• 1
  • 2
2018-03-04, 21:17
Medlem
Hej!
Jag och tjejen är sugen på att köpa en bostadsrätt men vi får inte ta lån.
Sist jag köpte hus med mitt ex så lånade hon till kontantinsats, jag la min del.
Hon pluggade och jobbade vid sidan av då.

Nu vill vi leta lägenhet (jag och min nuvarande) och behöver 400 000kr i kontantinsats, men vi får inte låna någonting till kontantinsatsen (topplån), båda har ett stabilt jobb och vi plockar ut 20+ vardera varje månad, så 40 tusen har vi in varje månad.
Men vi får tydligen inte ta något topplån 2018, för dom hae gjort om det.

Vi har ca 130k i sparade pengar men vi vill inte tömma våra sparkonton eftersom vi vill renovera när vi köper nytt.

Hue många ungdomar sitter och trycker på 400 000:-?

vad ska man göra? Vi vill ha barn framöver men vi bor alldeles för litet för det i dagsläget.
Varför får man inte ta topplån 2018?
Citera
2018-03-04, 21:23
Medlem
Jag skulle vänta med bostadsköp, priserna går sjunkande trend just nu. Ha is i magen och avvakta.
Citera
2018-03-04, 21:33
Medlem
Om jag förstått det hela rätt så skärptes bestämelserna redan 2010. Som det varit nu får man låna upp till 85% av objektets pris och 15% kontantinsats ska man kunna lägga själv. Dessutom räknar ju banken på att man ska klara en ränta på 7%.

Jag tror att man tjänar på att försöka slippa topplån osv om det är möjligt, jag och sambon letar också för fulla muggar men vi tänkte försöka med att hitta något i en prisklass som gör så att man kan slippa topplån osv så bara bottenlånet är kvar och sedan amortera utav bara helvete.

Nu har väl dessutom de nya kraven ang amortering trätt i kraft (1 mars) så man får vara väldigt om sig och kring sig. Glöm inte att amortera, det tjänar man på i längden. Lycka till!
Citera
2018-03-04, 22:07
Medlem
Men spara 20k i 20 månader så har ni kontantinsatsen, dessutom så har nog priserna gått ner rejält till dess

Alternativt ta varsit blancolån
Citera
2018-03-04, 22:14
Medlem
Måste ni renovera direkt när ni köper er nya bostad? Det låter som om ni vill totalrenovera eller åtminstone renovera tex kök och badrum (som brukar bli dyrt vid renovering). Kan ni inte vänta med detta, och fortsätta spara pengar tills ni har kontantinsatsen som ni behöver? Renoveringen kan vänta tills senare. Eller så köper ni en bostad som ni kan flytta in i direkt, något som inte behöver renoveras.
Citera
2018-03-04, 22:27
Medlem
De nya reglerna har effekt. Det är tänkt att minska svenskarnas belåning som har blivit alarmerande högt. Man har princip tryckt låtsaspengar under flera år med prisutvecklingen på bostadsmarknaden. Konstgjord BNP.

Plockar ni ut 40K i månaden borde ni kunna leva på hälften och spara resten. På mindre än två år har ni till insatsen.
Citera
2018-03-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drabek
Hej!
Sist jag köpte hus med mitt ex så lånade hon till kontantinsats, jag la min del.

Nu vill vi leta lägenhet (jag och min nuvarande) och behöver 400 000kr i kontantinsats, men vi får inte låna någonting till kontantinsatsen (topplån), båda har ett stabilt jobb och vi plockar ut 20+ vardera varje månad, så 40 tusen har vi in varje månad.

Vi har ca 130k i sparade pengar men vi vill inte tömma våra sparkonton eftersom vi vill renovera när vi köper nytt.

vad ska man göra? Vi vill ha barn framöver men vi bor alldeles för litet för det i dagsläget.

Sist jag kolla så lånade man inte till kontant insats utan man hade det redan insparat , därav namnet kontant insats. Annars skulle det heta lån som allt annat . Man måste gå in med lite egen risktagande också inte bara leka Allan ballan med bankens pengar
Citera
2018-03-05, 00:12
Medlem
Citat:
vad ska man göra?

Vänta och spara.
Låna av föräldrar/släktingar.
Titta på något billigare där ni har råd med kontantinsatsen.

Tänk på att räntorna kan gå upp och bostadspriserna ner. Inte roligt att sitta fast med lån som är högre än vad bostaden är värd. Det är inte på något sätt orimligt att lägga 15% kontant.
Citera
2018-03-05, 00:15
Medlem
Citat:
Hej!

Väldigt få ungdomar som sitter på 400k+ tyvärr.
Citera
2018-03-05, 08:11
Medlem
Vet flera som tagit handpenningalån för att täcka kontantinsatsen på 10% som betalas strax efter man skrivit hos mäklaren. Resterande 5% som inte ingår i bolån har de betalat med egna medel.

Handpenningalånet betalas sedan av med ett vanligt blancolån på tillträdesdagen.
Senast redigerad av Grizlo 2018-03-05 kl. 08:17.
Citera
2018-03-05, 10:03
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Regler säger max 85% i lån.

Varför renovera? Köp en bostad som inte behöver renoveras. 10 år gamla badrum är i allmänhet inga problem om det är gjort av proffs. 30 år gamla kök kan fräschas upp till lågt pris i stället för att riva ut allt.

Så sätt igång och spara. Om ni inte är 35+ är det ingen brådska med barn heller.
Citera
2018-03-05, 10:50
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Vad menar du med för litet?
Ni behöver väl inte skaffa större direkt nu innan barnet har kommit, det kan ta tid att få barn och den första tiden behöver man inte så stort när bebisen mest sover i spjälsäng.
Står ni i någon bostadskö för hyreslägenhet eller kan byta den nuvarande istället?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in