Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-02, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Du verkar inte riktigt förstå helheten i det här.

De övernationalla och transnationella strukturerna som har sitt maktkoncentrat i västs liberala demokratier har gett oss en global kapitalism. Globalism - en gemensam ekonomisk kultur där storföretag och finanskapital parasiterar på jordens resurser. Den globala ekonomin är styrd av det finansiella systemet. Ett system som är sprunget från Europa och USA. En ekonomi som kräver konstant tillväxt. En finansiell ekonomi med maktkoncentration i finanscentrumen i rika länder - London, Paris, New York, Tokyo.
Kolla denna korta sekvens från vetenskapens värld för att se den maktkoncentration som råder i den finansiella ekonomin: https://youtu.be/X-xKzKFNRj4 2.30

De länder med störst nedskräpning av plast i haven är Kina, Vietnam, Thailand, Indonesien och Filippinerna
https://www.ecowatch.com/these-5-cou...882107531.html

Dessa länder är bland de allra största tillverkarna av varor. Varor som vi köper och som ger finansiell tillväxt - en tillväxt som finansmakten behöver.
Samtidigt är dessa länder bland de mest folkrikaste i världen - vilket ger en enorm marknad, en marknad som de globala storföretagen kapitaliserar på för deras vinstintresse:

http://www.eco-business.com/news/glo...study-reveals/

Alltså; det är den globala ekonomins törst efter tillväxt som i allra högsta grad givit oss den samhällsituation som vi har idag. Det är allas gemensamma ansvar att vi värnar vår vackra planet. Om man vill värna miljön och haven så måste förändring ske strukturellt - det är storföretagens ansvar, det är de övernationella organens ansvar och det är nationers ansvar att vi värnar vår planet.

Det är lätt att skylla på den okunnige afrikanen som inte källsorterar - men den riktiga förändringen måste de med makt över det globala samhället att bidra med.

Co2 utsläpp per capita, Sverige är värre än Indien
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Mi...id-per-capita/

Om alla skulle konsumera som Sverige så skulle vi behöva 4.2 jordklot med resurser.
http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekolog...inna-till-2020

Men ja, vi är duktiga på recycling:
https://www.weforum.org/agenda/2017/...other-country/

Å andra sidan så:
https://www.weforum.org/agenda/2017/...heir-own-waste

Komihåg att dessa länder samtidigt är på topp vad gäller avfall - 2.2kg/capita och dag.
Att jämföras med Afrikas 0.65kg/capita och dag.

Och ni lyckas skylla miljöproblemen på afrikanerna

Jag skyller inte på afrikanerna. Jag har med några enkla vyer från Lagos konstaterat att fastän, som du ger data på, avfallsmängden i Afrika uppgår till c:a 1/3 av vår avfallsmängd så ser jag inga sophögar liggandes utanför mitt köksfönster. Än så länge är väl bäst att tillägga.

Du ser den globala kapitalismen som det stora problemet. Varför är befolkningen i Lagos värre drabbade av den globala kapitalismen än befolkningen i Thimpu? Du kan jämföra tillståndet på vilken gata som helst i Thimpu med valfri gata i Lagos. Ser du någon skillnad? Kan det möjligen bero på kulturella skillnader?
Hemska, förbjudna tanke....

Om nu afrikanerna är drabbade av global kapitalism vad hjälper det då att sända än mer miljöstöd till dem? De är ju obotligt drabbade tydligen. De kan ingenting, absolut ingenting, själva uträtta för att förbättra sin egen situation. Du säger att ändringen måste ske på ett högre plan. Vad hjälper det då att skicka än mer pengar till afrikanerna?

Att sedan dela upp allt per capita är ett enkelt sätt att smita undan debatten. Vad hjälper det när Indiens, Nigerias och Indonesiens befolkningsmängd är betydligt större än lilla Sveriges befolkningsmängd?
Citera
2018-03-02, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Plast i havet är tydligen ett problem vilket jag förstår men jag förstår inte varför vi som sköter oss måste betala för att lättingar i Asien och Afrika inte ids plocka upp efter sig? Klarar de inte ens av de mest basala tingen här i livet såsom allmän renhållning utan att vi måste skicka miljardbelopp till dem?

