• 1
  • 2
2018-03-09, 17:05
Medlem
Hej hall!
Ungen hr hemma har precis blivit tv mnader och tanken r att spara hela barnbidraget till honom p smartaste stt.

Frst vill jag pongtera att jag r smst p aktier samt fonder. Vill gra det enkelt fr mig men nd ha en chans till framgng.

Kollade frst p att spara i avanza, dom har ett auto spar som jag sjlv anvnder mig utav (auto 5)
Eller alternativet r barnspar som ocks avanza har dr dom pstr sig kunna ka insatsen med 11% i snitt per r.

Hur ska jag gra!? Uppskattar alla spekulationer och ider.
Tack.
🙂

Edit,
Lgger jag 1250kr i mnaden p auto 5 s frutspr dom att man kommer upp i en summa om 380.000kr.
Frvntat utfall p "barnspar" via avanza r en betydligt roligare summa om 490.000kr.
Allt r ju sklart gamble men vad gr man!?
Senast redigerad av dappe89 2018-03-09 kl. 17:09.
Citera
2018-03-09, 17:18
Medlem
CC75s avatar
Hej

Nedan bok har jag hrt ska vara bra. Det r Charlie Sderberg och Jan Bolmesson (Rika Tillsammans-bloggen som jag kan rekommendera om du inte redan tittat p den) som str bakom den. Jag har sjlv inte lst boken d den inte r aktuell fr mig men jag har lst mycket annat som dessa bda herrar r inblandade i och det har jag bedmt varit bra.

Jag vet att de ven har frelsningar i mnet. Googla s hittar du.

https://www.adlibris.com/se/bok/gor-...-9789137146959

// CC
Citera
2018-03-09, 17:45
Medlem
Flaskhalsats avatar
Ta bort det dr autoskiten, det r enbart en fond i en fond-upplgg. Total jvla dynga. Kp 100% aktiefonder fr hela summan varje mnad och glm bort sparandet s kommer du vara njd nr grabben r vuxen.
Citera
2018-03-09, 17:47
Medlem
ParkLane66s avatar
P Avanza kan du enkelt f hjlp med att starta ett fondsparande
Citera
2018-03-09, 18:02
Medlem
Torpedullas avatar
Charlie Sderberg knns som en tvttkta bluff. Jag bevistade en frelsning som kndes som ett amerikanskt vckelsemte dr enda syftet var att slja fretagets egna dyra hgst tvivelaktiga produkter. Mycket oserist, men folk verkar lska att bli lurade. ISK - investeringssparkonto kan eventuellt vara ett alternativ. Det omfattas av investerarskyddet och insttningsgarantin. Nu handlar det ju om ett lngsiktigt sparande och om du inte tnker stta dig in i aktiernas underbara vrld s mste det bli ett sparande med lg risk och lga avgifter.
Citera
2018-03-09, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej

https://www.adlibris.com/se/bok/gor-...-9789137146959

// CC
Tack, lst en del p deras blogg. Men r inte riktigt s intresserad utav att lgga tid att lsa om det, utan mer lgga in pengar p ngot konto dr pengarna efter tid vxer.
Tack 🙂

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Ta bort det dr autoskiten, det r enbart en fond i en fond-upplgg. Total jvla dynga. Kp 100% aktiefonder fr hela summan varje mnad och glm bort sparandet s kommer du vara njd nr grabben r vuxen.
Vilka aktiefonder? r ute efter att enkelt
, med hjlp av autogiro flytta ver pengar varje mnad fr att se dom vxa p lng tid.
"glm sparandet"? Eller menar du "glm inte sparandet"?

Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
P Avanza kan du enkelt f hjlp med att starta ett fondsparande
r detta det enklaste och skraste kortet fr att se pengarna vxa ver lng tid? 🙂
Citera
2018-03-09, 19:16
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dappe89
Tack, lst en del p deras blogg. Men r inte riktigt s intresserad utav att lgga tid att lsa om det, utan mer lgga in pengar p ngot konto dr pengarna efter tid vxer.
Tack 🙂

Vilka aktiefonder? r ute efter att enkelt
, med hjlp av autogiro flytta ver pengar varje mnad fr att se dom vxa p lng tid.
"glm sparandet"? Eller menar du "glm inte sparandet"?

r detta det enklaste och skraste kortet fr att se pengarna vxa ver lng tid? 🙂

Du vill ha billiga indexfonder.
Frslagsvis en usa, en Europa och en sverige.
Citera
2018-03-09, 19:38
Medlem
sparvsylts avatar
Kp t.ex. Avanza Zero, Swedbank Robur Access Asien och Lnsfrskringar Global Indexnra varje mnad, billig frvaltningsavgift och enkelt att skta.
Citera
2018-03-09, 19:55
Medlem
11 % i snitt /r r naturligtvis sagor. G inte p det !!

