Klart: Kommunalråd förlorar 4.400 kronor i månaden.
Nu är det beslutat och klart – de politiska arvodena i Arvidsjaurs kommun sänks till 2015 års nivå. Det betyder att Arvidsjaurs kommunalråd Lotta Åman (S) förlorar 4.400 kronor i månaden.
Centerpartiet och Vänsterpartiet stod bakom förslaget att även politikerna ska spara när alla förvaltningar måste göra det. Socialdemokraterna var motståndare till det, men förlorade omröstningen i kommunstyrelsen med 5-6.
”Inget problem”
På tisdagen var det fullmäktigemöte och behandlingen av arvodesreglementet blev i det närmaste odramatisk.
Och det för att socialdemokraterna backade och gick med på förslaget efter en kort ajournering.
– Jag gick upp i talarstolen och sade att jag välkomnar förslaget och att jag hoppas att den här nivån även håller sig under nästa mandatperiod. För det är ju arvodet för kommunstyrelsens ordförande som varit på tapeten, säger Lotta Åman.
Hon håller med om att det är viktigt att även de förtroendevalda deltar i besparingarna.
– Vi ska också dra vårt strå till stacken. Jag ser inget problem med det här. Att gå tillbaka till 2015 års arvodesnivå har ett viktigt signalvärde, säger Lotta Åman.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...onor-i-manaden