"Regeringen beslutade i dag att fördubbla satsningen på bistånd till miljö- och klimatsatsningar för hållbar utveckling i fattiga länder, från 700 miljoner kronor per år till 1,3 miljarder per år.
Det är en femårig satsning på förbättringar av miljön för fattiga människor i världen. Nytt är en satsning på åtgärder för renare hav, med minskade utsläpp säger Biståndsminister Isabella Lövin.
– Det här är en utveckling som är akut. Vi ser att utsläppen av plaster i haven sker i en sådan takt att vi kommer att ha mer plast än fisk i haven 2050, om vi inte lyckas hindra den här utvecklingen nu."

Studera dessa stränder i Afrika(Lagos) resp. Bangladesh (Dhaka)! Ta gärna en rundtur längs stränderna och ta del av tillståndet. Självklart hamnar allt förr eller senare i havet.

På vilket sätt känner just du dig skyldig till detta beteende?

Du kanske ska ta dig till malmö där finns både muslime rmoch afrikaner som skräpar ner. Kom dit en dag då det inte snöat eller regnar så får du se hur skräpet yr och alla soppåsar som ligger överallt och alla råttor som springer överallt. Vad är det man säger, att man ska städa framför sin egen dörr först.
Citera
2018-03-02, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackgaystreamer
Du kanske ska ta dig till malmö där finns både muslime rmoch afrikaner som skräpar ner. Kom dit en dag då det inte snöat eller regnar så får du se hur skräpet yr och alla soppåsar som ligger överallt och alla råttor som springer överallt. Vad är det man säger, att man ska städa framför sin egen dörr först.

Jag kan se bilden framför mig. Samtidigt hänger det en massa narkotikaförsäljande drägg i gathörnen. Jag mår direkt fysiskt illa av hela uppenbarelsen och försöker således i görligaste mån undvika besök i dessa städer. Det är givetvis en helt annan diskussion.
Citera
2018-03-02, 11:00
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag skyller inte på afrikanerna. Jag har med några enkla vyer från Lagos konstaterat att fastän, som du ger data på, avfallsmängden i Afrika uppgår till c:a 1/3 av vår avfallsmängd så ser jag inga sophögar liggandes utanför mitt köksfönster. Än så länge är väl bäst att tillägga.

Du ser den globala kapitalismen som det stora problemet. Varför är befolkningen i Lagos värre drabbade av den globala kapitalismen än befolkningen i Thimpu? Du kan jämföra tillståndet på vilken gata som helst i Thimpu med valfri gata i Lagos. Ser du någon skillnad? Kan det möjligen bero på kulturella skillnader?
Hemska, förbjudna tanke....

Om nu afrikanerna är drabbade av global kapitalism vad hjälper det då att sända än mer miljöstöd till dem? De är ju obotligt drabbade tydligen. De kan ingenting, absolut ingenting, själva uträtta för att förbättra sin egen situation. Du säger att ändringen måste ske på ett högre plan. Vad hjälper det då att skicka än mer pengar till afrikanerna?

Att sedan dela upp allt per capita är ett enkelt sätt att smita undan debatten. Vad hjälper det när Indiens, Nigerias och Indonesiens befolkningsmängd är betydligt större än lilla Sveriges befolkningsmängd?
Skillnaden mellan Lagos och Thimpu beror nog på multipla variabler. Skillnad i IQ, kultur, infrastruktur och historia. Som någon sa ovan - kom ut till Sveriges förorter och besök soprummen, ingen bryr sig om miljöåtervinning. Människor är totalt likgiltiga och slänger skräp hipp som happ. Detsamma gäller för turisten i Thailand som slänger sitt skräp på stranden. Ingen bryr sig om kollektivet - man bryr sig bara om den individuella komforten. Vilket är så symptomatiskt för den globalistiska kultur som växt fram med liberala individrättigheter och självuppfyllnand som främst fokus.

Som jag ser det så kan ansvarsbördan för miljön tillfalla tre olika aktörer/nationer.
1. De som faktiskt släpper ut och förstör.
2. De som tjänar på miljöförstöringen.
3. De som har råd och resurser att förbättra miljön.

