Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-11, 21:55
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eirini
Jo jag håller med. Men mycket är för jag inte hjälpt honom under hans depression jag har bara ställt mer krav och typ fått allt handla om mig ist, det är min stors brist.
Men ge dig o sluta vara FB-elitens drömtjej.
Jo, de snälla killarnahär kräver att tjejer ska ställa upp.
Menhan älskar dig inte så varför fortsätta förudmjuka dig själv?
Citera
2018-03-12, 06:39
Medlem
Var rädd om ditt hjärta, snälla du, du kommer fortsätta såras om du fortsätter med honom. Hur känner du? Är det värt det? Är det värt att försöka vänta ännu längre på honom och hoppas på en förändring? Du har investerat en del i honom och naturligtvis känns det fel att ge upp nö r du ändå känner att du lyckats förändra en del hos honom. Men är det värt att sätta ditt eget välbefinnande på spel?

Depressionen kan förklara vissa delar av hans beteende och om han får hjälp med det så kanske han visst kan ändra sig men annars kommer relationen med honom bara att göra dig illa.
Det är svårt, jättesvårt, och jag har egentligen inga konstruktiva råd att ge. Bara medkänsla.
Citera
2018-03-12, 06:56
Medlem
Jag har hört att en relation blir lyckligast om man älskar varandra men att mannen skall älska kvinnan mer än hon älskar honom och här verkar det ju vara tvärtom.
Citera
2018-03-12, 11:03
Medlem
LagomLats avatar
(FB) Flickvän vill ta lång paus från sex

Om det är dig tråden ovan handlar om, så fick han rådet att dumpa dig i den tråden!

LL
Citera
2018-03-12, 11:34
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Hej. Jag lånar detta konto till att börja med.

Jag och min kille har varit ett par i knappt 5 månader. Vi dejtade först i ca 4 månader och det jag lärde mig av honom var att han var väldigt osäker på känslor. Han hade tidigare lämnat alla sina relationer för han är rädd(?) och sen oftast ångrar sig.
Vi valde då att ta vår tid, att lära känna varandra först ordentligt. Tillslut blev vi ett par och allt var perfekt, han gick från en väldigt instängt person till att kunna gråta i min famn. Jag valde att ha tålamod med honom, låta han ta allt i sin takt.

Nu senaste månaden har vi bråkat konstant, han blir bara mer instängd och jag mer på, krävande och tjatande.

Men vi sa att nu skärper vi till oss och kämpar oss ur denna svaka och blir starkare, och när jag trodde allt va bra igen gjorde han slut.

Han sa att han aldrig älskade mig, och aldrig varit kär i mig. Jag blev förkrossad men jag trodde ärligt inte det var sant för han har verkligen gjort allt för att visa att han älskar mig.

Efter långt samtal ville han försöka igen, och jag tänker att om han inte älskade mig skulle han inte vilja försöka igen? Jag tror att han bara är rädd och osäker eftersom det varit dåligt, då han är den som hellre flyr än löser.

Men nu tänker jag, varför gör man så här? Varför säger man till sin partner såna sårande ord för att sen ångra sig och vilja fortsätta? är det någon som haft samma beteende, är osäker och flyr?

Kan även tillägga att han också är i en depression och det känns som det påverkar. Jag har ingen erfarenhet av sånt här..

Han är psykiskt instabil.
Vill du inte ha hans problem måste du tyvärr undvika honom. Du kan inte laga honom.
Citera
2018-03-12, 12:27
Medlem
vasaduellers avatar
Som hobbypsykolog så kan jag tänka att han har anknytningsmönster undvikande, eller kanske rent av ambivalent.

Att tvärvända så totalt, gentemot dig, tycker jag inte verkar friskt.

Om han dels visar på alla sätt att han har starka känslor för dig, och dels helt plötsligt lämnar dig och säger att han aldrig haft känslor, så MÅSTE något (eller bägge) av dessa vara falskt. Känslor, komplexitet etc. är en sak, men så ÄR det bara. Starka känslor, och inga känslor, kan INTE samexistera.

Om han alltid har haft känslor för dig, så kan det vara rimligt att han ibland känner starkt, och ibland ifrågasätter vad han egentligen känner för dig. Det anser jag kan rymmas inom ett "normalt" spann av tankar, känslor och nivå av självmedvetenhet.

Om han aldrig har haft några känslor för dig, så anser jag att det är sjukt att han har varit tillsammans med dig så länge, och så seriöst (om man nu kan säga så efter 5 månader). Det känns i så fall lite narcissistiskt, och som om han har någon slags diagnos där han själv är känslokall, fastän drar näring från att andra har känslor för honom.

Om han har (haft) starka känslor för dig, så anser jag att det är sjukt (åtminstone väldigt instabilt) att han helt plötsligt tvärvänder, vill lämna dig, och säger så till dig.

Kanske är han sådan, att han har anknytningsproblematik av något slag, fastän han till sist landar och känner sig trygg i en relation. Då kanske det inträffade är någon slags process, som ni tar er igenom, för att sedan landa i något normalt och positivt.

Men kanske är det så, att han har mer djupgående och permanenta "issues", och att han inte är kapabel till att landa i en trygg och välfungerande relation till dig, eller till någon annan kvinna.

