• 1
  • 2
2018-02-28, 19:27
Medlem
Klart: Kommunalråd förlorar 4.400 kronor i månaden.

Nu är det beslutat och klart – de politiska arvodena i Arvidsjaurs kommun sänks till 2015 års nivå. Det betyder att Arvidsjaurs kommunalråd Lotta Åman (S) förlorar 4.400 kronor i månaden.
Centerpartiet och Vänsterpartiet stod bakom förslaget att även politikerna ska spara när alla förvaltningar måste göra det. Socialdemokraterna var motståndare till det, men förlorade omröstningen i kommunstyrelsen med 5-6.
”Inget problem”
På tisdagen var det fullmäktigemöte och behandlingen av arvodesreglementet blev i det närmaste odramatisk.
Och det för att socialdemokraterna backade och gick med på förslaget efter en kort ajournering.
– Jag gick upp i talarstolen och sade att jag välkomnar förslaget och att jag hoppas att den här nivån även håller sig under nästa mandatperiod. För det är ju arvodet för kommunstyrelsens ordförande som varit på tapeten, säger Lotta Åman.
Hon håller med om att det är viktigt att även de förtroendevalda deltar i besparingarna.
– Vi ska också dra vårt strå till stacken. Jag ser inget problem med det här. Att gå tillbaka till 2015 års arvodesnivå har ett viktigt signalvärde, säger Lotta Åman.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...onor-i-manaden
Citera
2018-02-28, 19:35
Bannlyst
framgår inte hur mycket dom tjänade.
Citera
2018-02-28, 19:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Tro det att gråsossarna inte ville vara med och chippa in när det går tungt.
Citera
2018-02-28, 20:00
Medlem
Kommunalrådet Lotta Åman har i dag ett arvode på 62.500 kronor i månaden och föreslås få en sänkning på 4.400 kronor i månaden.
Hennes nya ersättning blir 58.100 kronor i månaden från den första april.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...g-signaleffekt
Citera
2018-02-28, 20:20
Medlem
Vänsterpartiets valda kritiserar inte sällan sina höga löner. De anser att systemet är orättvist gynnsamt för dem själva.

Visste det sedan innan, så jag Googlade. De följer bland annat den här principen:
Citat:
Alla förtroendevalda som representerar Vänsterpartiet avstår en stor del av sin lön i partiskatt, och tar som mest ut 27.700 kronor efter skatt. Det inkluderar partiledaren Jonas Sjöstedt.
https://www.di.se/nyheter/jonas-sjos...-sin-egen-lon/

Tycka vad man vill om deras politik, men det förtjänar fan respekt á la Bill Gates (som bekant avstår en mycket stor del av sin förmögenhet)

I artikeln diskuterar de pensionsfrågan, och där han Jonas Sjöstedt helt jävla rätt. Det är ett bisarrt orättvist löne- och pensionssystem vi vanliga medborgare får jämfört med politikernas.
Senast redigerad av Daudodidi 2018-02-28 kl. 20:32.
Citera
2018-02-28, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Kommunalrådet Lotta Åman har i dag ett arvode på 62.500 kronor i månaden och föreslås få en sänkning på 4.400 kronor i månaden.
Hennes nya ersättning blir 58.100 kronor i månaden från den första april.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...g-signaleffekt

Ja oj. Nu får hon äta kalles kaviar o dricka blaskigt öl istället för fina viner.
Eller vatusan, de fina vinerna o middagarna går ju på skattebetalarnas bekostnad ändå.
Det går nog ingen nöd på dessa människor.
Citera
2018-02-28, 20:28
Medlem
Pantheraduss avatar
Nej, det går ingen nöd på dom direkt... Har för mig att Lars Törnman medvetet sänkte sin Lön när han var ordförande i Kiruna. Vilket uppskattades!
Bra princip av V. Önskar att S allmänt kunde leva mer som dom lär....
Citera
2018-02-28, 20:31
Medlem
MrBulldoggs avatar
Mmm, det är nästan lika beundransvärt som när Oracles grundare Ellison gav sig själv en årslön på en dollar, samtidigt som han gav sig själv ett par miljarder extra i form av aktieoptioner. Applåderna uteblir av någon outgrundlig anledning.

Vad tjänar en undersköterska i Arvidsjaur?

Det borde vara baseline för politikerarvoden, i synnerhet i avfolkningsorter med samma attraktionskraft som en uteliggares armhåla. Den politiker som sänker sin lön från den nivån kan börja snacka.
Citera
2018-02-28, 22:02
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Politikers lön är självklart en piss i Nilen och påverkar inte ekonomin i stort. Däremot är det en signal till väljarna om att politiker minsann inte utnyttjar sin position för egna fördelar, eller ser sig som bättre än folk i allmänhet.

Och visst kan jag hålla med om att lönen i allmänhet betyder ganska mycket för de enskilda politikerna i Sverige, eftersom korruptionen är relativt låg. Det finns liknande historier om politiker i utvecklingsländer som också gått ner till omkring 0 kr i lön för att kunna attrahera fattiga väljare, men som trots det kan fortsätta sin flådiga livsstil då större delen av deras inkomst kommer från alla lukrativa tillstånd och kontrakt med staten de som politiker kan sälja under bordet.
Citera
2018-02-28, 22:20
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi

Tycka vad man vill om deras politik, men det förtjänar fan respekt á la Bill Gates (som bekant avstår en mycket stor del av sin förmögenhet)

Det är gott förstås men man ska inte låta sig duperas. Några tusen hit eller dit i lön är inte den stora saken utan alla förmåner och den orimliga ’inkomstgarantin’ som inträder efter valen när folket gett dem foten.
Såg ett inslag på tv för några år sedan som gick igenom hur stor andel av de olika partiernas politiker som efter att blivit av med riksdagsplatsen fortfarande levde på inkomstgarantin.
(Garantin ska fungera som en lyx-Akassa till de hårt arbetssökande politikerna funnit en ny försörjning inom näringsliv, kommunal förvaltning, McDonalds eller taxi).

Programmet tog främst upp Moderaterna och vinklade det som att de hycklade i arbetsfrågan då hela 40% fortfarande levde på garantin 2012 (avsåg valet 2010).
Bäst var C med typ 25%.
Däremot levde samtliga vänsterpartister på garantin, alltså 100%. Ingen som helst respekt för våra gemensamma medel.

Tyvärr kan jag inte ge källan till programmet men det var ett av de undersökande programmen på svt eller 4:an.
Citera
2018-03-01, 12:35
Medlem
Det är ganska märkligt att hon sänker sin lön medan de som borde få sin lön sänkt är kommunalråd som bryter mot lagen.
Till skillnad från i våra grannländer är politiker i Sverige inte juridiskt ansvariga för sina beslut.
– Vår lagstiftning är urvattnad, vi borde skärpa möjligheten att dela ut sanktioner för att få stopp på problemen, anser han.

https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/...-atalats-20847
Citera
2018-03-01, 13:18
Medlem
Vem0ths avatar
Att självmant sänka sin lön är väldigt konstigt som anställd, dem flesta väljer istället att betala mer skatt. Då jag undrar om Sjöstedt har valt att justera sin skattetabell eller att donera bort en del av sin summa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in