• 1
  • 2
2018-03-04, 14:31
Medlem
Såg en artikel om en slags kackerlacka-portfölj för ett tag sedan.

25% cash
25% räntebärande
25%Guld
25% Aiktia efter egen smak

Jag tänker testa men guld-delen för mig är inte helt klart.
ska man gå all in med fysiskt?
http://www.guldcentralen.se/manadssparande

Vad tror ni om det - om inte, hur hade ni köpt guld?
Citera
2018-03-04, 14:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Såg en artikel om en slags kackerlacka-portfölj för ett tag sedan.

25% cash
25% räntebärande
25%Guld
25% Aiktia efter egen smak

Jag tänker testa men guld-delen för mig är inte helt klart.
ska man gå all in med fysiskt?
http://www.guldcentralen.se/manadssparande

Vad tror ni om det - om inte, hur hade ni köpt guld?

Dyra priser, köp ifrån Tavex.se istället. Prenumerera inte på någon skräpsida som tar premium.
Citera
2018-03-04, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Dyra priser, köp ifrån Tavex.se istället. Prenumerera inte på någon skräpsida som tar premium.
Bra input.

tycker du det är det smart att köpa fysisk guld öht
Citera
2018-03-04, 14:40
Medlem
Citat:
Bra input.

tycker du det är det smart att köpa fysisk guld öht

Hade ju vart lite små coolt att ha massa guld hemma haha.
Annars så har jag 0 koll på guld silver och sånt.
Citera
2018-03-04, 14:40
Medlem
kraftfoders avatar
[quote=herr.konkel|63403855]Bra input.

tycker du det är det smart att köpa fysisk guld öht[/QUOTE

Smart på så vist att det aldrig kan bli värdelöst, och så länge man har guldet i sin besittning.
Riskabelt med fysiskt guld är att man kan bli bestulen, alternativt att politruckerna gör en FDR.
Men sett till FIAT, så varar guldets värde.
Citera
2018-03-04, 14:44
Medlem
[quote=kraftfoder|63403877]
Citat:
Bra input.

tycker du det är det smart att köpa fysisk guld öht[/QUOTE

Smart på så vist att det aldrig kan bli värdelöst, och så länge man har guldet i sin besittning.
Riskabelt med fysiskt guld är att man kan bli bestulen, alternativt att politruckerna gör en FDR.
Men sett till FIAT, så varar guldets värde.

Guldets värde är väl lika påhittat som andra valutor?
Citera
2018-03-04, 14:46
Medlem
Det är lite politruckerna jag är rädd för.. att inte bli konfiskerad eller förmögenhetsskattat av sossar och annan ohyra..

Jag får bygga ett... typ valv....
Citera
2018-03-04, 15:00
Medlem
kraftfoders avatar
[quote=gfbs88|63403918]
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Guldets värde är väl lika påhittat som andra valutor?

Säg det till den som hade fysiska guldmark jämfört med den som hade papiermark 1922 i Tyskland. Eller till den som hade guldpengö versus papperspengö i Ungern 1945..

FDR tvångsinlöste allt fysiskt guld 1934 till förhållandet 2:1, dvs enligt marknadsvärdet 1 dollar i guld till 1 dollar i silver, dvs folk fick 50% av marknadsvärdet i ersättning av staten, eftersom FDR skulle bekosta "New Deal".

Historiskt genom årtusenden, har guldet aldrig förlorat sitt värde, jämfört med pappersvalutorna.
Att sedan guldet kan gå upp och ner, är en annan femma. Just på tal om femmor, så har jag svenska femkronor i guld, och dessa har dagsvärdet (skrotpris) på 704:-/st. Nominellt värde fem kronor. En pappersfemma från den tiden kan man inte ens handla för idag..
http://www.metallpris.se/Coin%20Value/

Jag matade in vad fem kronor var värda 1920, motsvarar idag 86:94 kronor. Dagskursen är 704:- alltså. (Att jag valde 1920 beror på myntningsåret på femkronorna)
-Visst kanske man kunnat investerat rätt 1920 i annat än guld, men ändå en rätt bra avkastning på en idiotsäker investering! Källa: http://www.scb.se/hitta-statistik/sv...risomraknaren/

Guld är aldrig fel.

Edit: Blev något fel i citeringsfunktionen, jag citerade INTE mig själv, men orkar inte fixa det nu. F'låt!
Senast redigerad av kraftfoder 2018-03-04 kl. 15:02.
Citera
2018-03-04, 15:24
Medlem
Så köpa fysiskt guld är ditt tips
Tänkte köpa några 10g och ha som bas - sedan månadsspara i 10g.
har ni annat tips?
Citera
2018-03-04, 16:14
Medlem
CC75s avatar
Citat:
har ni annat tips?

Jag nyttjar Buillionvault. Det innebär att jag köper mitt guld och silver från dem och förvarar det i deras bankvalv. Dvs jag har det inte i egen förvaring. En del som tror på världens ekonomiska undergång anser det vara dumt. Själv tror jag inte på det så för mig är ädelmetaller en del i en balanserad värdepappersportfölj och då har jag inte behovet att har det rent fysiskt hemma. Blir det en total kollaps tror jag inte på guld. Jag tro på god vapentillgång och bra utbyggt personligt nätverk.

// CC
Citera
2018-03-04, 16:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
har ni annat tips?

Lite av en smaksak iof men jag hade rekommenderat bullionmynt istället. Mycket svårare att förfalska än tackor, något högre premie vid inköp vilket iof brukar finnas med även på säljpriserna så det blir +- noll på den punkten troligen.

Själv gillar jag krugerrand eftersom det är världens mest sålda bullion men australiska kängurur, kanada löv eller österrikiska philarmoniker funkar lika bra. Ett alternativ kan vara historiska guldmynt så som Oscar II mynten och mynten från latinska myntunionen https://coinweek.com/world-coins/the...on-gold-coins/ Då blir priset per gram något högre men å andra sidan får man historia med på köpet :-)
Citera
2018-03-04, 18:26
Medlem
Eller köp i dubai.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem