Citat:
Ursprungligen postat av
mr.gegge
Jag har hört att en relation blir lyckligast om man älskar varandra men att mannen skall älska kvinnan mer än hon älskar honom och här verkar det ju vara tvärtom.
Lyckligast för vem?
Helt ovetenskapligt så kan jag tänka att relationer blir bäst om den part som är mest instabil, ambivalent och som har lättast för att söka grönare gräs, är den som älskar mest. Oavsett om det är mannen eller kvinnan. Just för att det då kan tänkas dämpa dessa faktorer, där de är som starkast, och därigenom ge stabilitet till relationen.
Det verkar tyvärr ganska svårt att få till helt balanserade relationer. Många människor verkar kunna gå nästan hur långt som helst, för att jaga någon som tvekar eller drar sig undan, samtidigt som de tvärvänder och flyr, om partnern börjar visa sig säker på dem och på relationen. Helt oavsett vilket kön de har. Jag antar att det bottnar i dålig självkänsla, och att dessa människor inte känner sig värda att älska.
Jag tror inte att män mår bättre av att "jaga" en halvt ointresserad kvinna, än tvärtom. Däremot så är det kanske bekvämare och tryggare för kvinnan, om det är mannen som känner starkast.