• 1
  • 2
2006-01-24, 07:54
Medlem
Daddy Dajmkryzzs avatar
Såg just på TV att nya sensationella fakta kommit fram i det drygt 600 år gamla fallet "Bockstensmannen". Han mördades ju som bekant under 1300-talet någon gång och grävdes ner i en mosse utanför Varberg. Nya fakta pekar på att han dött av ett slag emot käkpartiet istället emot tinningen, vilket man tidigare utgått ifrån. Detta klargörande har i mina ögon givit fallet en helt ny vändning, och utifrån mina personliga efterforskningar misstänker jag nu att en kvinna är gärningsmannen och inte en man. Jag föreslår att vi alla lägger ner lite tid åt att ta reda på vem denna kvinna var och varför hon mördade den stackars Bockstensmannen. Det är även fullt rimligt att utgå ifrån att hon har fått hjälp av en eller flera medbrottslingar med att frakta och gräva ner liket i skogen. Dessa är naturligtvis mycket intressanta för utredningen. Det är även intressant att kartlägga vilka människor som bodde i trakten runt Varberg under senare hälften av 1300-talet. Dessa kan eventuellt ha sett något och berättat detta vidare till efterkommande släktingar som idag alltså kan vara i livet.
Ut och jobba nu!
Citera
2006-01-24, 07:57
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Cute. Men knappast "Skvaller".

Skickar denna tråd till historieforumet istället.

/moderator
Citera
2006-01-24, 09:04
Medlem
frankensteins avatar
Jag har genom nogsamma funderingar kommit fram till följande:
- Det var en man
- Han hade en dräkt av vass
- Han gillade att promenera i alperna och känna den friska alpluften
- Han gillade inte Bockstensmannen

Här är en bild på honom http://www.chrismon.de/cbilder/2001/5/oetzi.jpg

Vad tror du? It makes sence! De har mötts någonstans i Schwaben och börjat bråka om något, vad det kan vara vill jag inte spekulera om. Ötzi har fått in en ordentlig uppercut på Bockstensmannen som med nöd och näppe lyckats ta sig till Skandinavien, där har han lagt sig att vila i en mosse och senare avlidit. Ötzi har av rädlsa för rättsliga represalier gömt sig i alperna, dock var hans flyktplan inte så noga genomtänkt då han begett sig upp i bergen i en sån här dräkt: http://www.agronomy.ucdavis.edu/gept...0Clothing2.gif
Vad lär vi oss av det här pojkar och flickor? Försök inte att plocka Edelweiss i en dräkt av vass.
Citera
2006-01-24, 11:54
Medlem
M2ks avatar
Jag tror Den heliga Birgitta är skyldig. Hon lär ha haft ett hemligt,
platoniskt förhållande med den hädangångne. Men när det visade
sig att han var en riktig bock, så sprack det. Hon blev heligt ilsken,
delade ut en rak höger med himmelsk kraft, och så var sagan all.

Bocken stendog, den stackars mannen.
Citera
2006-01-24, 12:28
Medlem
Indians avatar
Frankenstein - bara 5000 år fel - du kan vara nåt på spåret där

En amatörforskare vid namn Ove Wennerholm har en hypotes att Bockstensmannen är identisk med Linköpings domprost Simon Gudmundi, och att han mördades på uppdrag av den slemme karriäristen Hemming Gadh år 1491.
Wennerholms främsta indicie är en minisköld som knappt kan skönjas på bilder från fyndplatsen 1936, men nu är försvunnen.
Hans datering skiljer sig kraftigt från museets med motivering att kyrkans män var konservativa i klädstil.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...23&lpos=lasMer
Jag är inte säker på att teorin håller hela vägen - men den är spännande. Intresserade kan nog hitta Wennerholms bok "Vem var Bockstensmannen?" från 1987 på biblioteket.
Citera
2006-01-24, 13:26
Medlem
det var väl Göran Persson, det med

finns ju ingen hejd på vad han är skyldig till
Citera
2006-01-24, 14:07
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daddy Dajmkryzz
Det är även intressant att kartlägga vilka människor som bodde i trakten runt Varberg under senare hälften av 1300-talet. Dessa kan eventuellt ha sett något och berättat detta vidare till efterkommande släktingar som idag alltså kan vara i livet.
Ut och jobba nu!

Så du menar att ett rykte skulle hålla sig vid liv genom 700 år, 25 generationer, 100 krig, 200 missväxter och 3 borgerliga regeringar och 150 år med en sinnessjuk vasasläkt på tronen? Tja, varför inte?
Citera
2006-01-24, 14:24
Medlem
iommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
det var väl Göran Persson, det med

finns ju ingen hejd på vad han är skyldig till

kunde inte sagt det bättre själv.
möjligen christer pettersson, men han är ju en ängel jämfört med persson..
Citera
2006-01-24, 17:32
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Ursäkta en sporadisk forumbesökare, men detta var den roligaste och bästa tråd jag någonsin läst på Flashback.

/VV
Citera
2006-01-24, 17:46
Medlem
Pansarmeyers avatar
Är det förresten inte tal om att helt slopa preskriptionstiden för grova våldsbrott? Då borde kanske Rikskrim ha intresse av detta.
Citera
2006-01-24, 19:54
Medlem
Mad Jacks avatar
Jag trodde att det var historiskt vedertaget att Bockstensmannen helt enkelt avled i ett fyllegräl? Han hamnade i slagsmål med en på tok för mycket större Bockstensman som lyckades ta livet av honom. För att inte råka illa ut så la man honom helt enkelt under mattan och hoppades att ingen skulle märka något. Det fungerade ju bra till 1936.
Citera
2006-01-24, 19:57
Medlem
Maeglins avatar
Om vi frågar Thomas Quick riktigt snällt så lovar jag att han erkänner..

Jag har sett bockstensmannen när jag var liten..
Han såg ut som Michael Jackson..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in