Från ett strukturellt perspektiv så kan man applicera alla de tre punkterna på de rika länderna och deras företag.
1. De globala företagen är ett såkallat INUS-villkor i att plast släpps ut. Man är del i en komplex orsakskedja där produktion och distribution av plast leder till att plast släpps ut, därför har man även varit med och orsakat miljöutsläpp.
2. Globala storföretag är de som tjänar på att packa varor i plast och sälja deras produkt.
3. Stater får in skatter av dessa storföretag. Utvecklade stater har utbildning, kunskap och innovation i sin repertoar. Det är staters ansvar att förbättra den globala miljön som alla är beroende av för sin överlevnad.

Då är det inte mer än rättvist att de med kapital även ansvarar för att fixa detta strukturella problem.

Som jag skrev innan, bistånd används även för vår skull. Lagos verkar inte ha någon bra infrastruktur för sopor. Man ger bistånd så att mottagarlandet kan köpa svensk kunskap och svensk infrastruktur för att förbättra Lagos infrastruktur. Se biståndet som en slags skattelättnad/produktionsmöjlighet för utvalda sektorer inom svensk industri.
Nu behöver det ju inte alls fungera såhär utan bistånd ges och pengar försvinner i någon korrupt ficka nånstans - människor är egoister. Men idealt så skulle det ju fungera såhär, fast idealt så hade nog vi aldrig varit i den här situationen som vi är i.

Statens totala intäkter prognosticeras år 2018 till 1043miljarder. Detta plastbistånd uppgick till 1.3 miljarder, vilket är 0.1% av de totala intäkterna.
http://www.regeringen.se/sveriges-re...get-i-siffror/
Om vi tar och tittar på utgiftsposterna 8migration och 13nyanländas etablering så uppgår detta 2017 till 38,9+26,4=65,3 miljarder. Nu spiller säkert invandringens konsekvenser över på andra utgiftsposter men vi räknar snällt med endast dessa utgifter. 65,3/1043= 6,2% av de totala intäkterna går alltså till invandring.

Och invandring är en riktigt stor miljöbov. Läs denna korta artikel: http://sv.metapedia.org/wiki/Invandr...ite_note-Koa-0
Man flyttar människor långväga till nordligaste norr så ännu mer saker(mat framförallt) måste importeras till Sverige. Det är anmärkningsvärt att en miljöpartistisk regering inte lägger mer pengar på att bidra till havens välmående och hållbar utveckling får vår planet än vad man lägger på miljöfarlig invandring.
Citera
2024-09-22, 15:18
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Bumpar denna gamla tråd därför att det kommit en undersökning som visar varifrån plastavfallet i haven kommer. Indien, Nigeria och Indonesien utmärker sig. Kina är fyra, men har förbättrat sig rejält under senare år.

Citat:
Ett antal låg- och medelinkomstländer pekas ut som de största källorna till världens plastföroreningar. Indien rankas som det värsta förorenarlandet, följt av Nigeria och Indonesien. Kina, som tidigare ansågs vara den största källan, har förbättrat sin avfallshantering och rankas nu som nummer fyra.

https://www.dn.se/varlden/laglonelan...-plastskrapet/

En forskare som heter Ellen (ja, jag är fördomsfull ibland...) hävdar dock att det relevanta är att i-länderna använder mer plast och därför "egentligen" är mest skyldiga.

Citat:
– Svenskar använder betydligt mer plast än invånare i Indien eller Nigeria. Om vi ska minska de globala plastföroreningarna är det viktigt att de länder som producerar och konsumerar mest plast också tar ett stort ansvar, säger Ellen Palm.

Det är sådana som hon som lett till en backlash för miljötänkandet. Som tror att man kan åtgärda att lösa plastkorkar flyter runt i Stilla havet genom att göra det mera opraktiskt för konsumenter i Europa. Utan någon faktiskt effekt, eftersom inte mer än 10% av petflaskor upphittade utomhus i Sverige (enligt expertuppgifter i pantsamlartråden) saknade kork.

Men i Europa lyssnar man mer till Ellen Palm och hennes ovetenskapliga moraliserande än till de experter på plastflaskor vi alla någon gång sett lyftandes på locken till papperskorgar.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-09-22 kl. 15:24.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in