Vi str p hjden av hgkonjunkturen NU. Hdanefter kan det bara g nedt ngra r. Kp GULD !! eller Silver !. Centralbankerna hller p att frstra pappers-penga-vrdet och kra rakt in i vggen..

Det kommer att skapas NYA valutor nr marknaden tappar frtroendet fr statsobligationer och gammel-pappers-valutan..I det lget s kommer Guld och Silver vara en sker placering.4 ggr i modern tid har papper-mngden, valuta och guld;s banor avvikit sig extremt mycket t...Varje gng har dessa mtts efter kriserna som uppstr...Vi r i ett sdant lge nu..Det r mil mellan penningmngd och guldpris...Nr kraschen kommer rkna med att guldet kommer kosta minst 3000 dollar. max 15 000 dollar...Pris idag 1300 dollar...Do your math !
Citera
2018-03-09, 22:31
Medlem
797507975s avatar
Att mnadsspara i aktier r bra, men cortaget blir ett problem. Om du inte kper var femte mnad eller liknande..
Jag skulle nog starta ett fondsparande.
Sjlv mnadsspara jag till min dotter i Spiltan Global investmentbolag. En indexnra fond, med lga avgifter.. Avanza zero i all ra, men jag skulle aldrig kpa aktier i Ericsson eller hm i dagslget, inte ens p lng sikt. S ja skulle nog skippa zero..
ppna ett isk i ditt namn..
Senast redigerad av 797507975 2018-03-09 kl. 22:33.
Citera
2018-03-10, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Du vill ha billiga indexfonder.
Frslagsvis en usa, en Europa och en sverige.
Jag har tidigare haft isk konto. Funderar verkligen p det igen.
Finns det ngra nackdelar med detta du freslr? r det "garanti" p att pengarna kommer att vxa tror du?

Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
11 % i snitt /r r naturligtvis sagor. G inte p det !!

Nr kraschen kommer rkna med att guldet kommer kosta minst 3000 dollar. max 15 000 dollar...Pris idag 1300 dollar...Do your math !
Funderat p detta ocks. Frmodligen kommer jag att ngra mig att jag inte gr det.
Dock vill jag kunna spara under en lngre tid, autogiro, enkelt. 😬

Citat:
Ursprungligen postat av 797507975
Jag skulle nog starta ett fondsparande.
Avanza zero i all ra, men jag skulle aldrig kpa aktier i Ericsson eller hm i dagslget, inte ens p lng sikt. S ja skulle nog skippa zero..
ppna ett isk i ditt namn..
Avanza auto r vl ett fondsparande som jag frsttt det.
Ngra nackdelar med isk?
Citera
2018-03-10, 10:01
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dappe89
Jag har tidigare haft isk konto. Funderar verkligen p det igen.
Finns det ngra nackdelar med detta du freslr? r det "garanti" p att pengarna kommer att vxa tror du?

Funderat p detta ocks. Frmodligen kommer jag att ngra mig att jag inte gr det.
Dock vill jag kunna spara under en lngre tid, autogiro, enkelt. 😬

Avanza auto r vl ett fondsparande som jag frsttt det.
Ngra nackdelar med isk?

Det finns inga garantier om du vill ha avkastning hgre n inflationen...

Guld r inget man historiskt ska ha som huvuddel av sin investering. Det kan man ha en del av fr att kunna slja om man behver pengar vid en dipp.

Frdelen med tre indexfonder (EU swe usa) r att det r en hyfsad riskspridning och man br inte behva trixa med fonderna frrn man vill ha pengarna.
Senast redigerad av Pungtering 2018-03-10 kl. 10:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in