Citat:
Ursprungligen postat av
Callebilte
Satt och såg lite klipp från lyxfällan och skrattade åt huvudpersonernas brist på ekonomikunskaper.
Då slog det mig att det säkert är fler än jag som sitter och skrattar åt dessa tomtar men som samtidigt röstar på ett parti som har minst lika skadlig inverkan på din ekonomi där politikerna skänker eller sölar bort dina pengar som skulle gå till vård, skola, pension osv.
Hur tänker ni där? Mina privata pensionsfonder snittar runt 30% avkastning per år där sämsta året ligger på runt 5% och bästa på runt 70%. Skulle vara intressant att se avkastningen på våra skattepengar...
För mig tycks det inte direkt som avkastningen är positiv:
-Högre skatter (dvs negativ avkastning - vi måste skjuta in mer pengar)
-Kraftigt försämrad skola
-Kraftigt försämrad sjukvård
-Kraftigt försämrat försvar
-Kraftigt försämrad polis
-Förlust av landareal (No-go zoner där svenska lagar inte längre gäller)
-Höjd pensionsålder
-Nedmontering av massa välfärdssystem (så som fungerande post-system.. PostNord jo tjenare..)
Det känns inte direkt som om våra politiker vet hur man handskas med (andras) pengar. Ändå skrattar folk åt personen i lyxfällan som frågar vad ränta är för att sedan gå och rösta på dessa rövare som har förstört alla dina välfärdsinvesteringar (all skatt du betalat historiskt för att få tex bra skola för dina barn, bra sjukvård och en dräglig pension.. *Poof* borta.)
Om man nu ska fortsätta med Lyxfällanliknelsen så är väl att investera pengar i ett starkt försvar ungefär som att lägga massa pengar på att röka, du kastar bara pengar i sjön för om ett anfall kommer är Sverige ändå hopplöst underlägsna.
Likaså är ju statisk pensionsålder när medellivslängden och folkhälsan ökat och förbättrats kraftigt senaste decennierna motsvarande att bara jobba 75% när man skulle kunna jobba 100%.
Brist på pengar orsakar inte alla problem i samhället, och därför kan de heller inte lösas med hjälp av pengar. Du kan slänga X antal miljarder på polisen nästa år men de kommer inte lösa fler brott för det eftersom problemen är betydligt fler än vad som finns i lönekuvertet. Likaså inom vården, det har östs pengar över vårdpersonal på senare år men det är fortfarande personalbrist. Lärarlönerna har också höjts kraftigt och ändå står lärosätena tomma.
Så om man vill förstå ett samhälle bättre ska man nog inte se det som att man investerar skattepengar och sedan på ett magiskt sätt får avkastning på de pengarna. Du får det du betalar för, helt enkelt, och vill du ha bättre får du betala mer.