen aning om att de fanns. Jag kommer absolut hyra en plats. 100 kr/mån är väldigt prisvärt för mig att hyra en central inomhusplats att ställa cykeln på.
Citera
2018-02-17, 22:37
Medlem
MADs avatar
Det är extremt sällan man ser någon som använder cykelgaraget på Odenplan, så det lär varit bortkastade pengar.
Den feministiska snöröjningen var ju för övrigt också ett enormt fiasko.
Problemet för MP är att de hela tiden lägger krutet på förslag som 99 fall av 100 är fullkomligt meningslösa.
Citera
2018-02-17, 22:47
Medlem
BubbasBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Ni som gnäller (som vanligt) har aldrig cyklat i Stockholm. Det är sommartid skitsvårt att hitta cykelställ att parkera på. Och parkerar man inte cykeln på ett cykelställ är den nästan alltid i vägen för någon.

En toppcykel kostar dessutom 15 kkr eller mer och är stöldbegärlig. Alltså parkerar man inte den gärna överallt. Själv parkerar jag i ett utrymme under tak nära jobbet. Hade jag inte haft den platsen hade jag inte kunnat cykla.

Enda problemet med cykelgaragen är att de inte marknadsfört dem tillräckligt. Jag cyklar jättemycket men hade ingen aning om att de fanns. Jag kommer absolut hyra en plats. 100 kr/mån är väldigt prisvärt för mig att hyra en central inomhusplats att ställa cykeln på.

Oj vad genomskinligt. Vad ska du me en plats i cykelgaraget till? Du har ju redan en gratisplats för cykeln. Jobbat länge på MP:s partikansli. Jaja, Helldén åker ut nästa val. Folk är så trötta på hans idéer så du kan sluta Wallraffa här på FB, det är kört.

Det är så sorgligt att sossarna satt sig i MP:s knä, de kommer förlora kommunvalet (och riksdagsvalet) på det. Man ska aldrig ta in en gökunge i boet som äter dig ur huset i tron att du gör gott. Hur var det med den där feministiska snöskottningen igen... så jävla dumt.

/BubbasBoy
Citera
2018-02-18, 11:49
Medlem
Citat:
Ni som gnäller.
Nu raljerar du. Håll dig till sakfrågan så blir du mer trovärdig som skribent. Att ifrågasätta att anlägga cykelplatser, som varken efterfrågats eller används, för långt över 100.000 kronor per plats, av skattebetalarnas pengar har inget med "gnäll" att göra.

Citat:
En toppcykel kostar dessutom 15 kkr eller mer och är stöldbegärlig.
Stölder är ett reellt problem i samhället. Daniel Helldens parti är fria att börja agera mot brottslighet genom kännbara straff mot kriminella, genom att ge poliser befogenheter och resurser att arbeta mot öststatsligor. Men jag vill däremot inte behöva ställa min cykel i garage för att få behålla den.

Citat:
Jag kommer absolut hyra en plats. 100 kr/mån är väldigt prisvärt för mig att hyra en central inomhusplats att ställa cykeln på.
Ja, prisvärt för dig, men frågan är varför jag och alla andra ska sponsra garage för din 15kkr-cykel?
Citera
2018-02-18, 14:35
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Nu raljerar du. Håll dig till sakfrågan så blir du mer trovärdig som skribent. Att ifrågasätta att anlägga cykelplatser, som varken efterfrågats eller används, för långt över 100.000 kronor per plats, av skattebetalarnas pengar har inget med "gnäll" att göra.

Jo, det har det visst. 47 miljoner är ingenting i jämförelse med vad andra infrastrukturprojekt kostat.
Citat:
Ja, prisvärt för dig, men frågan är varför jag och alla andra ska sponsra garage för din 15kkr-cykel?

Alla sponsrar vi varandra. Jag sponsrar och sponsrade Förbifart Stockholm, Norra länken, Södra länken, ombyggnaden av E18, Drottningholmsvägen, och säkert hundra miljardprojekt till. Ur det perspektivet känns det jävligt missunnsamt av dig att mena att jag inte skulle få en sketen cykelplats att hyra.
Citera
2018-02-18, 14:38
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubbasBoy
Oj vad genomskinligt. Vad ska du me en plats i cykelgaraget till? Du har ju redan en gratisplats för cykeln. Jobbat länge på MP:s partikansli. Jaja, Helldén åker ut nästa val. Folk är så trötta på hans idéer så du kan sluta Wallraffa här på FB, det är kört.

Använd inte ord som du inte förstår. Wallraffande är något journalister ägnar sig åt när de gör research - inte jag. Platsen är naturligtvis bara tillgänglig under kontorstid, samt är tyvärr lite i vägen för andra. Därför skulle jag vilja ha en helt privat plats. Då skulle jag kunna cykla in någon dag och sedan lämna cykeln där över natten ifall jag inte orkar cykla hem.
Citera
2018-02-18, 16:34
Medlem
Citat:
Jo, det har det visst. 47 miljoner är ingenting i jämförelse med vad andra infrastrukturprojekt kostat.

Fast nu använder du vänsterretorik och blandar ihop 2 diskussioner. Det finns massor av andra saker som (rätt eller inte) får skattepengar. Att något är "jättedyrt", rättfärdigar i sig inte att man startar ett "halvdyrt" projekt. Men här pratar vi om 47 miljoner för ett cykelgarage som knappt används. "Infrastrukturprojektet" har säkert en egen tråd om du vill diskutera det.