Du borde kanske vända luppen mot dig själv i stället, och resonera med dig själv kring vad just du vill. Önsketänkande kan bli väldigt farligt i vissa lägen. Vill du ha en partner, som fungerar som han gör? Vill du ha någon som kan tvärvända helt plötsligt, och som säger att han aldrig har älskat dig? Har du motivationen, och styrkan, att fortsätta med denne man, för att få reda på om hans issues är en tillfällig barriär, eller något permanent som aldrig kommer att gå över? Etc etc. Fråga dig själv, vad du vill ha ut av en relation, och försök se på verkligheten utan allt för mycket orealistiskt önsketänkande.

Lycka till!!
Citera
2018-03-12, 12:37
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Jag har hört att en relation blir lyckligast om man älskar varandra men att mannen skall älska kvinnan mer än hon älskar honom och här verkar det ju vara tvärtom.
Lyckligast för vem?

Helt ovetenskapligt så kan jag tänka att relationer blir bäst om den part som är mest instabil, ambivalent och som har lättast för att söka grönare gräs, är den som älskar mest. Oavsett om det är mannen eller kvinnan. Just för att det då kan tänkas dämpa dessa faktorer, där de är som starkast, och därigenom ge stabilitet till relationen.

Det verkar tyvärr ganska svårt att få till helt balanserade relationer. Många människor verkar kunna gå nästan hur långt som helst, för att jaga någon som tvekar eller drar sig undan, samtidigt som de tvärvänder och flyr, om partnern börjar visa sig säker på dem och på relationen. Helt oavsett vilket kön de har. Jag antar att det bottnar i dålig självkänsla, och att dessa människor inte känner sig värda att älska.

Jag tror inte att män mår bättre av att "jaga" en halvt ointresserad kvinna, än tvärtom. Däremot så är det kanske bekvämare och tryggare för kvinnan, om det är mannen som känner starkast.
Citera
2018-03-12, 12:57
Medlem
Herr.Grabesmonds avatar
Citat:
Hej. Jag lånar detta konto till att börja med.

Jag och min kille har varit ett par i knappt 5 månader. Vi dejtade först i ca 4 månader och det jag lärde mig av honom var att han var väldigt osäker på känslor. Han hade tidigare lämnat alla sina relationer för han är rädd(?) och sen oftast ångrar sig.
Vi valde då att ta vår tid, att lära känna varandra först ordentligt. Tillslut blev vi ett par och allt var perfekt, han gick från en väldigt instängt person till att kunna gråta i min famn. Jag valde att ha tålamod med honom, låta han ta allt i sin takt.

Nu senaste månaden har vi bråkat konstant, han blir bara mer instängd och jag mer på, krävande och tjatande.

Men vi sa att nu skärper vi till oss och kämpar oss ur denna svaka och blir starkare, och när jag trodde allt va bra igen gjorde han slut.

Han sa att han aldrig älskade mig, och aldrig varit kär i mig. Jag blev förkrossad men jag trodde ärligt inte det var sant för han har verkligen gjort allt för att visa att han älskar mig.

Efter långt samtal ville han försöka igen, och jag tänker att om han inte älskade mig skulle han inte vilja försöka igen? Jag tror att han bara är rädd och osäker eftersom det varit dåligt, då han är den som hellre flyr än löser.

Men nu tänker jag, varför gör man så här? Varför säger man till sin partner såna sårande ord för att sen ångra sig och vilja fortsätta? är det någon som haft samma beteende, är osäker och flyr?

Kan även tillägga att han också är i en depression och det känns som det påverkar. Jag har ingen erfarenhet av sånt här..
Låter som en manipulativ djävel.
Citera
2018-03-12, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Lyckligast för vem?

Helt ovetenskapligt så kan jag tänka att relationer blir bäst om den part som är mest instabil, ambivalent och som har lättast för att söka grönare gräs, är den som älskar mest. Oavsett om det är mannen eller kvinnan. Just för att det då kan tänkas dämpa dessa faktorer, där de är som starkast, och därigenom ge stabilitet till relationen.

Det verkar tyvärr ganska svårt att få till helt balanserade relationer. Många människor verkar kunna gå nästan hur långt som helst, för att jaga någon som tvekar eller drar sig undan, samtidigt som de tvärvänder och flyr, om partnern börjar visa sig säker på dem och på relationen. Helt oavsett vilket kön de har. Jag antar att det bottnar i dålig självkänsla, och att dessa människor inte känner sig värda att älska.

Jag tror inte att män mår bättre av att "jaga" en halvt ointresserad kvinna, än tvärtom. Däremot så är det kanske bekvämare och tryggare för kvinnan, om det är mannen som känner starkast.

För bägge. Jag vet inte varför, det är något jag hört hävdas av någon jag vill minnas var någon form av auktoritet på ämnet. Att en relation blir som lyckligast om mannen är i ett kärleksunderläge där han uppvaktar henne och håller hennes intresse vid liv istället för vice versa. Mannen skulle även vara mindre fysiskt attraktiv än kvinnan det ger henne en känsla av trygghet och han en känsla av att vara en vinnare. Men ta det för vad det är, något någon snubbe på internet hört från nån kärring på internet och inte någon sanning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in