• 1
  • 2
2018-03-05, 20:53
Medlem
Hej,

Jag har en oidentiferad summa pengar som gått ut varje månad under två års tid som jag inte förens nu märkt. Ja, helt hjärndött att inte märkt det innan.

Nu vill jag gå till botten med detta och ta reda på vem personen som fått mina pengar.
Vi har olika banker, så min bank kan inte se vem personen i fråga är.
Finns det något annat sätt än att göra en polisanmälan för att kunna få fram detta?

Jag vet ju inte ens om ett brott har begåtts, det kan likväl vara jag som skulle föra över summa X men korkad som man är lyckats göra en stående överföring som sedan bara tickat. Om så är detta är fallet, är personen som fått mina pengar återbetalningsskylding om han ej kan påvisa att en skuld föreligger?
Citera
2018-03-05, 20:58
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.xduba
Hej,

Jag har en oidentiferad summa pengar som gått ut varje månad under två års tid som jag inte förens nu märkt. Ja, helt hjärndött att inte märkt det innan.

Nu vill jag gå till botten med detta och ta reda på vem personen som fått mina pengar.
Vi har olika banker, så min bank kan inte se vem personen i fråga är.
Finns det något annat sätt än att göra en polisanmälan för att kunna få fram detta?

Jag vet ju inte ens om ett brott har begåtts, det kan likväl vara jag som skulle föra över summa X men korkad som man är lyckats göra en stående överföring som sedan bara tickat. Om så är detta är fallet, är personen som fått mina pengar återbetalningsskylding om han ej kan påvisa att en skuld föreligger?

Nej, du kan inte få reda på det så länge kontonumret är ett personnummer, som Nordea, tror jag, har.
Se det som lärpengar.

Och nej, personen som fått de är inte skyldig dig ett rött öre.
Citera
2018-03-05, 21:34
Moderator
Chantres avatar
Går ju att slå personnummer på Ratsit.
Citera
2018-03-05, 21:59
Medlem
Kontakta din bank och förklara läget och kontakta sen den andra banken och se om det är villiga att hjälpa dig. När du sen får tag i vem det är som dina överföringar gått till så du diskutera hur du vill ha det.
Är personen ärlig och snäll så betalar personen kanske tillbaka. Fast vägrar personen är jag lite för dåligt insatt i om det finns några lagparagrafer du kan luta dig mot och kräva tillbaka pengar.
Citera
2018-03-05, 22:23
Medlem
Kolla i din internetbank under "Autogiro" eller "Automatiska överföringar". Det borde stå där om du beviljat någon att dra pengar från ditt konto (exempelvis Spotify).
Om det är ett konto 1234-5678 så är det ett bankgirokontonummer. Är det ett stort företag så kan det dyka upp om du googlar siffrorna.

Dras det samma belopp varje månad? Dras det samma dag?
Citera
2018-03-05, 22:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag köpte en sak på blocket och förde över pengar från nordea till annan bank. Då jag inte fick vad jag köpt så ringde jag nordea och två dagar senare fick jag ett brev med personens namn och adress.
Han var inte svensk.

Du kan börja med att ta bort den automatiska överföringen. Är inte så smart att skicka pengar varje månad till okänt konto.
Citera
2018-03-06, 08:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Kolla i din internetbank under "Autogiro" eller "Automatiska överföringar". Det borde stå där om du beviljat någon att dra pengar från ditt konto (exempelvis Spotify).
Om det är ett konto 1234-5678 så är det ett bankgirokontonummer. Är det ett stort företag så kan det dyka upp om du googlar siffrorna.

Dras det samma belopp varje månad? Dras det samma dag?

Alla bankgironummer är sökbara här: https://www.bankgirot.se/sok-bankgironummer/
Citera
2018-03-06, 14:11
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Nej, du kan inte få reda på det så länge kontonumret är ett personnummer, som Nordea, tror jag, har.
Se det som lärpengar.

Och nej, personen som fått de är inte skyldig dig ett rött öre.
Tvärtom. Så länge som kontonumret är ett personnummer så är det ju bara att söka på t.ex Ratsit för att få fram namnet, men är kontonumret däremot inte ett personnummer så blir det väldigt svårt att få fram namnet på personen som har kontot.
Citera
2018-03-06, 14:20
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Tvärtom. Så länge som kontonumret är ett personnummer så är det ju bara att söka på t.ex Ratsit för att få fram namnet, men är kontonumret däremot inte ett personnummer så blir det väldigt svårt att få fram namnet på personen som har kontot.
Självklart är det så. Jag missade ett "inte" i mitt inlägg.
Citera
2018-03-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex

Verkar som att banken kan göra en förfrågan till personens bank så skickar dom hem namnet på personen ifråga. Återkommer om hur det går.
Citera
2018-03-06, 18:28
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Verkar som att banken kan göra en förfrågan till personens bank så skickar dom hem namnet på personen ifråga. Återkommer om hur det går.
Gör gärna det, alltid intressant att veta sådana här saker.
Citera
2018-03-06, 18:33
Medlem
Citat:
klart bankerna kan, men DU får inte namnet kallas sekretess
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in