Min uppfattning är att 47 miljoner (eller väsentligt större belopp om man slår samman med övriga cykelgarage) kunnat användas till att lösa akuta samhällsproblem, bättre mat på kommunens äldreboenden, eller inte alls (dvs sänka skatten). Att Stockholms skattebetalare ska sponsra oanvända cykelplatser för 135.000 STYCK kronor ser jag som helt fel prioritering och jag är tämligen övertygad om att en majoritet av skattebetalarna instämmer. Även om du är miljöpartist har jag svårt att se varför du slåss för den här frågan - det blev helt enkelt fel från början till slut när det gäller Odenplans cykelgarage.

Citat:
Alla sponsrar vi varandra. Jag sponsrar och sponsrade Förbifart Stockholm, Norra länken, Södra länken, ombyggnaden av E18, Drottningholmsvägen, och säkert hundra miljardprojekt till. Ur det perspektivet känns det jävligt missunnsamt av dig att mena att jag inte skulle få en sketen cykelplats att hyra.

De vägbyggen du nämner görs för att transportvägar behövs, för både privatbilister och näringslivet. Skattetrycket för privatbilister täcker mer än väl sina egna kostnader.

Att Stockholms skattebetalare ska lägga 135.000 kronor per cykelplats i ett garage som knappt används är fortfarande orimligt. Om du känner att jag är "missunsam" mot dig får jag leva med det.

Jag cyklar själv i Stockholm en ansenlig andel av årets arbetsdagar, men är helt ointresserad av ett garage. Utspridda cykelställ med låsmöjligheter passar mig betydligt bättre - prisbilden för skattebetalarna betydligt är bättre för cykelställ.

Systematiska cykelstölder löser man bäst genom att ha ett samhälle där man inte accepterar kriminalitet. En person som tar sig in i Sverige för att stjäla cyklar skulle naturligtvis aldrig släppts in från början.
Senast redigerad av fredag2010 2018-02-18 kl. 16:42.
Citera
2018-02-18, 16:36
Medlem
Citat:
...jag vilja ha en helt privat plats. Då skulle jag kunna cykla in någon dag och sedan lämna cykeln där över natten ifall jag inte orkar cykla hem.
Helt okej för mig! Men det är inte Stockholms skattebetalare som ska finansiera garageplats för din cykel.
Citera
2018-02-18, 17:25
Medlem
Returpappers avatar
Miljöpartiet är idioter som skiter i ekonomi och bara driver ideologi, till varje pris. Helldén en precis som sitt parti en äkta idiot som stället till det hela tiden med en massa galna cykelfiler mitt i gatan mm. Han måste stoppas och det får Stockholmarna se till att göra i september.
Citera
2018-02-18, 19:48
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Men här pratar vi om 47 miljoner för ett cykelgarage som knappt används. "Infrastrukturprojektet" har säkert en egen tråd om du vill diskutera det.

Jag har inte sett cykelgaraget. Men om det är en del av ett helt nätverk med cykelgarage som placeras runt om i Stockholm är det inte dyrt. Garagen i Bromma och Årstadal blir naturligtvis mycket billigare, men om man ska bygga ett garage mitt på Odenplan måste man göra det någorlunda snyggt och stilfullt och då blir prislappen därefter.

Jämför du med annan central infrastruktur så är de facto garaget inte särskilt dyrt.

Citat:
De vägbyggen du nämner görs för att transportvägar behövs, för både privatbilister och näringslivet. Skattetrycket för privatbilister täcker mer än väl sina egna kostnader.

Haha, knappast! Vägar är bra för näringslivet, men det är cykelgarage också. Motion gör att man mår bra och presterar bättre på jobbet. Alltså är det bra för näringslivet om så många som möjligt cyklar till jobbet. Dessutom, ju fler som ställer bilen hemma och cyklar, desto mer plats blir det för de kvarvarande bilisterna. Att uppmuntra folk till att cykla till jobbet är ett utmärkt sätt att minska trängseln på Essingeleden.
Citera
2018-02-18, 19:55
Medlem
Citat:
Jag har inte sett cykelgaraget. Men om det är en del av ett helt nätverk med cykelgarage som placeras runt om i Stockholm är det inte dyrt. Garagen i Bromma och Årstadal blir naturligtvis mycket billigare, men om man ska bygga ett garage mitt på Odenplan måste man göra det någorlunda snyggt och stilfullt och då blir prislappen därefter.

Jämför du med annan central infrastruktur så är de facto garaget inte särskilt dyrt.

Haha, knappast! Vägar är bra för näringslivet, men det är cykelgarage också. Motion gör att man mår bra och presterar bättre på jobbet. Alltså är det bra för näringslivet om så många som möjligt cyklar till jobbet. Dessutom, ju fler som ställer bilen hemma och cyklar, desto mer plats blir det för de kvarvarande bilisterna. Att uppmuntra folk till att cykla till jobbet är ett utmärkt sätt att minska trängseln på Essingeleden.

Du fortsätter med en dåres envishet hävda att 135.000 kronor per cykelplats i ett garage som knappt används är en bra investering - jag hävdar motsatsen. Jag tvivlar på att MP kommer framhålla Odenplans cykelgarage som en bedrift, snarare kommer man tala tyst om detta.

Försök särskilja "det är bra om människor cyklar" och den här trådens ämne - huruvida det här cykelgaraget är en bra användning av skattemedel. Jag är inte alls emot satsningar på cyklister, det är bra för folkhälsan och trängseln. Men cykelgarage, speciellt till det här priset, är något helt annat. En bråkdel av dessa 47 miljonerna hade räckt till mängder av cykelställ utomhus, dessutom med lägre underhållskostnader i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in